نیوز سیتی!
15 مرداد 1402 - 08:07

گلستان جزء3 استان برتر با بیشترین رشد اقتصادی در کشور

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان گفت: مجوز سرمایه‌گذاری خارجی در استان به ارزش ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار گرفته شده و از ابتدای امسال تاکنون نیز ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار سرمایه خارجی در استان جذب شده است.

سیدمحمد دهنوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان با تاکید براینکه رفع مشکلات استان نیازمند کار گروهی است، اظهارکرد: نرخ رشد اقتصادی یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای ارزیابی وضعیت اقتصادی است. گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد استان گلستان روند مثبتی را در این شاخص در دولت سیزدهم پشت سر گذاشته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان افزود: در سال ۱۳۹۹ نرخ رشد اقتصادی کشور مثبت ۳.۳ درصد و در استان گلستان منفی ۸.۵ درصد بود. در سال ۱۴۰۰ این شاخص در کشور مثبت ۴.۸ درصد و در استان به مثبت ۴‌.۳ درصد رسید. در سال گذشته با وجود اینکه نرخ رشد اقتصادی در کشور مثبت ۴.۸ درصد بود اما در استان این شاخص به مثبت ۵.۸ درصد رسید.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته تنها سه استان شامل قم، سمنان و گلستان در هر سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات رشد اقتصادی مثبت را تجربه کردند.

دهنوی در ادامه به افزایش درآمد سرانه خانوار در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: تا سال ۱۳۹۳ شکاف بین درآمد سرانه استان و کشور کم بود اما این شکاف از سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ عمیق‌تر شد. به نحوی که درآمد سرانه استان در سال ۱۳۹۹ حدود ۴۷.۴ درصد کشور بود.

وی یادآور شد: در سال ۱۳۹۹ متوسط درآمد سرانه کشور ۶۵.۸ میلیون تومان و در استان ۳۱.۲ میلیون تومان بود. در سال ۱۴۰۰ شاخص کشوری به ۱۱۰ میلیون تومان رسید و این شاخص در استان ۵۶ میلیون تومان بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان خاطرنشان کرد: در سال گذشته متوسط درآمد سرانه کشور ۱۶۵ میلیون تومان شد و در استان این شاخص به ۸۳ میلیون تومان رسید. برای اولین بار در استان درآمد سرانه استان به نصف متوسط کشوری با ۵۰.۱ درصد رسید. همچنین در شاخص درآمد سرانه خانوار استان گلستان تا قبل از دولت سیزدهم رتبه ۲۸ کشور را داشت که با تلاش‌های صورت گرفته یک پله ارتقا پیدا کرد و به جایگاه ۲۷ کشور رسیدیم.

 وی درباره وضعیت اشتغال استان هم اظهارکرد: از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۴۰۰ براساس آمارهای تامین اجتماعی، تعداد شاغلین در استان از ۲۳۳ هزار نفر به ۲۶۳ هزار نفر رسید. به عبارت دیگر در ۸ سال دولت قبل فقط ۳۰ هزار شغل ایجاد شد اما در دو سال فعالیت دولت سیزدهم حدود ۱۷ هزار بیمه شده تامین اجتماعی در استان اضافه شد.

دهنوی با اشاره به رشد سرمایه‌گذاری خارجی در استان اظهارکرد: از سال ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰ در مجموع ۲.۸۵ میلیون دلار برای ۵ پروژه سرمایه‌گذاری جذب شده بود. سال گذشته ۲۰ جلسه با سرمایه‌گذاران خارجی انجام شد و مجوز سرمایه‌گذاری ۹.۱۵ میلیون دلاری در استان گرفته شد. همچنین امسال ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری در استان جذب شده است.

پایان پیام/۸۳۰۲۷

منبع: فارس
شناسه خبر: 1428009

مهمترین اخبار ایران و جهان: