نیوز سیتی!
26 تیر 1402 - 13:48

سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت برق نسبت به دهه ۹۰ یک ششم شده است

معاون علمی رئیس جمهور با اشاره به هدر رفت سنگین انرژی در کشور به دلیل استفاده از تکنولوزی های قدیمی، لزوم همگامی با فناوری های روز برای ارتقای بهره وری را اجتناب ناپذیر خواند.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، مدیر اجرایی و معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در افتتاحیه رویدادنوآوری بهره ور حوزه انرژی گفت: قبل از اینکه به سرمایه گذاری و توسعه فکر کنیم، باید هدر رفت ها را ببینیم. کشور به واسطه ی پیشرفت روز افزون دنیا در مصرف انرژی، مجبور است که هم قدم با نیاز های دنیا پیش برود. کشوری که مصرف انرژی بیشتری دارد به شرط اینکه شدت انرژی پایین باشد و بهره وری بالا داشته باشد احتمالا کشور پیشرفته تری است و سطح رفاه در آن کشور بالا تر است.
باور من این است شدت و میزان انرژی که به دلایل متعدد در کشور ما در وضعیت نامطلوبی قرار دارد چندان مربوط به نحوه ی مصرف نیست، چرا که حداکثر 30 درصد انرژی صرف مصارف خانگی است و در حوزه ای همچون حوزه آب این عدد حدود 10 درصد است ومابقی مربوط به سایر بخش ها است. بنابراین بزرگترین سرمایه گذاری برای افزایش انرژی، بالا بردن سطح بهره وری است. لازم به ذکر است که به هر حال ذی نفعان بازار و صنعت انرژی در کشور حدود 50-60 سال است که شکل گرفته است.

معاون علمی رئیس جمهور در ادامه با اشاره به مفهوم یارانه پنهان انرژی گفت: مفهوم یارانه انرژی مابه تفاوت ارزشی که می تواند تولید شود با ارزشی که هم اکنون تولید می‌ شود. بازار صرفه جویی انرژی و محیط زیست را نمی شود دستوری و با حکم و برنامه پیش برد. به عنوان مثال در بخش کشاورزی و حوزه ی اب، اگر به کشاورز بگوییم تو یک سهمیه ابی داری مفروض بر اینکه تولید خود را حفظ کنی، می توانی مازاد این اب را بفروشی، می توان به ارتقای بهره وری اندیشید.یا به عنوان مثال در سهمیه مصرف سوخت، بگوییم اگر کسی کمتر از سهمیه مصرف کرد، به قیمت جهانی می تواند سوخت خود را بفروشد. در واقع باید در طراحی های جدید به نوعی تمام ذی نفعان و بازیگران منتفع شوند.

وی ادامه داد: فراورده های نفتی و سایر حامل های انرژی باید به بازار صرفه جویی اضافه شود، اضافه شدن این فراورده ها به این بازار اتفاقات خوبی را رقم خواهد زد و سبب افزایش سرمایه گذاری در این حوزه خواهد شد. در بهره وری انرژی باید سه نگاه داشت، اولین نگاه، نگاه به تولید و‌ توزیع انرژی است که صنعت ما در این زمینه صنعت کهنه ای است. به عنوان مثال فولادی های ما در حال صادرات انرژی هستند. گفتنی است فولادی که در المان تولید می شود با یک پنجم نیروی انسانی و انرژی و با استفاده از تکنولوژی بالاتر  همان راندمان و بهره وری صنایع فولادی ما را دارد.

دهقانی فیروز آبادی افزود: بهره وری سرمایه گذاری در 10 سال گذشته در صنعت برق بسیار بالا بود. 6 میلیارد دلار سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی در دهه 90 وجود داشت که این عدد در سال های اخیر به 600 میلیون دلار رسیده و یک دهم شده است که نشان از کاهش علاقه به سرمایه گذاری در این حوزه شده است. اصلاح حکمرانی اقتصاد انرژی بعلاوه استفاده از  شرکت های دانش بنیان، می تواند تحولات مهمی را در حوزه افزایش بهره وری رقم بزند.

رشد منفی بهره وری در دهه 90، میانگین رشد بهره وری در دو سال گذشته بالای 3 درصد بوده است

همچنین در ادامه ی این مراسم میثم لطیفی معاون رئیس جمهور نیز با اشاره به کاهش بهره وری در دهه 90 گفت: مسئله بهره وری در عالی ترین سطوح کشور به عنوان مسئله اصلی مورد توجه قرار گرفته است و روح غالب بر برنامه هفتم افزایش بهره وری است. در دو سال دولت مردمی میانگین رشد بهره وری حدود 3/6 بوده است در حالی که این امار در دهه 90 منفی بوده است.
وی ادامه داد: بهره وری در دستگاه های مختلف متفاوت است به عنوان مثال آن انتظاراتی که از آموزش و پرورش در حوزه ی ارتقای بهره وری وجود دارد طبیعتا تفاوت هایی با بهره وری در صنعت انرژی و سازمان ها مربوط به ان دارد. ما معتقدیم بهره وری باید از نظام حاکمیت شروع شود. یکی از کارهایی که ما پیگیر ان هستیم این است که اموال مازاد و فضای اداری که در دست دستگاه های اجرایی است، تحت یک سامانه ای که ایجاد شده شناسایی شود و بخشی از ان که نیازی نیست و نهاده ی بهره وری در مخرج کسر را بزرگ کرده اصلاح شود.
معاون رئیس جمهور گفت: شاخص های ما در بخش های عمومی برای ارزیابی دستگاه های اجرایی یک سوم ان مربوط به بهره وری این دستگاه ها است. گفتنی است در جلسه ای اخیر با استانداران و جلسه ای که با هیئت وزیران برگزار شد مقرر شد تا یکی از استان ها به عنوان استان نمونه و پیشرو  در بهره وری انتخاب شود که بر همین اساس، استان یزد به عنوان استان نمونه در این موضوع انتخاب شده است. و این اقدامات بهره ورانه از این استان آغاز می شود و کم کم به کل استان های کشور تسری پیدا خواهد کرد.
انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1366097

مهمترین اخبار ایران و جهان: