نیوز سیتی!
17 مرداد 1402 - 16:58

حل مسئله عفاف و حجاب در گروی حل آسیب‌های اجتماعی است

مدیر عامل بنیاد ملی عفاف وحجاب می‌گوید حل مسأله حجاب و عفاف در گروی حل مسأله آسیب‌های اجتماعی خواهد بود؛ بنابراین حجاب در حوزه فرهنگ باید کلان‌تر و جدی‌تر دیده شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، طهورا نوروزی مدیر عامل بنیاد عفاف و حجاب در نشست مشترک رئیس و اعضای هیات مدیره بنیاد ملی با حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری قائم مقام مجلس شورای اسلامی که با هدف تببین برنامه‌های لایحه عفاف و حجاب برگزار شد، گفت: سیاست کلی بنیاد ملی عفاف و حجاب پیگیری مطالبات همه اقشار در هر رتبه و جایگاهی بر  مبنا و اساس قانون است. بر این اساس بنیاد ملی عفاف و حجاب به عنوان محور و رکن اصلی در حوزه مطالبات قرار دارد، به طوری که همه مطالبه‌گران باید ذیل و همگرا با بنیاد پیگیر خواسته به حق خود باشند.

وی با اشاره به تصویب لایحه عفاف و حجاب در مجلس شورای اسلامی و برگزاری نشست‌های مشترک با هدف هم‌افزایی و بررسی ابعاد مختلف این لایحه در مجلس افزود: در قدم نخست ایرادات و انتقاداتی از لایحه وجود داشت که مورد بررسی قرار گرفت. برای نمونه نبود قدرت کافی برای ضابطین قضایی و آمرین معروف مطرح شد.

 نوروزی با اشاره به ضعیف بودن بار امنیتی و اطلاعاتی این لایحه اذعان داشت: برخی با عناد و دشمنی و تکیه بر مباحث سیاسی و با هدف براندازی، دست به حرکات هنجار شکنانه می‌زنند. بر این اساس، موضوع جریمه نقدی که در لایحه برای هنجارشکنان تعیین شده است، قطعاً برای این افراد بازدارنده نخواهد بود؛ بنابراین باید بال امنیتی و اطلاعاتی این لایحه در خصوص این افراد قوی‌تر عمل کند.

مدیر عامل بنیاد عفاف و حجاب در ادامه افزود :آمر به معروف یا ضابط قضایی اگر در این زمینه تذکری به فردی می‌دهد، نمی‌داند که مخاطب او با عناد و دشمنی دست به هنجارشکنی زده است یا به نوعی یک بی‌توجهی اجتماعی منجر به قانون‌شکنی از سوی فرد شده است. بر این اساس با قدرت بخشیدن به بال امنیتی و اطلاعاتی لایحه می‌توان سطوح مختلف مخاطبان، جریمه‌ها و محدودیت‌های اجتماعی را مدیریت کرد.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره پر رنگ‌تر شدن بار نظارتی بنیاد ملی عفاف و حجاب افزود: در بخش نظارت بر کارکنان و مدیران دولتی باید ترک فعل با تبعات همراه باشد؛ بنابراین حلقه مفقوده نظارت با تصویب لایحه در مجلس با محوریت مطالبات بر مبنا و اساس قانون جبران شد.

به گفته نوروزی در گذشته محور مطالبات را مصوبه 820 شورای انقلاب فرهنگی و یا مصوبه 427 این شورا تعیین می‌کرد، اما با تصویب لایحه، محور مطالبات اجرای قانون مجلس است. در حوزه فرهنگی و بحث‌های زیرساختی، آسیب‌های اجتماعی و تحکیم خانواده به عنوان مباحث اصلی مطرح شدند، به طوری که حل مسأله حجاب و عفاف در گروی حل مسأله آسیب‌های اجتماعی خواهد بود؛ بنابراین حجاب در حوزه فرهنگ باید کلان‌تر و جدی‌تر دیده شود.

نوروزی در ادامه با اشاره به جمعیت قابل توجه اتباع خارجی در کشور و مرتبط بودن مسأله عفاف و حجاب با این قشر اذعان داشت: موضوع پوشش و حجاب باید جامعه مهاجرین و اتباع خارجی را به عنوان مخاطب مدنظر قرار دهد تا شاهد هنجارشکنی در این جامعه نباشیم.

وی در پایان با اشاره به موضوع بودجه بنیاد ملی عفاف و حجاب گفت: این بنیاد به عنوان جایگاه تخصصی برای پیگیری مطالبات در حوزه عفاف و حجاب باید ردیف بودجه مجزا داشته باشد که این موضوع با عنایت قانونگذاران به زودی محقق خواهد شد.

در این نشست آیت الله اختری ریاست هیئت مدیره بنیاد، دکتر احمد اسفندیاری معاون سازمان تأمین اجتماعی و دکتر نوری‌زاده معاون اوقاف و خانم‌ها دکتر فاطمه محمدبیگی و دکتر سمیه رفیعی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان اعضای هیئت مدیره بنیاد حضور داشتند.

انتهای‌پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1432553

مهمترین اخبار ایران و جهان: