نیوز سیتی!
08 مرداد 1402 - 11:10

هدف اصلی وقایع تاریخی صدر اسلام هدایت انسان‌ها است

همدان-کارشناس و پژوهشگر فرهنگی همدان گفت: هدف اصلی وقایع تاریخی صدر اسلام که توسط ائمه اطهار در صدر اسلام رقم خورد؛ بری این بود که انسانها هدایت شوند.

عبدالله روحی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مبحث تاریخی نگاه عاشورا اظهار کرد: ما دو نوع نگاه دائم یکی مرور و دوم تحلیل وقایع تاریخی است که نگاه اول آگاهی و نگاه دوم باعث بصیرت افزایی ما می‌شود.

کارشناس و پژوهشگر فرهنگی با بیان اینکه تحلیل وقایع تاریخی بسیار مهم است و باعث بصیرت، الگو برداری و عبرت آموزی می‌شود افزود: هدف اصلی وقایع تاریخی صدر اسلام که توسط ائمه اطهار در صدر اسلام رقم؛ را دارد که انسان‌ها هدایت شوند.

وی با اشاره به اینکه توصیف و تحلیل دو وظیفه اصلی ما است، گفت: ما دو نگاه به اهل بیت داریم یکی نگاه به جایگاه اهل بیت و دوم اینکه ما باید نقش را کشف کنیم و این نقش است که برای ما الگو دارد اینکه امام حسین (ع) در عاشورا چه جایگاهی دارد و نقش چیست مهم است.

روحی خاطرنشان کرد: این نگاه و شناخت است که فرد را امام حسینی بار می‌آورد و فرد را به فردی بصیر تبدیل و فردی مؤثر واقع می‌شود. در واقع باید نوع نگاهمان را به مباحث تاریخی عوض کنیم از پله توصیف به مرحله تحلیل برسیم و از توصیف جایگاهشان به نقش آنها در جامعه برسیم.

وی با اشاره به روز عاشورا بیان کرد: سوالی که مطرح است این است که این قساوت‌هایی که در عاشورا اتفاق افتاده برای خیلی‌ها قابل باور نیست و و شاید در فضای مجازی به این بپردازند که این قساوت‌ها غیر ممکن است اما در دوران خودمان ما قساوت‌های داعش را دیدیم که قابل باور است و این قساوت‌های دشمن علیه سپاه امام حسین (ع) را بیشتر قوت می‌بخشد.

روحی افزود: علت این قساوت و اصرار بر شهادت امام, جریانی است که در واقع این برگرفته از حس انتقام‌جویی و تعصب و کینه‌ای بود که از زمان پیامبر (ص) اینها در خود داشته و در جریان کربلا آن را به منصه ظهور گذاشتند.

وی با بیان اینکه وقتی در جنگ‌های مختلف در جریان اسلام ناب و کفر رو به روی هم قرار می‌گیرند برخی از آنها به درک واصل می‌شوند و برخی از اهل بیت هم شهید می‌شوند، گفت: نوع نگاه اهل بیت است که ما به شهادت رسیده و وظیفه خود را انجام می‌دهیم اما نوع نگاه دشمن این بوده که ما تلفات دادیم و باید انتقام بگیریم.

کارشناس و پژوهشگر فرهنگی همدان عنوان کرد: بعد از آن اینکه آنها این دو جوان کربلا را شهید کردند حتی عقده خود را ویژه بر روی جسم حضرت علی اکبر و حضرت قاسم خالی می‌کنند و این به خاطر کینه‌ای بوده که از امام حسن (ع) داشتند.

وی افزود: این یکی از مسائلی تحلیل است چرا که خودسازی می‌شود و شیعه باید روی خودش کار کند که از جریان سیاسی مخالف خودش کینه شخصی نباید داشته باشد.

وی اضافه کرد: اگر کسی به ما ضربه می‌زند وظیفه ما مقابل آن جهاد با قواعد اخلاقی است و اگر بیشتر از آن حد شود تدعی است و همین کینه شخصی‌هایی که در جریان و فضای سیاسی کنترل نشد جریان عاشورا را رقم زد

وی با بیان اینکه یکی از علل عاشورا حفظ حکومت به هر قیمت است، گفت: یک زمان فرد می‌خواهد به هر قیمتی شده به حکومت و خواسته خود برسد و یزید نیز برای حفظ حکومت خود یک رقابت ناسالم را رقم می‌زند و عقل سیاه خود حساب و کتاب می‌کند.

روحی عنوان کرد: عقل سرخ اهداف الهی را در نظر می‌گیرد اما عقل سیاه به خود می‌گوید اگر در برابر حسین کوتاه بیایم حکومت از دست می‌رود و حسین را شهید کنم حکومت را حفظ می‌کنم و این فکر که ناشی از دنیا طلبی و قدرت طلبی است.

کارشناس و پژوهشگر فرهنگی با اشاره به دنیای امروز بیان کرد: در دنیای امروز نیز همین منوال را داریم برخی می‌خواهند به هر قیمتی شده به خواسته خود دست پیدا کنند و نتیجه‌اش حکومت‌های ناسالم و ده‌ها مشکل دیگر می‌شود.

وی افزود: مهم در دین اسلام این است که چه کسی و چگونه حکومت کند و ما می‌بینیم که امام راحل نیز درباره ویژگی‌های حکومتی چقدر مطلب دارد پس مؤلفه دوم که باعث قساوت و اصرار به گناه می‌شود همین رقابت ناسالم مبتنی بر حفظ قدرت به هر قیمت و جریان جدایی اخلاق از سیاست است.

روحی با بیان اینکه عدم بصیرت در دین مشکل بزرگی است، گفت: یعنی فرد بر مبنای اجتهاد خود و خوانشی که از دین دارد دین را برای خود تفسیر می‌کند و می‌بینیم بسیاری از افرادی که در جبهه دشمن بوده و در مقابل امام در عاشورا ایستاده بودند حافظ قرآن بوده و یا در خورجین اسب خود کتاب قرآن را داشتند اما بصیرت در دین نداشتند.

وی افزود: بصیرت از دین یعنی خوانش ما از دین نزدیک‌ترین تحلیل باشد و اینجا ولایتمداری بحث کلیدی است، اگر امروز عده‌ای را می‌بینیم که در اوایل انقلاب تندرو برای انقلاب بودند و ریل انقلاب امروز خارج شدند به خاطر همین موضوع است و عنصر ولایت را که شاخصه واصل است را ندارند

کارشناس و پژوهشگر فرهنگی با اشاره به زمان امام علی (ع) گفت: خوارج کسانی بودند که پیشانی‌های آنها از سجده‌های طولانی پینه بسته بود و متدین بودن اما در مقابل علی ایستادند در واقع باید گفت این افراد جاهل متمسک بوده و فقط به مناسک ظاهری و عبادات مشغول هستند بدون اینکه یک نگاه تحلیلی و استراتژیکی به دین داشته باشند و این ناشی از آن نگاه سکولاریسم است

وی افزود: وقتی دین را شخصی کردید در فضای سیاسی نمی‌توانید تصمیم بگیرید و وقتی شاخص ولایت را گم کنید امام را نمی‌توانید بشناسید.

روحی با بیان اینکه دقیقاً این برای کسانی است که امروز موضوع افراد بی حجاب را برای ورود به مجالس عزاداری‌ها تفسیر می‌کنند و با برداشت خود پا روی مباحث دین می‌گذارند و امروز هم در جامعه ما این مباحث است که باید گفت افرادی که کشف حجاب می‌کند و این موضوع شخصی نیست که اجتماعی و سیاسی و امنیتی است چون دشمن با این پروژه به دنبال ضربه به انقلاب است، گفت: این در صلاحیت ولی فقه است ولی فقیه فرموده بودند که کشف حجاب حرام است و اینکه کسی که رعایت نمی‌کند و یا شل حجاب است ناشی از غفلت است اما کسی که قصد و نیت دارد ناشی از عناد و طغیان است و ما باید بر مبنای ولی فقیه عمل کنیم نه مبنای برداشتی که خودمان از دین داریم.

وی با بیان اینکه عاشورا نتیجه سقیفه است، گفت: دنیا طلبی و لذت دنیا وقتی بیشتر می‌شود دنیا بیشتر می‌چسبد، این دنیا طلبی در بین خواص خطر عجیبی است.

روحی افزود: بسیاری از افرادی که اول یار مسلم بوده اما پشت وی را خالی کرده و در مقابل امام حسین (ع) می‌ایستند همان کسانی هستند که هدیه دولتی ابن زیاد دریافت کرده‌اند و اینکه امام می‌فرماید شکم‌هایشان را حرام گرفته است همین است نه اینکه همه آنها در طول زندگی خود حرام‌خوری کرده باشند.

روحی با بیان اینکه دنیا طلبی و قدرت طلبی که شما بخواهی دنیایت را به هر طریقی حفظ کنی نیز در موضوع عاشورا مطرح بود، بیان کرد: شاید اول انسان نخواهد وارد آن جهالت شود اما آرام آرام و تدریجی به ورطه گناهی می‌روی که خودت هم متوجه نمی‌شوی موضوع دیگر ترس است که برخی آدم‌ها را ابن زیاد می‌ترساند و می‌گوید اگر شما پشت سر حسین بایستید ترس را بر وجود آنها غالب می‌کند.

کارشناس و پژوهشگر فرهنگی خاطرنشان کرد: مؤلفه مهم در اینجا در مقابل ترس شجاعت است که حتی در فلسفه سیاسی ارسطو نیز از شجاعت به عنوان یکی از ویژگی‌های جامعه اسلامی یاد می‌کند.

وی با بیان اینکه حاکم جامعه باید شجاع و دلیر باشد، بیان کرد: کسانی که در جامعه می‌خواهند نقش داشته باشند مهم شجاعت است با با مبارزه با نفس شروع می‌شود و می‌خواهیم شجاع باشیم باید با نفس مبارزه کنیم و یکی از ویژگی‌های یاران امام حسین (ع) شجاعت است.

وی با بیان اینکه کسانی که در سپاه ۱۲۰ هزار نفری دشمن در مقابل اهل بیت ایستاده بودند در واقع اگر هم نقشی در کشتن امام نداشتند باعث تقویت سپاه دشمن و دلهره زینب و خانواده امام شده بودند افزود: در واقع اینها به اندازه خود در حادثه کربلا نقش منفی داشتند

روحی خاطرنشان کرد: ما وقتی می‌گوئیم در راهپیمایی شرکت می‌کنیم حتی و اگر به عنوان سیاهی لشگر هم در جریان حق قرار بگیرم تأثیر گذاریم و اینجاست که می‌گویم سیاهی لشگر َ جریان باطل نباید قرار گیرد.

کارشناس و پژوهشگر فرهنگی در پایان گفت: وظیفه امروز ما این است که نگاهمان را به جایگاه و شناخت و نقش و کارکرد برسانیم و و با نگاه درست به عاشورا از آن عبرت و الگو بگیریم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1417597

مهمترین اخبار ایران و جهان: