نیوز سیتی!
08 مرداد 1402 - 00:09

شرط جهاد اسلامی برای شرکت در نشست قاهره

دبیرکل جهاد اسلامی تاکید کرد که جنبش جهاد اسلامی در نشست قاهره شرکت نخواهد کرد مگر اینکه تشکیلات خودگردان فلسطینی بازداشت شدگان عضو جهاد اسلامی را آزاد کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، جنبش جهاد اسلامی فلسطین برای شرکت در نشست دبیران کل گروه‌های فلسطینی در قاهره، پایتخت مصر، شرط خود را اعلام کرد. «آزادی بازداشت شدگان عضو جهاد اسلامی توسط تشکیلات خودگردان فلسطین»، شرط موردنظر جهاد اسلامی برای شرکت در نشست قاهره در روز یکشنبه یعنی فرداست.

وب سایت رسمی جنبش جهاد اسلامی به نقل از «زیاد النخاله»، دبیر کل جنبش جهاد اسلامی گفته است که «جهاد» در این نشست شرکت نخواهد کرد «مگر اینکه تشکیلات خودگردان فلسطینی اعضای بازداشت شده جهاد اسلامی را آزاد کند.»

النخاله پیشتر گفته بود که «دستگیری‌هایی که توسط مقامات علیه کادرها و اعضای جنبش جهاد اسلامی در کرانه باختری انجام می‌شود، نشست آتی گروه‌های فلسطینی در قاهره را در معرض شکست قرار می‌دهد.»

جنبش جهاد اسلامی، تشکیلات خودگردان فلسطین را به دستگیری تعدادی از رهبران و فعالان خود در کرانه باختری اشغالی متهم می‌کند.

در عین حال، «خلیل الحیه»، یکی از اعضای دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) اعلام کرده است که جنبش حماس در نشست دبیران کل گروه‌های فلسطینی که در قاهره برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد. الحیه همچنین بر لزوم دستیابی به نتایج روشن برای مقابله با اسرائیل و حمایت از مقاومت تاکید کرد.

«اکرم رجوب»، فرماندار جنین، هفته گذشته گفته بود که دستگیری‌هایی که در جنین صورت گرفت شامل «گروهی از قانون شکنان بود که به پاسگاه پلیس در شهر جابا حمله کردند و بخش بزرگی از آن را به آتش کشیدند.» رجوب افزود: «نیروهای امنیتی فلسطین تعدادی مظنون و مظنون را بدون توجه به انگیزه‌های سیاسی و یا وابستگی‌های سازمانی دستگیر کردند.»

دو هفته پیش، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در پی تهاجم رژیم صهیونیستی به شهر جنین و اردوگاه آنکه حدود ۴۸ ساعت به طول انجامید و در آن نیروهای اشغالگر از بالگردها و هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کردند، از دبیران کل گروه‌های فلسطینی خواست تا جلسه اضطراری برگزار کنند.

در آن زمان «عزام الاحمد»، یکی از اعضای کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، گفته بود دعوتنامه‌هایی که عباس تهیه کرده، به همه جناح‌ها تحویل داده شده و پس از مشورت با برادران در مصر انجام شده است.

پیشتر معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در سخنانی دلایل عدم مشارکت جهاد اسلامی را در نشست رهبران گروه‌های فلسطینی در قاهره تشریح کرده بود. الهندی با اشاره به دلیل تحریم این نشست از سوی جهاد اسلامی گفته بود: «به دلیل تداوم بازداشت‌های سیاسی در کرانه باختری و پیگرد مبارزان مقاومت در این منطقه، تصمیم گرفتیم نشست قاهره را تحریم کنیم».

وی در رابطه با دیدگاه جنبش جهاد اسلامی در خصوص نتایج احتمالی این نشست اعلام کرد: جنبش جهاد اسلامی از هر نتیجه‌ای که مقاومت و پایداری ملت ما را تقویت کند، استقبال خواهد کرد.

معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی اظهار داشت که از زمان تأسیس تشکیلات خودگردان تاکنون تغییرات شگرفی در کارکرد این تشکیلات به وجود آمده، تشکیلات خودگردان نمی‌خواهد این تغییرات را ببیند و در مسیر بن‌بستی که نمی‌توان هیچ افق سیاسی‌ای برای آن متصور بود، گام برمی‌دارد.

وی با اشاره به تداوم بازداشت برخی فلسطینیان از سوی تشکیلات خودگردان با وجود صدور حکم آزادی آنان افزود: سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان، عناصر مقاومت را مورد پیگرد قرار می‌دهند و آنان را بازداشت می‌کنند، حال این سرویس‌ها چگونه می‌توانند ملت فلسطین را متقاعد کنند که مقاومت را هدف قرار نمی‌دهند؟

الهندی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم که تشکیلات خودگردان، این دور باطل به ویژه در خصوص پایبندی به همکاری‌های امنیتی با رژیم صهیونیستی را ادامه بدهد و این موضوع را نیز درک نمی‌کنیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1417209

مهمترین اخبار ایران و جهان: