نیوز سیتی!
13 مرداد 1402 - 16:12

تولیدات کشور سوئد چگونه باید از سوی مسلمانان جهان تحریم شود؟

یک تحلیلگر سیاسی با معرفی کالاهایی که سوئد به کشورهای اسلامی صادر می‌کند خواستار تحریم این کالاها شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، خشم و ابراز تنفر از وقوع سلسله رویدادهای مرتبط با هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، به اوج خود رسیده است و کشورهای مسلمان در اقصی نقاط جهان به نحو گسترده‌ای اقدام به برگزاری تظاهرات نسبت به این اقدام موهن کرده و می‌کنند.

در همین رابطه، «ایوان کسیچ» تحلیلگر و روزنامه نگار در مطلبی که در وب‌سایت شبکه پرس تی‌وی منتشر شده، نوشت:

برخی کشورها نمایندگان دیپلماتیک دولت سوئد را اخراج و برخی دیگر نیز عدم تمایل خود را نسبت به پذیرش فرستادگان سیاسی دولت سوئد اعلام کرده‌اند. در عین حال، کشورهای زیاد دیگری نیز سفرای کشور سوئد در خاک خود را احضار کرده و مراتب اعتراضشان نسبت به وقایع موهنی که در این کشور در را رابطه با هتک حرمت قرآن کریم روی داده را اعلام کرده‌اند.

"سلوان مومیکا"، شهروند 37 ساله پناهجوی مسیحی عراقی در خاک سوئد، در مقابل بزرگترین مسجد شهر استکهلم و در جریان عید قربان که در 28 ماه ژوئن گذشته برگزار شد، اقدام به هتک حرمت قرآن و سوزاندن نسخه‌ای از آن کرد. در حرکت مشابه دیگری نیز در تاریخ 19 جولای در مقابل سفارت عراق در استکهلم گزارش شده که در قالب آن راست گرایان افراطی در این کشور با حمایت و حفاظت پلیس سوئد، اقدام به سوزاندن قرآن و پرچم کشور عراق و همچنین تصویر رهبر سیاسی برجسته عراقی یعنی مقتدی صدر کرده اند.

هر دو رویداد با مجوز رسمی دولت سوئد و به بهانه احترام گذاشتن به آزادی بیان روی داد و البته که نهادهای قانونی در سوئد نیز حمایت رسمی خود را از این اقدام اعلام کردند. سوئد در گذشته نیز شاهد رویدادهای این‌چنینی بوده است. در ماه ژانویه گذشته، "راسموس پالودان" رهبر حزب "استرام کور" که از جمله احزاب راست افراطی در دانمارک است، اقدام به هتک حرمت به قرآن کریم در بیرون محوطه سفارت ترکیه در استکهلم کرد و البته که پلیس سوئد نیز حمایت و پوشش قانونی را برای این اقدام فراهم کرد.

با این حال، برخلاف گذشته، سلسله رویدادهای اخیر مرتبط با هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، درخواست ها جهت تحریم کالاهای سوئدی از سوی کشورهای اسلامی از جمله تحریم شرکت‌ها و برندهای مطرح سوئدی را به نحو قابل توجهی افزایش داده است.

تولیدات مشهور سوئدی چه هستند و چه کسانی آنها را می‌خرند؟

بر اساس داده‌های سازمان ملل متحد در سال 2022، بزرگترین وارد کننده کالاهای سوئدی در میان کشورهای اسلامی، ترکیه و عربستان سعودی هستند. ارزش وارداتی کالاهای خریداری شده از سوی دو کشور در این رابطه، چیزی در حدود یک میلیارد یورو است.

در رتبه‌های بعدی نیز کشورهای مصر، امارات، اندونزی، مالزی، مراکش، قطر، الجزایر و پاکستان، نیجریه، قزاقستان، عمان، تونس، کویت و عراق قرار دارند.

عمده کالاهای وارداتی کشورهای مسلمان از سوئد نیز مواردی نظیر سنگ معدن، آهن و فولاد، انواع ماشین آلات و خودروها، چوب و فرآورده‌های کاغذی، محصولات دارویی و تجهیزات الکترونیک هستند. اکثر این تولیدات مرتبط با صنایع سنگین و واردکنندگانی است که در وهله اول، شرکت های بزرگ دولتی هستند. از این رو، مداخله مقام های ارشد دولتی در کشورهای مسلمان جهت ممانعت از واردات کالاهای سوئدی کاملا لازم و ضروری است.

از سوی دیگر، تحریم‌های فردی علیه تولیدات سوئدی زمانی می‌تواند بیش از همه اثرگذار باشد که معطوف به خودروهای سوئدی مخصوصا اتوبوس‌ها و کامیونهای ولوو باشد. در واقع این بخش‌ها، بخش قابل ملاحظه ای از ارزش صادراتی کالاهای سوئدی را شامل می‌شوند.

شرکت‌های چند ملیتی سوئدی نظیر IKEA که اقدام به طراحی و ساخت وسایل خانگی و اثاثیه، وسایل آشپزخانه و دیگر انواع کالاها و خدمات خانگی می‌کنند نیز مشتریان زیادی در بسیاری از کشورها دارند. دیگر تجارت ها و شرکت های سرشناس و برجسته سوئد در عرصه جهانی که از چرخش مالی قابل توجهی نیز برخوردارند شامل مواردی نظیر شرکت Assa Abloy، شرکت Electrolux که در حوزه تولید لوازم خانگی فعال است، شرکت تولید تلفن همراه سونی اریکسون، نرم افزار ارتباطی اسکایپ، برند محافظت از کودکِ Essity، شرکت پوشاک Hennes and Mauritz (H&M) ، شرکت ساخت و ساز Skanska، سرویس پخش موسیقی Spotify، شرکت تولید اتومبیل ولوو و غیره می‌شود.

بر اساس ارزیابی بانک جهانی، کشور سوئد با تولید ناخالص داخلی بالغ بر 635.66 میلیارد دلار، یکی از بزرگترین اقتصادها در اروپا را داراست که در عین حال برخی از بزرگترین شرکت‌های جهان نیز که رشد آن را تحریک می کنند هم در این کشور فعال هستند.

تحریم کالاهای ساخت کشور سوئد می تواند با تمرکز بر کشورهای اصلی واردکننده از سوئد موفق باشد. در عین حال، بر اساس نظر کارشناسان، از طریق افزایش آگاهی در مورد ریشه و مبدا کالاها و تشدید درخواست ها از مقام‌های دولتی کشورها و شرکت‌های مختلف که در زمینه واردات کالا و خدمات از سوئد فعال هستند نیز می‌توان دستورکار تحریم سوئد را به نحو موثرتری به پیش برد.

تجربیات جنبش تحریم رژیم اشغالگر قدس در حمایت از ملت فلسطین می‌تواند به مثابه راهنمای خوبی جهت انجام اقدامات هماهنگ و سیستماتیک در رابطه با تحریم کالاهای سوئدی مورد استفاده قرار گیرد.

بهره گیری فعال از شبکه‌های اجتماعی جهت تحریم کالاهای سوئدی

در مدت اخیر در شبکه‌های اجتماعی نیز شاهد سیلی از محکومیت‌ها علیه اقدامات توهین آمیز به قرآن کریم بوده‌ایم. در این راستا، درخواست‌های گسترده ای جهت تحریم کالاهای سوئدی مطرح شده است. "حمید رضا غلامزاده" معاون بین الملل شهرداری تهران در توئیتی گفته است: "کشورهای اسلامی باید در اقدامی علیه سوئد به دلیل هتک حرمت به قرآن کریم در این کشور(با مجوز دولت سوئد) متحد شوند و سفرای سوئد را اخراج کرده و پیوندهای دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کنند. جوامع مسلمان باید برند سوئدی IKEA را جهت افزایش و تشدید فشارها علیه سوئد تحریم کنند".

"روشن صلاح" روزنامه نگار نیز ضمن محکوم کردن هتک حرمت اخیر به قرآن کریم در سوئد و دانمارک می‌گوید: "سوئد و دانمارک نژادپرست، طرفدار اسلام هراسی و کشورهایی غیرمتمدن هستند و مطمئنا هیچ استدلال منطقی قادر به تغییر ذهنیت این افراد غیرمنطقی نیست. از این رو باید از همان نقطه‌ای به آن ها ضربه زد که بیشترین حس آسیب را برایشان ایجاد می‌کند و این حوزه نیز چیزی جز مسائل اقتصادی نیست. باید کل کالاها و خدمات سوئدی و دانمارکی تحریم شوند. در این رابطه، تحریم شرکت IKEA می تواند نقطه شروع خوبی باشد."

یک کاربر کویتی نیز در شبکه‌های اجتماعی در قالب پُستی، تصویری از تمامی تولیدات و برندهای مشهور سوئدی را به اشتراک گذاشته و در قالب توضیحی گفته است که وی تمامی آن ها را تحریم می‌کند تا از این طریق حمایت و دفاع خود را از قرآن کریم نشان داده باشد.

یک کاربر دیگر در شبکه اجتماعی توئیتر می نویسد: جالب است که سوئد آزادی بیان را دلیل و مجوزی جهت هتک حرمت به کتب مقدس می داند. این روند باید متوقف شود. هر چه سریع تر باید کالاهای سوئدی تحریم شوند.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1425709

مهمترین اخبار ایران و جهان: