نیوز سیتی!
19 آذر 1402 - 22:01

دیابت، عامل نیمی از مرگ ها در نیشابور است

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: دیابت یا مرض قند، مادر همه بیماری‌ها و عامل نیمی از مرگ‌ها در نیشابور است.

حامد جلالیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نیشابور اظهار کرد: ۵۰ درصد از مرگ‌ها ناشی از دیابت و ۳۰ درصد مرگ‌ها با علت بیماری‌های قلبی و عروقی در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی نیشابور است.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور افزود: طی بررسی های به عمل آمده مشخص شد که ۴۰ درصد مبتلایان به بیماری فشار خون بالا و ۳۰ درصد مبتلایان به دیابت از بیماری خود اطلاع ندارند.

وی با تاکید بر این موضوع که دیابت و فشار خون بالا از اولویت‌های مهم سلامت و به راحتی قابل کنترل و تشخیص هستند، بیان کرد: علت نارسایی کلیه، دیالیز و نیز شایعترین علت نابینایی بیماری دیابت است. همچنین دیابت کنترل نشده، شایع‌ترین علت قطع اندام‌ها به جز موارد مرتبط با حوادث است.

جلالیان با ذکر این مطلب که فشار خون بالا و کنترل نشده قوی‌ترین عامل خطر سکته‌های مغزی، قلبی و نارسایی قلبی است، ابراز کرد: امروزه به دلیل گسترش رفتارهای غیربهداشتی و سبک زندگی ناسالم، بیماری دیابت و فشارخون بالا به صورت خاموش در جامعه گسترش یافته‌اند.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور اضافه کرد: اگر افراد مبتلا به دیابت و فشارخون‌ به موقع برای درمان و کنترل بیماری‌شان اقدام نکنند می‌توانند منجر به عوارض مهمی مثل حملات قلبی، سکته‌های مغزی، نارسایی کلیه، دیالیز و حتی قطع عضو شوند.

وی تشریح کرد: در پویش ملی سلامت، فرصتی فراهم شده تا مبتلایان به قند خون بالا و فشار خون بالا که از بیماری خود اطلاعی ندارند به صورت رایگان فشارخون و قندخونشان را اندازه‌گیری کنند و با آموزش‌های صحیح و تغییر سبک زندگی در کنار اقدامات درمانی، تا حد زیادی از بروز عوارض جدی بیماری جلوگیری کنند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1600597

مهمترین اخبار ایران و جهان: