نیوز سیتی!
09 مرداد 1402 - 16:17

مهم‌ترین فواید اهدای خون کدامند؟

مشاور امور خانواده سازمان انتقال خون استان تهران گفت:تحقیقات نشان داده که اهدای خون به صورت منظم، شانس ابتلا به انواع بیماری‌ها را در افراد حدود ۷ برابر کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، آناهیتا حیدری، مشاور امور خانواده و بانوان سازمان انتقال خون استان تهران در استودیوی سلام تهران از فواید اهدای خون و اقدامات صورت گرفته توسط سازمان انتقال خون در این باره، سخن گفت. 

حیدری گفت: نهم مردادماه روز تاسیس سازمان انتقال خون و اهدای خون است. متاسفانه میزان اهدای خون در بانوان بسیار پایین بوده و تنها در دو استان خراسان شمالی، با ۹ درصد و لرستان با ۷ درصد میزان اهدای خون در بانوان در جایگاه اول قرار دارند. 

وی افزود: اهدای خون بانوان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و به همین دلیل با مطالعاتی که در این زمینه انجام شد، به عوامل مختلف در عدم اهدای خون توسط بانوان پرداخته شد. یکی از علل رایج در این موضوع، ترس بود. عموما بانوان با این تفکر که اهدای خون، در کنار فرایند قاعدگی می‌تواند باعث کم‌خونی شود، به سمت اهدای خون نمی‌روند.

حیدری اظهار داشت: نکته قابل توجه این است که هر فرد قبل از اهدای خون توسط پزشک مورد معاینه قرار گرفته و اگر مستعد شرایط خاصی مانند کم‌خونی باشد، وی را در جریان می‌گذارد. همچنین بعد از اهدای خون، خیلی سریع جبران صورت گرفته و بدن خونسازی می‌کند. 

وی گفت: تاریخ نشان داده که بانوان می‌توانند اهداکنندگان بسیار خوبی باشند. باید این را در نظر داشت که یکی از موارد به کارگیری خون‌های اهدا شده، در مسائل مربوط به زایمان و کودکان است، لذا اهمین اهدای خون از جانب بانوان اینجا بیشتر مشخص می‌شود. 

حیدری اظهار داشت: تحقیقات نشان داده که اهدای خون به صورت منظم، شانس ابتلا به انواع بیماری‌ها را در افراد حدود ۷ برابر کاهش می‌دهد. برخی از کشورها برای تشویق مردم به اهدای خون، مبلغی را برای اهداکنندگان در نظر گرفته‌اند. این موضوع تاثیر عکس داشته و به هیچ وجه باعث افزایش آمار اهداکنندگان نشده است، چرا که شخص اهداکننده با نیت خیر و روحیه ایثارگری وارد این کار می‌شود و به دنبال دریافت پول نیست. 

وی افزود: این موضوع حائز اهمیت است که کشور ما در زمینه اهدای خون بسیار مجهز است. تمام تجهیزات برای هر شخص به صورت جداگانه استفاده شده و نکات بهداشتی به صورت کامل رعایت می‌شود. لذا جای هیچ نگرانی برای اهداکنندگان درمورد ابتلا به بیماری‌‌های مختلف وجود ندارد. 

حیدری گفت: ما هر ساله در ماه محرم پویش نذر خون را داریم.در این پویش کسانی که به واسطه برگزاری هیأت، میزبان تعداد زیادی از افراد هستند، می‌توانند با ارتباط گرفتن با سازمان، گروهی را برای انجام کارهای اهدای خون به محل هیأت خود بفرستند و با این کار در خیری بزرگ سهیم شوند. 

پایان پیام/


 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1420253

مهمترین اخبار ایران و جهان: