نیوز سیتی!
05 دی 1402 - 04:10

درخواست پاپ فرانسیس برای آتش‌بس در غزه

رهبر مسیحیان کاتولیک جهان نسبت به وضعیت ناگوار فلسطینی‌ها در غزه اظهار تاسف کرده و برقراری آتش‌بس در این منطقه را خواستار شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ «پاپ فرانسیس»، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان در پیام خود به مناسبت فرا رسیدن کریسمس و عید میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) با ابراز تاسف نسبت به وضعیت ناگوار انسانی در نوار غزه، خواستار آتش‌بس در این باریکه شد.

به نوشته «خبرگزاری فرانسه»، رهبر 87 ساله کاتولیک‌های جهان در این پیام که خطاب به هزاران مستمع کاتولیک حضور پیدا کرده در میدان سنت پیتر واتیکان ایراد کرد گفت: «من درخواست پایان عملیات نظامی که این میزان حیرت آور از غیرنظامیان بی گناه را قربانی کرده و حل این وضعیت انسانی ناگوار از طریق گشودن مسیر تحویل کمک‌های بشردوستانه بیشتر را دارم»

سازمان ملل اخیرا وضعیت انسانی در نوار غزه را بعد از گذشت حدود سه ماه از شروع جنگ رژیم صهیونیستی و حماس فاجعه بار توصیف کرده و از آواره شدن 85 درصد از جمعیت این منطقه خبر داد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستاها یورش بردند و علاوه بر کشتن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.

رژیم اسرائیل در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرد و این منطقه را تحت محاصره کامل قرار داد. بیش از ۲۰ هزار نفر که اکثر آنها زن و کودک هستند تا کنون در این حملات به شهادت رسیده و بیش از ۵۰ هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند.

اسرائیل هدف جنگی خود از این عملیات را نابود کردن جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس اعلام کرده است. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان، حتی در داخل فلسطین اشغالی این هدف را غیرواقع‌بینانه و غیرقابل دستیابی می‌دانند.

پاپ فرانسیس همچنین درخواست کرد که جنگ اسرائیل و فلسطین از طریق آنچه او «گفتگویی پایدار و صادقانه بین طرف ها و حمایت شده با اراده سیاسی قدرتمند و پشتیبانی جامعه بین‌المللی» خواند حل‌وفصل شود.

رهبر کاتولیکهای جهان در پیام ویژه شب کریسمس خود نیز خواستار صلح در فلسطین شده و گفت: «امشب دلهای ما در بیت لحم است، جایی که عیسی مسیح(ع) بار دیگر از طریق منطق پوچ جنگ رد می‌شود و حتی امروز جنگ سلاح‌ها اجازه نمی‌دهند او جایگاهش را در جهان پیدا کند.»

او با اشاره به جنگ ها در سوریه، لبنان و یمن گفت دعا می‌کند «ثبات اجتماعی و سیاسی به زودی حاصل شوند.»

پاپ فرانسیس همچنین برای جنگ در اوکراین و درگیری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان نیز صلح درخواست کرد.

او اظهار کرد: «باشد که با پیگیری ابتکارات انسانی، با بازگشت پناهجویان به خانه‌هایشان در امنیت و مشروعیت، و با احترام متقابل به سنت‌های مذهبی و عبادتگاه‌های هر جامعه‌ای صلح را به پیش ببریم.»

پاپ فرانسه همچنین به «جنگ‌هایی که منطقه ساحل آفریقا، شاخ آفریقا، سودان و همچنین کامرون، جمهوری دموکراتیک کنگو و سودان جنوبی را درگیر کرده‌اند» نیز اشاره کرده و در ادامه گفت،‌امیدوار است که تنشها در شبه‌جزیره کره «از طریق فرآیند گفتگو و آشتی که بتواند شرایط را برای صلح پایدار ایجاد کند» حل شوند.

پایان پیام

منبع: فارس
شناسه خبر: 1616109

مهمترین اخبار ایران و جهان: