نیوز سیتی!
22 خرداد 1402 - 11:10

ژاپن فرمان «انهدام» موشک‌های بالستیک کره شمالی را تمدید کرد

به‌دنبال وعده کره شمالی برای پرتاب یک ماهواره نظامی دیگر، وزارت دفاع ژاپن فرمان ردیابی و انهدام هرنوع موشک بالستیک یا بقایای آن که تهدیدی برای خاک توکیو است را تا مدتی نامحدود تمدید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، پس از آنکه پیونگ‌یانگ به گارد ساحلی ژاپن درباره برنامه خود برای پرتاب یک ماهواره نظامی به مدار هشدار داد، وزارت دفاع توکیو در بیانیه‌ای فرمان ردیابی و انهدام هرگونه موشک بالستیک یا پرتابه‌ و بقایای آن را برای مدتی نامحدود تمدید کرد.

در بیانیه وزارت دفاع ژاپن آمده است: پیرو فرمان اتخاذ تدابیر جهت انهدام موشک‌های بالستیک که ۲۹ مه ۲۰۲۳ (۸ خرداد) صادر شد، ما موقتا این فرمان را تا بازه‌ زمانی پس از ۱۱ ژوئن تمدید خواهیم کرد.

توکیو در ابتدا، اواخر ماه مه دستور سرنگونی موشک‌های بالستیک را صادر کرده بود. ارتش ژاپن در ادامه سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت ساخت آمریکا را به جزایر جنوب غربی این کشور ارسال و مستقر کرد و ناوشکن‌های ژاپنی «آگیس» مسلح به سامانه موشکی سطح به هوای SM-۳ نیز به منظور گشت‌زنی در دریای شرقی چین اعزام شدند.

کره شمالی ۳۱ مه تایید کرد که موشکی حامل ماهواره نظامی «مالیگ‌یونگ-۱» به دلیل نقص فنی، در دریای زرد سقوط کرده است. به‌دنبال این حادثه، کیم یوجونگ، مقام ارشد و خواهر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی گفت که «اطمینان دارد ماهواره شناسایی نظامی کره شمالی در آینده‌ای نزدیک به درستی در مدار قرار خواهد گرفت و ماموریتش را آغاز می‌کند.»

کره جنوبی نیز درباره دومین پرتاب احتمالی هشدار داد و یکی از مقامات ارشد کاخ ریاست جمهوری این کشور گفت که «هرچند موعد هشدار به پایان رسیده، اما کره شمالی قادر است در هر زمان بدون هشدار اولیه، اقدام به پرتاب موشک بالستیک دوربرد کند.»

گفته می‌شود ارتش کره جنوبی پس از نخستین پرتاب ناموفق کره شمالی، موقعیت مکانی بقایای موشک را شناسایی و بخشی از آنها را بازیابی کرده و تصاویر منتشرشده، چیزی شبیه یک تانکر سوخت بشکه‌مانند را تداعی می‌کرد.

براساس یکی از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، پیونگ‌یانگ از استفاده از هر نوع فناوری موشک بالستیک (با هر هدفی از جمله پرتاب ماهواره) منع شده است. آمریکا در جریان نشست شورای امنیت در اوایل ماه جاری از اعضا خواست تا به طور متفق‌القول «رفتار غیرقانونی» پیونگ‌یانگ را محکوم کنند. با این حال، روسیه و چین از محکوم کردن کره شمالی خودداری و تاکید کردند که این کشور در ورای اقداماتش، نگرانی‌های امنیتی مشروعی دارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1279712

مهمترین اخبار ایران و جهان: