نیوز سیتی!
14 مرداد 1402 - 11:53

ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات، از ناتو خارج خواهد شد

مشاور اسبق کاخ سفید بر این باور است که رئیس جمهور سابق آمریکا در صورت پیروزی در انتخابات سال آتی، به احتمال زیاد واشنگتن را از ناتو خارج خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، جان بولتون، مشاور اسبق کاخ سفید معتقد است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ این کشور، به احتمال قریب به یقین واشنگتن را سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) خارج خواهد کرد.

مشاور اسبق کاخ سفید گفت: در دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ، با احتمال بالایی از ناتو خارج خواهیم شد.

بولتون در سپتامبر ۲۰۱۹ پس از ناکامی در متقاعد کردن ترامپ برای به‌راه‌انداختن جنگ‌هایی با هدف واهی آنچه «تغییر رژیم» در ایران و کره شمالی خوانده شد، از سمتش به عنوان مشاور ارشد رئیس جمهور وقت عزل شد. او که از جمله جنگ‌طلبان بدنام آمریکایی محسوب می‌شود و برای تغییر رژیم در کوبا، لیبی، ونزوئلا، سوریه و یمن نیز اعمال فشار زیادی کرده است، مدعی شد که ترامپ درباره امنیت ملی، رویکردی ناکارآمد و پرنوسان دارد.

وی افزود: دونالد ترامپ از حیث سیاسی، اساسا فاقد فلسفه است. او زمان تصمیم‌گیری به مسیر سیاسی فکر نمی‌کند و این مساله در فضای امنیت ملی نیز به وضوح مشهود است. همه چیز به این مربوط است که شرایط دونالد ترامپ چه سودی برای دارد.

ترامپ به‌رغم اینکه در چهار ماه گذشته، سه بار با صدور کیفرخواست به جرایم کیفری متهم شده است، همچنان نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات سال آتی است.

براساس نظرسنجی اخیر نیویورک‌تایمز، او و جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا در حال حاضر در انتخابات فرضی، از حیث تعداد رای در عدد ۴۳درصد برابر هستند. بایدن درپی حمله روسیه به اوکراین، ناتو و سایر متحدان آمریکا را به سمت اعمال تحریم بر مسکو سوق داده و میلیاردها دلار کمک نظامی و غیرنظامی برای کی‌یف فراهم کرده است. ترامپ مدعی شده است که اگر دوباره در انتخابات پیروز شود، خونریزی و جنگ در اوکراین را ظرف ۲۴ ساعت تمام خواهد کرد.

بولتون، توافق ترامپ با طالبان برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را «اشتباهی فاجعه‌بار برای آمریکا و امنیت ملی در سطح جهان» توصیف کرد. او همچنین مطابق معمول در اظهاراتی جنگ‌طلبانه و خصمانه، ترامپ را بابت عدم اعمال فشار بر تهران پس از خروج یک‌طرفه واشنگتن از برجام در سال ۲۰۱۸ نیز مورد انتقاد قرار داد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1426509

مهمترین اخبار ایران و جهان: