تعریض بزرگراه شهید خرازی با توجه به ترافیک و حجم تردد در این مسیر یک مسئله مطرح شده در میان مسؤولان شهری و پلیس راهور است که امکان و عدم آن با اظهارات مختلفی روبرو شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بزرگراه شهید خرازی کلانشهر اصفهان بیشتر ساعات شبانهروز زیر حجم ترافیک انبوه خودروهاست که مسئله تعریض آن در میان مسؤولان مطرح شده اما در این میان اظهارات پلیس راهور و شهرداری اصفهان موجب گمانهزنیهایی در خصوص امکان و عدم تعریض این بزرگراه شده است.
در همین راستا محمدرضا محمدی رئیس پلیس راهور استان اصفهان در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: باتوجه به لزوم تکمیل رینگ چهارم و انجام اصلاحات ترافیکی ضروریتر در کلانشهر اصفهان به نظر میرسد تمرکز مدیریت شهری باید بر تکمیل اولویتها باشد، بزرگراه شهید خرازی با توجه به ساختاری که دارد امکان تعریضهای مقطعی را ندارد.
وی تصریح کرد: هرگونه مسؤولیت در برابر عواقب احتمالی ترافیکی درخصوص اقدامات عمرانی غیر ضروری و تخصصی متوجه پیمانکار و مجری مربوطه خواهد بود.
محمدی ادامه داد: در حالتهای عادی که ترافیک کلان شهر اصفهان روان است، بزرگراه شهید خرازی در تمام ساعات روز ترافیک سنگین دارد و از تراکم بسیار بالایی برخوردار و باعث کلافه شدن شهروندان و مسافران میشود.
رئیس پلیس راهور استان اصفهان اضافه کرد: هرگونه فعالیت عمرانی در بزرگراه شهید خرازی نیازمند مصوبه شورای ترافیک استان و تاییدیه تخصصی پلیس با پیشبینی مسیر جایگزین مناسب و حتی تکمیل رینگ چهارم است.
وی افزود: اجرای پل روضاتی بر روی بزرگراه شهید خرازی و تعریض غیرکارشناسی و بیخاصیت این بزرگراه فقط مشکلات ترافیکی برای شهروندان و مسافران در طول اجرای عملیات ایجاد میکند و نظر پلیس نیست و حتماً باید در شورای ترافیک استان مصوبه بگیرد.
محمدی خاطرنشان کرد: پلیس برابر اختیارات قانونی مواد ۲۱۱ و ۲۱۲ آیین نامه راهنمایی و رانندگی اقدام قانونی میکند.
تعریض بزرگراه شهید خرازی مصوبه شورای ترافیک شهر را دارد
حسین حقشناس، معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: بزرگراه شهید خرازی پرترددترین بزرگراه شهر اصفهان بوده و در روزهای عادی سال، هزاران نفر از شهروندان در سفر رفت و برگشت هنگام تردد از این بزرگراه در ترافیک ناشی از آن بهویژه در ساعات اوج معطل میشوند.
وی افزود: مطالعات ترافیکی بزرگراه شهید خرازی و بررسیهای کارشناسی و میدانی، راهکارهای بلندمدت با زمان اجرای طولانی مانند احداث رینگ چهارم ترافیکی و کوتاه مدت و کم هزینه مانند تعریض بزرگراه در مقاطعی از آن با حذف فضای سبز را پیشنهاد داده است.
حق شناس با بیان اینکه احداث رینگ چهارم ترافیکی در شرق اصفهان در حال اجرا است اما در قسمت غرب بسیار زمان بر بوده و نیازمند تعامل بین شهری و آزادسازی در شهرستانهای خمینی شهر و درچه و احداث پلهای غیرهمسطح روی زاینده رود است، ادامه داد: در صورت احداث رینگ چهارم در غرب در سالهای آینده، پاسخگوی تقاضای عبوری از شهر اصفهان است اما همچنان تقاضای سفر جنوب به شمال و شمال به جنوب که از مناطق داخل شهر اصفهان تولید می شود از بزرگراه شهید خرازی تردد خواهند کرد.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان تاکید کرد: اهمیت تعریض مقاطعی از بزرگراه شهید خرازی بین رمپهای ورودی و خروجی بزرگراه قرار داشته و در معرض تداخل وسایل نقلیه است، در کاهش تأخیر به میزان ۲۵ درصد و کاهش صف وسایل نقلیه و آلودگی هوا و مصرف سوخت ناشی از آن مؤثر است.
وی تصریح کرد: در نامه شماره ۹۳۲/۱۱۹/۰۲/۱۴۱۳ مورخ ۲۸/۰۲/۱۴۰۱ رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان (نامه پیوست) حذف فضای سبز بزرگراه خرازی و اضافه شدن به سوارهرو به صورت مکتوب درخواست شده است.
حق شناس با بیان اینکه پروژه تعریض بزرگراه شهید خرازی مطابق درخواست رئیس پلیس شهرستان اصفهان و با توجه به مطالعات ترافیکی بزرگراه شهید خرازی در شورای ترافیک شهر اصفهان در تاریخ ۲۲/۰۳/۱۴۰۱ مطرح و مصوب شده است، اظهار کرد: پس از تصویب طرح در سال ۱۴۰۱، جزئیات طراحی عمرانی در شورای سیاست گذاری طرحهای عمرانی شهرداری تصویب و بودجه مورد نیاز انجام آن برای انجام در سال ۱۴۰۲ در شورای اسلامی شهر مصوب شد؛ بار دیگر در شورای ترافیک شهر اصفهان مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۱۰ بر اهمیت تعریض بزرگراه شهید خرازی از طریق حذف فضای سبز و احداث پل صاحب روضات تاکید شد.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: پیرو این مصوبه، جلسه و بازدید با حضور نمایندگان پلیس راهور، جناب سرهنگ مولوی رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان و سرهنگ ابوالقاسم چلمقانی، معاون عملیات پلیس راهور استان اصفهان در تاریخ ۲۱ /۰۳/۱۴۰۲ برگزار و مقرر شد تعریض بزرگراه شهید خرازی در ایام تابستان که با توجه به کاهش ترافیک ناشی از تعطیلی مدارس و دانشگاهها و تغییر ساعات شروع ادارات، مناسب برای انجام امور عمرانی میباشد آغاز شود و کمترین تداخل با ترافیک عبوری تندرو صورت گرفته و بتنریزی در موارد محدود مورد نیاز در شبها صورت گیرد.
وی خاطر نشان کرد: شورای ترافیک شهر اصفهان از سال ۱۳۹۸ تشکیل شده است و طبق ماده ۱۰۸ قانون بودجه، وظیفه هماهنگی بینبخشی و تصمیم گیری پروژههای ترافیکی در محدوده شهر اصفهان را عهدهدار است که جلسات آن با حضور شهردار اصفهان، رئیس پلیس راهور استان اصفهان، رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان، مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حملونقل و ترافیک استانداری اصفهان و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و مدیر کل دفتر حملونقل و ترافیک وزارت کشور تشکیل میشود و مصوبات آن لازم الاجرا است.
پایان پیام/۶۳۱۰۱/