نیوز سیتی!
14 مرداد 1402 - 17:38

روزمرگی‌های محیط‌بانان؛ از گلوله شکارچیان تا کمین مرگ‌آفرینان+ تصاویر اختصاصی فارس

گلوله‌های سلاح‌های قاچاق شکارچیان هر لحظه می‌تواند سینه یک محیط‌بان را بشکافد. مرگ‌آفرینان طبیعت همواره در کمین‌اند و درگیری با دستان خالی با سودجویان شکار غیرمجاز به یکی از روزمرگی‌های محیط‌بانان تبدیل شده است؛ امری که کمتر مسؤولی به آن توجه می‌کند.

خبرگزاری فارس- شاهرود: شهرستان شاهرود را بدون تردید می‌توان محیط‌زیستی‌ترین شهرستان استان سمنان نامید؛ شهرستانی که به‌واسطه جاذبه‌های بی‌نظیر زیست‌محیطی و تنوع حیات‌وحشی که در آن وجود دارد، به زیبایی «قاره کوچک» لقب گرفته است.

شهرستان شاهرود با هزاران کیلومترمربع مساحت، به‌دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی تهران- مشهد، میان طبیعت‌گردان و دوستداران حیات‌وحش ایران بسیار پرتردد و مورد توجه است.

وقتی از شهرستان شاهرود صحبت می‌شود، شما باید منطقه‌ای از کشورمان را تصور کنید که از شمال به شهرهای آزادشهر، علی‌آباد، رامیان و گرگان در استان گلستان، از شرق به شهرهای سبزوار و بردسکن در استان خراسان رضوی و شهر میامی در استان سمنان، از جنوب به شهر طبس در استان خراسان جنوبی و شهر خور در استان اصفهان و از غرب به شهر دامغان باز در استان سمنان محدود می‌شود و با وجود طبیعت بی‌نظیرش همواره مورد توجه خیل قابل‌توجهی از طبیعت‌گردان است؛ امری که از یک منظر «امتیاز» محسوب می‌شود و از نگاهی دیگر، «تهدیدی جدی»!

شاهرود به‌سبب واقع شدن در حد فاصل کویر و جنگل‌های شمال ایران آنقدر از منظر طبیعی حرف برای گفتن دارد که نه‌تنها دوستداران محیط‌زیست را به سوی خود می‌خواند، بلکه سودجویان و شکارچیان را نیز وسوسه می‌کند.

حیات‌وحش پرشماری و بی‌نظیر منطقه و گله‌های پرجمعیت میش و قوچ‌های وحشی به همراه گونه‌های ارزشمند دیگر همواره طمع شکارچیان را برانگیخته و آنها را به قصد صید و شکار این گونه‌های ارزشمند با دستانی مسلح روانه طبیعت کرده است.

با این وجود، طبیعت بسیار منحصر به‌فرد شهرستان شاهرود با تعداد معدودی از محیط‌بانان صیانت می‌شود. تمام جنگل‌های بکر و ثبت‌شده در فهرست ملی و جهانی و همه پارک‌های ملی ارزشمند، پناهگاه‌های بکر حیات‌وحش و منطقه‌های حفاظت‌شده شهرستان شاهرود این روزها در تیررس گلوله‌های ناجوانمردانی است که از فرصت محدود بودن نیروها، امکانات و تجهیزات محیط‌بانان استفاده می‌کنند و با اسلحه‌های پر سراغ حیات‌وحش منطقه می‌روند.

شکارچیانی که عمده آنها سال‌هاست گونه‌های ارزشمند حیات‌وحش را آرام نگذاشته‌اند، همیشه در کمین‌اند تا سودجویی دیرینه خود را از دل طبیعت ادامه دهند؛ امری که البته محیط‌بانان می‌گویند حتی با خون خویش نمی‌گذارند ادامه یابد.

???? گله‌های پرشمار قوچ و میش وحشی در طبیعت شاهرود همواره شکارچیان را وسوسه می‌کند

تا پای جان، برای حیات‌وحش!

«علی‌رضا دزیانیان»، محیط‌بان نمونه کشوری که سال‌هاست صیانت از منطقه شکار ممنوع «تپال» در شهرستان شاهرود را بر عهده دارد، فردی است که تا پای جان برای حفاظت از حیات‌وحش منطقه رفته و باز هم در میدان است.

او که اخیراً در درگیری با شکارچیان غیرمجاز مصدوم شده و هم‌اکنون در بیمارستان امام حسین‌ (ع) شاهرود بستری است، سخنان جالب‌توجهی از درگیری‌های شکارچیان غیرمجاز با محیط‌بانان دارد که گویا قرار نیست به پایان برسد.

دزیانیان امروز در حالی که از زخم شکارچیان روی تخت بیمارستان بود، دقایقی را با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت‌وگو کرد و ماجرای اخیر درگیری‌اش با شکارچیان غیرمجاز را توضیح داد که در جای خود، بسیار قابل تأمل است.

وی بیان کرد: صبح روز جمعه، 13 مردادماه، احتمال دادیم با توجه به اینکه تعطیلات است، شکارچیان غیرمجاز وارد منطقه شوند. به همین خاطر، حدود ساعت 5 صبح به همراه یکی از همکارانم وارد منطقه شکار ممنوع «تپال» شاهرود شدیم و کمین گرفتیم. ساعت حدود 6.5 بود که یک دستگاه خودروی سواری پژو آر.دی با یک دستگاه موتورسیکلت وارد منطقه شدند.

این محیط‌بان نمونه کشوری می‌گوید: سرنشینان خودرو در نقطه‌ای که به آنها اشراف کامل داشتیم، از خودرو پیاده شده و یک قبضه سلاح را از خودرو برداشتند. تشخیص اولیه ما، اسلحه ساچمه‌زنی بود. دو نفرشان با موتورسیکلت حرکت کردند و خودرو هم به سمت جاده اصلی حرکت کرد.

دزیانیان گفت: در همین حین، با یکی از دوستانمان در شاهرود تماس گرفتیم تا وسیله نقلیه شخصی خود را بیاورد تا به‌صورت نامحسوس، راکبان موتورسیلکت را تعقیب کنیم؛ خط موتورسیکلت را دنبال کردیم و تا جایی که ماشین‌رو بود، پیش رفتیم و باقی مسیر که موتوررو بود، را با پای پیاده طی کردیم.

وی ادامه داد: به منطقه‌ای که شکارچیان غیرمجاز در آن مستقر شده بودند، نزدیک شدیم. ساعت حول و حوش 11.30 قبل از ظهر بود. یکی از شکارچیان با دوربین متوجه شکار شد و دو نفری سوار بر موتورسیکلت خود به‌صورت دنده خلاص و خاموش به سمت سمت حیات‌وحش منطقه حرکت کردند تا آنها فرار نکنند.

این محیط‌بان شاهرودی ادامه داد: حدود دو ساعتی طول کشید تا آنها شکارشان را انجام دادند؛ از آنجا که احتمال می‌رفت، به سمت محل استقرارشان برگردند، خودمان را به مسیر موتوررو رساندیم تا در راه برگشت سر راهشان قرار گیریم. موفق شدیم یک نفر از این شکارچیان را دستگیر کرده و دست‌بند زدیم و لاشه قوچ وحشی هم که روی موتورسیکلت بود، را ضبط کردیم.

???? علی‌رضا دزیانیان، محیط‌بان نمونه کشوری روز جمعه مورد حمله شکارچیان قرار گرفت

شکارچی مسلح؛ همچنان آزاد!

دزیانیان که در فقره اخیر، مجروح و روانه بیمارستان شده، با صدایی خراشیده، روایتش را از روز درگیری ادامه می‌دهد و بیان می‌کند: به همکارم گفتم لاشه قوچ همین جا بماند تا من سراغ متهمی که فرار کرده بود، بروم. لباسم را با فرد شکارچی عوض کردم و با موتورسیکلت خود فرد متخلف، تعقیب شکارچی دیگر را آغاز کردم. نفر دوم، تا آخرین لحظه من را نشناخته بود تا اینکه با دوربین من را دید و شروع به فرار کرد.

وی توضیح می‌دهد: در این زمان، موتورسیکلت را به زمین انداختم و دنبالش رفتم. چون مشرف بر او بودم و خودم را روی سینه‌اش پرت کردم و با هم سر خوردیم و به سمت دره رفتیم. هر طور بود تفنگش را که مسلح کرده بود، گرفتم. شکارچی مقاومت کرد و این درگیری و گلاویز شدن ما حدود 25 دقیقه طول کشید تا اینکه تیرهایی به سمت ما شلیک شد.

دزیانیان گفت: با توجه به اینکه از صبح زود تا آن موقع، فقط آب خورده بودم، ضعف بدنی هم بر من غلبه کرد و فرد متهم با قلدری و توسل به سلاح‌های گرم و سرد از محل متواری شد که البته دستگیری شکارچی اصلی در دستور کار قرار دارد.

این محیط‌بان شاهرودی ادامه داد: این متهم برای چندمین بار است که به سمت مأموران محیط‌بانی شاهرود تیراندازی مستقیم می‌کند؛ اما متأسفانه همچنان آزاد است و اقدام محکمی برای دستگیری او تاکنون انجام نشده است.

???? دزیانیان، محیط‌بان شاهرودی را پس از درگیری با شکارچیان روی تخت بیمارستان می‌بینید

سلاح‌های قاچاق در دستان شکارچیان!

خبرنگار فارس که در جریان حال نامساعد محیط‌بان شاهرودی بود، بیش از این، او را به گفت‌وگو نگرفت و برای پیگیری بیشتر موضوع، سراغ «علی‌اکبر قربانلو»، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شاهرود رفت.

گفت‌وگو پرهیجانی میان ما و این مدیر محیط‌زیستی شکل گرفت که از زوایای مختلفی قابل بررسی و پردازش است؛ اما درباره اتفاق ناگوار اخیر، از قربانلو خواستیم موضوع را بیشتر توضیح دهد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شاهرود با تشریح حادثه رخ‌داده برای یکی از محیط‌بانان محیط‌زیست این شهرستان گفت: در روز جمعه، دو تن از محیط‌بانان به منطقه شکار ممنوع می‌روند و متوجه می‌شوند افرادی سودجو با یک دستگاه خودروو موتورسیکلت در منطقه حضور یافته‌اند.

وی با اشاره به فیلم‌برداری دقیق و نزدیک محیط‌بان شاهرودی از حضور متخلفان و شکارچیان غیرمجاز در این منطقه گفت: این متخلفان در منطقه‌ای که مشرف به حضور محیط‌بانان ما بوده، کمین گرفته بودند و اسلحه بینشان رد و بدل شده بود. دو نفر از این متخلفان سوار بر موتورسیکلت راهی منطقه شکار ممنوع می‌شوند و خودرو هم به سمت جاده اصلی برمی‌گردد و بعد از تعقیب و گریز محیط‌بانان ما، موضوع به درگیری ختم می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شاهرود با بیان اینکه متهم اصلی ماجرا همچنان متواری بوده و یکی از محیط‌بانان نیز مصدوم شده است، از شکار یک رأس قوچ وحشی توسط شکارچیان متخلف خبر داد و گفت: محیط‌بان حادثه‌دیده حال عمومی خوبی دارد و پس از طی مراحل اولیه درمانی از بیمارستان مرخص می‌شود.

???? دزیانیان، محیط‌بان نمونه کشوری توانست با به خطر انداختن جانش این شکارچی را همراه با شکارش دستگیر کند

محکم مقابل سودجویان ایستاده‌ایم

امروز نه‌تنها محیط‌بانان، بلکه گونه‌های حیات‌وحش نیز تقریباً کمتر پیش می‌آید که روز آرامی را از دست شکارچیان غیرمجاز یا عاملان آسیب رسیدن به طبیعت پشت سر بگذارند.

بهرام‌علی ظاهری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به تعامل و هماهنگی خوبی که محیط‌زیست استان سمنان با دستگاه قضا دارد، اظهار کرد: در قبال هر سودجو و متخلفی محکم ایستاده‌ایم و همچنان نیز می‌ایستیم و زیر بار حرف زور نرفته و نمی‌رویم.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم پاداشی ورای مسائل دنیوی برای حرفه محیط‌بانی در نظر گرفته شده است که با هیچ پول و مادیاتی نمی‌توان آن را ارزش‌گذاری کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با اشاره به پیگیری قضایی در خصوص اتفاقی که برای یکی از محیط‌بانان در شهرستان شاهرود رخ داده است، گفت: دزیانیان، از محیط‌بانان و مأموران خوب و نمونه کشوری است که در منطقه شاهرود حضور دارد.

ظاهری ادامه داد: پرونده‌هایی نظیر این اتفاق در دستگاه قضا وجود دارد که همگی در دست بررسی است و علیه محیط‌بانان نیز یک تا دو پرونده داریم که آنها نیز در دست بررسی هستند و ما اجازه نمی‌دهیم به حقوق محیط‌بانان تعدی شود.

???? این تصویری از شکارچیانی است که وارد منطقه شکار ممنوع تپال شده‌اند

دستور ویژه دادستانی علیه سودجویان طبیعت

دستگاه قضایی با پیگیری جدی مسائل زیست‌محیطی و احکام بازدارنده‌ای که می‌تواند علیه سودجویان و شکارچیان غیرمجاز صادر کند، یکی از پشتوانه‌های جدی محیط‌بانان برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه شلیک به سمت محیط‌بانان و حیات‌وحش تلقی می‌شود.

سیدحسن میرکمالی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شاهرود در همین زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شاهرود اظهار کرد: پرونده‌ای مبنی بر ضرب و جرح یکی از محیط‌بانان فداکار و ایثارگر عرصه محیط‌زیست شهرستان شاهرود تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: در این زمینه، از سه نفر از متخلفان این حادثه، دو نفر دستگیر و روانه زندان شده‌اند و یک نفر دیگر که متهم اصلی بوده؛ متواری بوده و دستور دستگیری او صادر شده است و ضابطان امر نسبت به دستگیری این متهم در حال اقدام هستند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شاهرود با اشاره به جلسه‌ای که با اعضای شورای تأمین شهرستان شاهرود در روز جاری برگزار شده است، گفت: در این جلسه، دستگیری این متهم در دستور کار ضابطان قرار گرفت تا به‌صورت ویژه نسبت به این پرونده اقدام شود.

????گله‌های زیبای قوچ و میش وحشی در شاهرود با حضور محیط‌بانان شرایط خوبی دارند

ما هستیم و خدایمان و شکارچیان!

به هر حال، اگر مدعی هستیم که معروف‌ترین و زیباترین جاذبه‌های طبیعی ایران را می‌توان در شهرستان پهناور شاهرود مشاهده کرد و از جنگل ابر تا پارک ملی توران و از منطقه شکار ممنوع تپال تا جنگل‌های شمالی، زیبایی طبیعت را به نظاره نشست، این منابع منحر به فرد نیازمند پاسداری است.

حفاظت از محیط‌زیست گرچه امروز دیگر وظیفه یک سازمان یا نهاد خاص نیست و همه مردم در قبال آن وظایفی را بر عهده دارند؛ اما یکی از موارد جدی در زمینه صیانت از طبیعت و حیات‌وحش بکر شهرستان شاهرود، تأمین نیروی انسانی موردنیاز در محیط‌بانی‌ها، توجه به تجهیزات و امکانان به‌روز و نیز به‌روزرسانی قوانین و مقررات فعلی است.

محیط‌بانی که امروز روی تخت بیمارستان است، به خبرنگار فارس می‌گفت: «در طبیعت، ما هستیم و خدایمان و شکارچیان مسلح» و یک مخاطب خبرگزاری فارس نیز ذیل خبر درگیری شکارچیان با این محیط‌بان نمونه کشوری نوشته‌اند: «اگر محیط‌بان از خود دفاع می‌کرد و شکارچیان متخلف را می‌زد، یک ماه بعد اعدام می‌شد؛ چون هیچ قانونی در این مملکت در دفاع قاطع از محیط‌بانان وجود ندارد»!

پایان پیام/74007/م/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1427453

مهمترین اخبار ایران و جهان: