نیوز سیتی!
09 آذر 1402 - 09:34

«توکایف»: صندوقی به منظور کمک به قربانیان آزمایش‌های هسته‌ای تاسیس گردد

رئیس جمهور قزاقستان در پیامی به کنفرانس کشورهای طرف معاهده منع سلاح های هسته‌ای خواستار تاسیس صندوقی به منظور کمک به قربانیان آزمایش‌های هسته‌ای شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، در دومین کنفرانس کشورهای طرف معاهده منع سلاح های هسته‌ای «مورات نورتلئو» وزیر امور خارجه قزاقستان ابتکار «قاسم ژومارت توکایف» رئیس جمهور این کشور «در مورد وحدت جهانی برای صلح و هماهنگی عادلانه» را بیان کرد.

مورات نورتلئو در این نشست توجه مخاطبان بین المللی را به پیامدهای مضری که آزمایش های تسلیحات هسته ای و استفاده از آنها می‌تواند منجر شود را جلب کرد.

وی در ادامه این نشست خواستار گفت‌وگو و گسترش اقدامات اعتمادساز به منظور تقویت امنیت جهانی شد.

نورتلئو تاکید کرد: قزاقستان پیشنهادهایی را برای ایجاد صندوق بین المللی اعتماد برای تامین مالی پروژه های کمک به قربانیان آزمایش‌های هسته‌ای و احیای محیط زیست آماده کرده است.

این ابتکار که توسط رئیس جمهور قزاقستان در سپتامبر سال جاری در مقر سازمان ملل اعلام شد، ترویج «گفتگوی برابر» بر اساس منشور سازمان ملل، قوانین بین‌المللی و احترام متقابل را پیشنهاد می‌کند.

وزیر امور خارجه قزاقستان در حاشیه این نشست همچنین با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل گفت‌وگو کرد.

گوترش به رهبری و ابتکارات قزاقستان در تقویت امنیت بین‌المللی به‌ویژه در زمینه خلع سلاح هسته‌ای اشاره و از «آستانه» برای حمایت از مأموریت‌های حافظ صلح سازمان جهانی تشکر کرد.

در حاشیه کنفرانس مذکور وزیر خارجه قزاقستان همچنین با «ایزومی ناکامیتسو» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور خلع سلاح گفت‌وگو کرد و در آنجا ابتکارات این کشور در زمینه خلع سلاح هسته ای، تقویت رژیم عدم اشاعه سلاح های کشتار جمعی و گسترش همکاری بین مناطق عاری از سلاح هسته ای را مورد بحث قرار داد.

در این نشست، آنها توافق کردند که نشست بعدی کشورهای شرکت کننده  با موضوع مذکور در سال 2024 در قزاقستان برگزار شود.

وزیر خارجه قزاقستان همچنین با «ملیسا پارک» مدیر اجرایی ICAN (کمپین بین المللی برای نابودی سلاح های هسته ای) دیدار کرد.

در این کنفرانس، هیئت قزاقستان دو رویداد را به منظور حمایت از قربانیان آزمایش های هسته‌ای و احیای محیط زیست برگزار کرد.

با همکاری وزارت امور خارجه قزاقستان و دبیرخانه سازمان ملل متحد، شرکت در کنفرانس برای شهروندان جمهوری قزاقستان و نمایندگان کشورهای جزیره ای منطقه اقیانوس آرام متاثر از آزمایش های تسلیحات هسته ای سازماندهی شد.

بر اساس نتایج دومین کنفرانس معاهده منع تسلیحات هسته ای، قرار است یک بیانیه سیاسی اتخاذ و ریاست آن برای یک دوره دو ساله به قزاقستان واگذار شود.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1589197

مهمترین اخبار ایران و جهان: