نیوز سیتی!
08 مرداد 1402 - 15:28

مرور چند کتاب به مناسبت سالروز شهادت سید الساجدین (ع)

به مناسبت 12 محرم که مصادف با شهادت حضرت زین العابدین (ع) است به مرور چند کتاب برای شناخت بیشتر این اسوه بندگی پرداخته ایم.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، امروز ۱۲ محرم سالروز شهادت امام سجاد(ع) است. چهارمین خورشید ولایت که وارث حادثه پرشور کربلا بود. حادثه ای که اسلام را زنده نگه داشت و اگر قیام اباعبدالله (ع) نبود نامی از اسلام ناب باقی نمی ماند.

واقعه کربلا با همه ابعاد عظیم و بی مانند، پر از شور حماسی و ایمان خالص در عصر روز عاشورا ظاهرا به پایان آمد، اما ماموریت حضرت سجاد (ع) و زینب کبری (س) از آن زمان آغاز شد. آنچه در حادثه کربلا بدان نیاز بود، بهره‌ برداری از این قیام و حماسه بی ‌نظیر و نشر پیام شهادت امام حسین (ع) بود که حضرت سجاد (ع) در ضمن اسارت با عمه ‌اش زینب (ع) آن را با شجاعت، شهامت و قدرت بی نظیر در جهان فریاد کردند.

به مناسبت این روز عظیم که مصادف با شهادت حضرت زین العابدین (ع) است به مرور چند کتاب برای شناخت بیشتر این اسوه بندگی می پردازیم.

در مکتب پیشوای ساجدان امام علی بن الحسین(ع)

 

این کتاب شرح زندگانی و ابعاد مختلف شخصیت امام سجاد(ع) است. در این نوشتار سعی شده از زوایای مختلف تاریخی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی، علمی و عرفانی، مراحل مختلف زندگی و امامت امام سجاد(ع) تبیین گردد.

نویسنده نخست به خاندان و تبار امام سجاد(ع) و انتسابش به ابراهیم خلیل الله و ولادت و معرفی اسامی، القاب و کنیه های ایشان پرداخته و ضمن معرفی پدر و مادر ایشان یعنی امام حسین(ع) و شهربانو (شاه زنان) کیفیت ازدواج شهربانو با امام حسین(ع) را به اجمال بررسی می نماید.

در بخش دیگر این اثر به مراحل زندگی ایشان به ویژه دوران جوانی و امامت و شئون امامت و حوادثی که برای ایشان در این مرحله پدید آمده مانند: واقعه کربلا و جریان اسارت و سرپرستی کاروان اسرا و افشاگری ها و پیام رسانی ایشان و بازگشت به مدینه و اوضاع اجتماعی و فرهنگی آن زمان پرداخته است.

قیام های مهم عصر امام(ع) یعنی قیام عبدالله، نهضت توّابین، قیام مختار، حوادث مهم مدینه و مکه و کشتار شیعیان از دیگر محورهایی است که در این کتاب از آن سخن به میان آمده است.

در بخش دیگری از کتاب با توجه به ابعاد مختلف اخلاق و فضایل امام سجاد(ع) به موضوعاتی مانند سادگی زندگی، روحیه و حال، جلال و هیبت، زهد و تقوی، روابط و ارتباطات، حلم و گذشت، تواضع و فروتنی، شجاعت، سخن و حکمت، احتجاج و اتمام حجت، عبادات امام (حالات عبادی، نماز امام، حج امام، راز و نیاز امام)، رابطه امام و مردم، انفاق مالی، انفاق علمی و ارشاد، شاگردان و اصحاب و آثار امام(ع) چون صحیفه سجادیه، رساله حقوق و برخی سخنان پرداخته می شود. در پایان این اثر نیز مطالبی در باره شهادت امام(ع) و انگیزه های قتل و وصایت ایشان فراهم آمده است.

بررسی نقش امام سجاد (علیه السلام) در رهبری شیعه پس از واقعه کربلا

 

این کتاب درصدد است به طور مختصر در پنج فصل به تحلیل زندگانی امام سجاد(ع) بپردازد. این اثر در فصل های پنجگانه اش به بررسی ویژگی های حضرت(ع)، اوضاع سیاسی و اجتماعی عصر امام سجاد (ع)، نقش اعتقادی، علمی و فرهنگی ایشان، نقش سیاسی و اجتماعی امام سجاد (ع) و نقش تربیتی و حضرت(ع) می پردازد.

نویسنده درباره انگیزه خود از نگارش این کتاب می‌نویسد: هدف از این پژوهش، بررسی ابعاد گوناگون فعالیت‌های امام سجاد(ع) است که در راستای انجام رسالت بزرگ و مقدس هدایت و رهبری شیعه صورت گرفت و بیان و تشریح این موضوع که کناره‌گیری امام(ع) از مردم و سکونت در بادیه و نیز بیماری حضرت(ع)، بنا بر مصلحت و حکمت الهی برای زنده ماندن ایشان بوده و تنها در مدت کوتاهی از زمان، جریان داشت. ایشان با بهره گیری از اصل تقیه و در نظر گرفتن اوضاع و شرایط حاکم بر جامعه، به هدایت و رهبری شیعیان می‌پرداخت.

این تحقیق، پاسخ‌گوی این پرسش اساسی است که امام سجاد(ع) پس از واقعه کربلا به چه روش‌هایی شیعه را هدایت و رهبری کرد تا آنان را از انزوا و انقراض نجات دهد؟

صحیفه سجادیه موضوعی

 

هر کدام از اهل بیت(ع) با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی زمانه خویش به تبیین معارف الهی و دین مبین اسلام می پرداختند. در برهه هایی این تبیین با دعا و نیایش انجام شده است.

کتاب صحیفه سجادیه موضوعی، مجموعه ای از دعاها و مناجات حضرت زین العابدین(ع) است که به «انجیل اهل بیت (ع)» و «زبور آل محمد (ص)» و «اخت القرآن» معروف است. این اثر اگرچه در موضوع دعا و نیایش است، ولی شامل بسیاری از حقایق علوم و معارف اسلامی و عرفانی، قوانین و احکام شرعی و مسائل حساس سیاسی و اجتماعی و تربیتی و اخلاقی است که امام سجاد (ع) در شکل و قالب دعا بدانها اشاره کرده است.

در این کتاب تلاش شده تا کتاب نفیس صحیفه سجادیه به صورت موضوعی ترجمه شود تا راه بهره گیری از این درّ گرانمایه برای شیفتگان معارف الهی و جوانان جویای حقیقت بیش از پیش هموار گردد.

پایان پیام/ ۷۰۰۹۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1418409

مهمترین اخبار ایران و جهان: