نیوز سیتی!
05 دی 1402 - 16:32

مشارکت ۶۷ درصدی جمعیت هدف نیشابوری‌ در پویش ملی سلامت

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، از مشارکت ۶۷ درصدی جمعیت بالای ۱۸ سال دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در طرح پویش ملی دیابت و فشارخون بالا، خبر داد.

زهرا دستجردی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نیشابور اظهار کرد: در راستای اجرای طرح ملی سلامت غربالگری دیابت و فشار خون بالا در دانشگاه علوم پزشکی کشور که از ۲۰ آبان آغاز شده، ۲۶۰ هزار و ۹۳۰ نفر مورد پایش قرار گرفته‌اند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور افزود: از آغاز طرح تا کنون بیش از ۲۰۰۰ نفرمشکوک به فشار خون بالا تشخیص داده شده و حدود ۲۰۰۰ نفر مشکوک به دیابت تشخیص داده شد، که برای بررسی و آزمایش‌های تکمیلی به پزشک مراکز خدمات جامع سلامت ارجاع داده شدند.

وی با تاکید بر این موضوع که مهمترین عوارض بیماری دیابت را نارسایی کلیه، نارسایی قلبی، مغزی و اختلالات چشمی و نابینایی، عوارض سیستم عصبی، پای دیابتی است، افزود: آموزش خودمراقبتی در برابر بیماری دیابت، کنترل وزن، تغذیه سالم، ورزش و فعالیت بدنی، مصرف منظم داروها، خودپایشی وخودمراقبتی، ۶ اصل مهم در پیشگیری و کنترل بیماری دیابت است.

دستجردی بیان کرد: هدف از اجرای این طرح افزایش آگاهی عموم مردم در خصوص بیماری دیابت و فشارخون بالا، غربالگری، شناسایی، پیگیری، مراقبت و درمان بیماران شناسایی شده در قالب پزشک خانواده و نظام ارجاع است، از این رو تمامی شهروندان باید برای مشارکت در این طرح ملی و دریافت خدمات رایگان پیشگیری و تشخیص به موقع بیماری‌های دیابت و فشارخون بالا در مدت زمان تعیین شده به نزدیک ترین پایگاه، خانه بهداشت محل سکونت خود مراجعه کنند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1616853

مهمترین اخبار ایران و جهان: