نیوز سیتی!
10 مرداد 1402 - 11:09

مستاجران همدانی چشم دوخته به مسکن ملی/ اینجا همه معطل پیمانکارند

همدان- همدان به عنوان آخرین استان در طرح نهضت مسکن درحالی این وضعیت را به دوش می کشد که مستاجران جوان همدانی سال ها است که به مسکن ملی چشم دوخته اند و جوابی نگرفته اند.

خبرگزاری مهر، استان‌ها: تابستان به نیمه رسیده و باز هم ظهرها مجبور است، از سر کار با همه خستگی‌هایش به بنگاه‌های مشاور املاک سری بزند...

موهای جو گندمی و خطوط روی پیشانی و پوستش که بر اثر آفتاب سوختگی به قرمزی می‌زند، او را مسن‌تر نشان می‌دهد.

یک دفترچه یادداشت زرد رنگ در جیب دارد و مدام بیرون یکی از مشاورین املاک نشسته و چیزهایی یادداشت می‌کند...

جلوتر می‌روم و می بی نم قیمت‌ها و متراژها و محله‌ها را می‌نویسد و گاه به گاه سری به یکی از صفحه‌ها که گوشه آن را تا کرده می‌زند، با او همکلام که می‌شوم می‌فهمم در آن صفحه تمام داشته‌هایشان حتی گوشواره‌های دخترهایش را نوشته است.

آقای احمدی که به گفته خودش ۴۰ ساله است و چند ماه دیگر وارد ۴۱ سالگی می‌شود، یکی از پدران همدانی است که این روزها با صاحبخانه اش بین زمین و آسمان مانده؛ وی که به خبرنگار مهر از مشکلات زندگی و وضعیت زندگی بدون مسکن می‌گوید، یک جمله را تکرار می‌کند «تمام طول سال به نیمه تابستان فکر می‌کنم که قرار است بازهم با صاحبخانه سر قرار داد اجاره جدید صحبت کنم».

وی که دو دختر دوم و پنجم ابتدایی دارد، ادامه داد: صاحبخانه قیمت پول پیش و اجاره خانه مان را نسبت به سال گذشته بسیار بالا برده است، تمام داشته‌هایمان را هم پای مسکن ملی شهرک فرهنگیان ریخته‌ایم و دیگر پولی برای خانه اجاره مسکن نداریم، از یک طرف نیاز به سرپناه داریم و از طرفی دیگر، دو سال است که خبری از تحویل مسکن ملی نیست.

مستاجران همدانی چشم دوخته به مسکن ملی/ اینجا همه معطل پیمانکارند

مستأجران همدانی همچنان چشم انتظار بهبود وضعیت مسکن در این شهر و خارج شدن از دومینوی افزایش قیمت زمین و مِلک هستند. در این میان خبرگزاری مهر با ارائه گزارشات مختلف چون کیمیایی به نام «مسکن» / همدان در رتبه آخر و واکاوی مشکلات پیش پای پروژه‌های تعاونی مساکن سعی داشته است به صورت یک پرونده مورد بررسی قراردهد.

پروژه شهرک پرواز در همدان مدتی است کلید خورده و طبق گفته‌ها، قرار است ۲۴ ماهه تحویل افراد دهند… اما در این بین، پروژه مسکن ملی شهرک فرهنگیان همدان که ۲۴ ماهه اولش را طی کرده، از دومین واریزی متقاضیان آن که در خردادماه ۱۴۰۰ بوده، دو سال می‌گذرد، اما همچنان در پیچ و تاب پیش روی کُند خود است.

از رخوت مدیران مسکن همدان تا خواب سه ساله پروژه مسکن ملی شهرک فرهنگیان

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینای همدان در این راستا در گفتگو با خبرنگار مهر، کُندی ارگان‌های ذینفع در حوزه مسکن همدان را عامل بروز مشکلات در تأمین زمین و طولانی شدن مسیر ساخت و تحویل پروژه‌های مسکن دانست و افزود: در حوزه مسکن همدان شاهد رخوت مجموعه مدیران هستیم و تا زمانی که روند بدین صورت است، نمی‌توان به وقوع اتفاقات خوب در این زمینه امیدوار بود. متأسفانه انعکاس ترک فعل برخی مدیران استان همدان در این زمینه با اقدامات بازدارنده مواجه نبود.

ابراهیم قیاسوند در این زمینه به پروژه مسکن ملی شهرک فرهنگیان همدان اشاره کرد و افزود: سال ۱۳۹۸ بود که پروژه ۴۸۰ واحدی مسکن ملی شهرک فرهنگیان همدان آغاز به کار کرد، اما هنوز این پروژه نه تنها تحویل نشده است بلکه پس از سه سال سکوت و توقف، به تازگی پروانه ساختمانی آن صادر شده است.

مستاجران همدانی چشم دوخته به مسکن ملی/ اینجا همه معطل پیمانکارند

همدان همچنان در آخرین رتبه طرح نهضت مسکن قرار دارد و متقاضیان نام نویسی کرده در پروژه نیمه تمام مسکن ملی شهرک فرهنگیان گاه به گاه با امید به اینکه پروژه مذکور پیشرفتی داشته باشد به آن سر می‌زنند. پروژه‌ای که قرار است، امید ۴۸۰ خانواده جوان همدانیکه تاکنون ۱۵۰ میلیون تومان واریزی داشته‌اند باشد اکنون پس از گذشت حدود ۴- ۵ سال هنوز بلاتکلیف باقی مانده است.

اگرچه مسئولین استانی این روزها، کاهش قیمت مسکن در همدان با ساخت منازل شهرک پرواز را مطرح می‌کنند، اما سوال اینجا است که مساکنی که هم اکنون حتی در مرحله نازک کاری نیستند، چطور می‌توانند برای جوانانی که خانه به دوش مانده‌اند، دوا باشند!.

با این حال در شرایطی که مدیر کل اداره کل راه و شهرسازی استان همدان طی چند سال اخیر چندین بار عوض شده و بی ثباتی مدیریتی و ترک فعل‌های گذشته در آن ارگان مشهود است پیمانکار پروژه به همراه مسئولین فعلی این اداره کل باید جوابگو باشند، تا هرچه زودتر چشم انتظاری و خانه به دوشی بخشی از جامعه جوان همدانی خاتمه یابد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1421109

مهمترین اخبار ایران و جهان: