نیوز سیتی!
04 دی 1402 - 22:57

گرما و امکان آتش‌سوزی در استرالیا

مقامات استرالیا هشدار آتش‌سوزی‌های طبیعی در مناطق وسیعی از این کشور را صادر کردند.

به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری فارس،کارشناس هواشناسی کشور روز یکشنبه هشدار موج گرما را برای ایالت و قلمرو شمالی همسایه صادر کرد و هشدار داد که دمای هوا در برخی مناطق ممکن است به حدود ۴۵ درجه سانتیگراد برسد.

در پرث، پایتخت استرالیای غربی، بزرگترین ایالت این کشور، حداکثر دمای ۳۵ درجه سانتیگراد برای روز یکشنبه پیش‌بینی شد که بیش از پنج درجه بالاتر از میانگین دسامبر بود.

بیش از ۲۰ آتش سوزی جنگلی تنها در استرالیای غربی تا صبح روز گذشته ثبت شد که باعث شد بیش از ۱۰۰۰ آتش‌نشان در پنج روز گذشته وارد عمل شوند و انتظار می‌رود شرایط وخیم‌تر شود.بخش‌های وسیعی از استرالیا روز یکشنبه تحت تأثیر موج گرما بودند و مقامات نسبت به خطر آتش‌سوزی زیاد در بسیاری از بخش‌های ایالت وسیع استرالیای غربی این کشور هشدار دادند.

شرق این کشور نیز در اوایل ماه جاری پس از اثرات مخرب سیستم آب و هوایی «ال نینو» که باعث طوفان، خشکسالی و آتش سوزی شد، دچار حریق شده است.

موج‌های گرما، سیل‌های مرگبار و آتش‌سوزی‌های طبیعی، همگی به این معنی است که مردم جهان در حال حاضر حوادث طبیعی شدید مرتبط با تغییر اقلیم را تجربه می‌کنند.

از زمان آغاز انقلاب صنعتی، استفاده زیاد از سوخت‌های فسیلی باعث  ایجاد گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر زمین و در نتیجه، بالا رفتن میانگین دما شده است.

هشت سال گذشته داغ ترین سال های ثبت شده در تاریخ کره زمین بوده است. همچنین طبق گفته کارشناسان سازمان جهانی هواشناسی و اداره هواشناسی انگلیس، یکی از پنج سال آینده نیز تقریباً به طور قطع گرم‌ترین سالی بوده که تاکنون ثبت شده است و در همین حال دوره بین سال های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ میلادی گرم‌ترین دوره ثبت‌شده خواهد بود.

دانشمندان مدت‌هاست هشدار داده‌اند که تغییرات آب و هوایی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای که عمدتاً خود ناشی از سوختن سوخت‌های فسیلی است، توالی موج‌های گرما را بیشتر و شدید و کشنده‌تر می‌کند. این دانشمندان سالهاست که می‌گویند دولت‌ها باید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدامات جدی انجام دهند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1616009

مهمترین اخبار ایران و جهان: