نیوز سیتی!
02 تیر 1402 - 22:49

درخواست مسکو از باکو برای رفع کامل انسداد کریدور لاچین

سخنگوی وزارت خارجه روسیه از تداوم تلاش‌ مسکو در راستای حل و فصل شرایط کریدور لاچین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید که مسکو در تماس با ایروان و باکو، بر اهمیت پایبندی همه‌جانبه به توافقات سه‌جانبه بین روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان تاکید کرده و همچنان به تلاش برای حل و فصل شرایط پیرامون کریدور لاچین ادامه خواهد داد.

در بیانیه‌ وزارت خارجه روسیه آمده است: طرف روسی در تماس با ایروان و باکو، همچنان به تلاش مجدانه برای حل و فصل شرایط(پیرامون شرایط کریدور لاچین) ادامه خواهد داد. ما در پیام خود به طرفین بر اهمیت پایبندی همه‌جانبه به توافقات سه‌جانبه بین مسکو، باکو و ایروان که در بالاترین سطح حاصل شد، و همچنین خویشتن‌داری و درک مسئولیت‌شان برای حصول اطمینان از امنیت کریدور لاچین تاکید داریم.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین گفت که اقدام طرف آذربایجانی مبنی بر مسدودسازی ورودی کردیدور لاچین، نقض بیانیه مشترک رهبران روسیه، آذربایجان و ارمنستان به تاریخ نهم نوامبر است.

وی افزود: چنین اقداماتی به تشدید تنش منجر شده و به حفظ شرایط عادی در روند عادی‌سازی روابط بین آذربایجان و ارمنستان که با مشارکت روسیه جریان دارد، هیچ کمکی نمی‌کند. از باکو می‌خواهیم تا تردد در امتداد کریدور لاچین را به طور کامل رفع انسداد کند.

زاخارووا تاکید کرد: همچنین امیدواریم که ایروان از مذاکرات سه‌جانبه خارج نشود. ایجاد وقفه در فعالیت‌های‌شان تاثیری منفی بر شرایط منطقه داشته و به تشدید تنش «میدانی» منجر می‌شود. بر اهمیت اقدام پویا در راستای مرزبندی بین ارمنستان و آذربایجان در چهارچوب کمیسیون‌های مربوطه تاکید کرده و در صورت لزوم آماده ارائه مشاوره هستیم.

جمهوری آذربایجان در ماه آوریل یک پست بازرسی مرزی در ورودی کریدور لاچین ایجاد کرده بود. این کریدور تنها جاده‌ ای است که قره باغ را به ارمنستان وصل می‌ کند. منطقه ارمنی‌نشین قره باغ در مرکز مناقشات ارضی چندین دهه در قفقاز بوده است. گروهی از اتباع جمهوری آذربایجان که خود را فعال محیط زیست می‌خواندند، ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ (۲۱ آذر ۱۴۰۱)، کریدرو لاچین که نیروهای حافظ صلح روسیه در آن مستقر شده اند را مسدود کردند. به گفته ایروان این انسداد، به کمبود موادغذایی و سوخت و بحران انسانی تمام‌عیار منجر شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1304256

مهمترین اخبار ایران و جهان: