نیوز سیتی!
06 دی 1402 - 09:47

امروز کلاس‌های درس قلمرو جنگ شناختی دشمن است

رئیس مرکز حراست دانشگاه‌های آزاد اسلامی با بیان اینکه امروز کلاس‌های درس قلمرو جنگ شناختی دشمن است گفت: اگر اساتید هدف دشمن که ناامیدی در جوان‌ها است را زدید و امید تزریق کردید؛ شما در دفاع جنگ شناختی پیروز هستید.

 به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمد جواد فرهنگ، رئیس مرکز حراست دانشگاه‌های آزاد اسلامی در نشست تخصصی جهاد تبیین با موضوع «جنگ شناختی» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه با تاکید بر اهمیت جنگ شناختی اظهار کرد: امروز دشمن با استفاده از جنگ شناختی به دنبال یاس ناامیدی در جامعه و دانشگاه ها است و وظیفه ما تولید روحیه امید در مراکز علمی است.

وی به مقاومت سرسختانه و جوانمردانه مردم غزه که باعث شد مظلومیت مسلمانان جهان به رخ جهان کشیده شود و چهره واقعی آمریکا و استکبار جهانی به واسطه این مقاومت ظاهر بشود اشاره کرد و گفت: خدا را شاکریم که شاهد این هستیم که افکار خواب جوامع جهانی  امروز در شرف بیداری است و این بیداری به واسطه  مجاهدت محورمقاومت است و انشاالله شاهد اضمحلال و فروپاشی این نظام نامشروع و غاصب باشیم.

رئیس مرکز حراست دانشگاه‌های آزاد اسلامی تصریح کرد: اول اینکه اگر بدانیم در جنگ شناختی هستیم ۵۰ درصد کار حل شده است و کسی که درگیر جنگ می شود باید آرایش دفاعی بگیرد. اما اینکه آیا واقعاً به این باور رسیده‌ایم که دچار جنگ شناختی هستیم و آیا آرایش دفاعی برای این جنگ شناختی گرفته‌ایم و دفاع شناختی را داریم یا نه اولین سوالی است که باید به آن پرداخته شود.

وی جنگ شناختی را استفاده از همه ابزار های متعارف، نامتعارف، نامنظم، نامتقارن  برای فروپاشی حکومت ها دانست و افزود: استفاده از علوم شناختی در این جنگ در کنار علوم دیگر از جمله "نانو تکنولوژی، بیوتکنولوژی، فناوری اطلاعات و مجموعه دانش های همگرا مورد توجه است. هدف جنگ شناختی به عنوان یکی از زیرمجموعه های علوم شناختی "ایجاد تحول در نحوه نگرش شما به محیط پیرامون و زمینه سازی برای انجام کاری خاص از جانب شماست."

فرهنگ با بیان اینکه حوزه جنگ شناختی حتی در صدر اسلام هم وجود داشته امروز هم وجود دارد و البته امروز ابزارهای آن فرق دارد، افزود: الان برخی فکر می‌کنند جنگ شناختی فضای مجازی و فضای سایبر است در حالی که اینها ابزار جنگ شناختی است.

فرهنگ گفت: جنگ‌ نیمه سخت است جنگی که مبتنی بر حوزه اقتصاد و مسائل مالی و تبادلات پولی است مثل چیزی که الان دارد اتفاق می‌افتد تحریم‌های ظالمانه آمریکا در خصوص جمهوری اسلامی ایران که از همان اول انقلاب بوده و بعد با بهانه انرژی هسته‌ای بیشتر هم شد؛ در این نوع از جنگ به یک شکلی از سیستم تشویق و تنبیه استفاده می‌شود. حوضه جغرافیایی نیمه سخت حوزه مسائل اقتصادی کشورها است ابزار آن هم مثل اینکه امروز می‌بینیم در بحث تبادلات ارزی در دنیا است.

وی گفت: سومین مدل جنگ، جنگ نرم است حوضه جغرافیای جنگ نرم با جنگ سخت و نیمه سخت فرق می‌کند حوزه جغرافیایی جنگ نرم بحث ذهن و قلب است و ابزار آن هم رسانه است یعنی دشمن به دنبال تسخیر ذهن مردم و قلب مردم است. در دو ساحت یقین و ساحت احساسات و عواطف جنگ نرم به دنبال این است که در ذهن انسان یقین‌ها را تبدیل به شک کند و  ارزش‌های دینی و ملی را تبدیل به کینه و نفرت کند. آینده افق جنگ شناختی مواجهه با مفاهیم جدیدی است که تولیدکننده آن انسان‌ها نیستند.

 فرهنگ در ادامه استفاده از ابزار رسانه را مورد اشاره قرار داد و گفت: استفاده از شبکه‌های اجتماعی در جنگ های نرم بجای جنگ های سخت مورد توجه حکومت ها قرار گرفت امروز هم با ورود هوش مصنوعی و ترکیب سایر علوم  نوع جدیدی از جنگ ها را شاهد هستیم.

امروز کلاس‌های درس ما قلمرو جنگ شناختی دشمن است

رئیس مرکز حراست دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور گفت: امروز کلاس‌های درس قلمرو جنگ شناختی دشمن است و شما استادان فرماندهان این جنگ هستید.

فرهنگ اظهار کرد: امروز رسانه‌هایی که در محیط دانشگاه منقطه امید ما را می‌زنند بیشترین خیانت را می‌کنند.

فرهنگ بیان کرد: در کلاس‌های درسمان اگر نقطه امید بچه‌ها را زدید در زمین جنگ شناختی دشمن بازی کردید و اگر نقطه ناامیدی دشمن که تولید ناامیدی به جوان‌ها است را زدید و امید تزریق کردید؛ شما در دفاع جنگ شناختی و حتی در حمله جنگ شناختی بر علیه دشمن شرکت کرده و امروز فرمانده این عرصه اساتید هستند.

رئیس مرکز حراست دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور گفت: در حوزه بحث عفاف و حجاب باید استادان دانشگاه وارد میدان شوند چرا که نقش استادان بسیار مؤثر خواهد بود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1617397

مهمترین اخبار ایران و جهان: