نیوز سیتی!
17 آذر 1402 - 00:35

برگزاری دادگاه شبیه‌سازی محاکمه سران رژیم صهیونیستی

دادگاه شبیه‌سازی محاکمه سران رژیم صهیونیستی مبتنی بر دیوان بین‌المللی کیفری (ICC) در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، برگزاری دادگاه‌های شبیه‌سازی(موت کورت) امروزه به بخشی جدای ناپذیر از فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه‌های مختلف جهان مبدل شده است؛ فعالیتی که مبادرت به شبیه‌سازی دادگاه‌های واقعی با پرونده‌های حقوقی مختلف در بسترهای عمدتاً آکادمیک می‌کند و به دلیل ملزم نمودن دانشجویان به حضور عینی در جایگاه مشاغل آتی خود، من‌جمله وکلای مدافع خواهان و خوانده، مهارت‌های حقوقی و ارتباطی آنان را با توسعه چشمگیری مواجه می‌کند.

در همین راستا باتوجه‌ به بحران اخیر غزه و جنایات متعدد صورت‌گرفته در آن خطه از سرزمین‌های اسلامی، گروه پژوهشی «چهره دیگر حقوق بشر» دانشگاه اصفهان در روز پنجشنبه مورخ ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۲ دادگاه شبیه سازی محاکمه سران رژیم صهیونیستی بر مبنای رویه حقوقی دیوان بین‌المللی کیفری (ICC) را برگزار کرد؛ کنشی که با حضور اساتید، قضات، وکلا، پژوهشگران و دانشجویان از دانشگاه های اقصی نقاط کشور در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

در ابتدای این دادگاه، مقام رئیس دادگاه صحبت‌های مقدماتی خود پیرامون صلاحیت دیوان بین‌المللی کیفری در رسیدگی به مسئله فلسطین را ارائه کرد؛ صلاحیتی که هم در بعد تکمیلی و هم ذاتی دیوان مورد اشاره قرار گرفت.

در ادامه دادستان، کیفرخواست تفصیلی خویش از جانب دولت و ملت فلسطین را بیان نمود. وی با تأکید بر جنایات متعدد اسرائیل بر مبنای بندهای اساسنامه دیوان و کنوانسیون‌های مختلف بین‌المللی، درخواست خود به‌منظور محکومیت سران این رژیم را به محضر ریاست دادگاه ارائه داد.

پس از پایان کنش‌های مزبور، تیم‌های دانشجویی راه‌یافته به‌ دور پایانی این دادگاه شبیه‌سازی از دانشگاه‌های مختلف کشور در نقش وکلای مدافع فلسطین و اسرائیل مبادرت به ارائه لوایح خویش به‌صورت شفاهی برای ریاست دادگاه و هیئت قضات ۵ نفره کردند.

 نکته قابل‌توجه در لوایح ارائه شده از سوی وکلای مدافع فلسطین، اشاره متقن همگی آنان به جنایات مورد اشاره از سوی بازرس پرونده با ذکر مصادیق عینی در کالبد صحبت‌های قربانیان، گزارش رسانه‌های بین‌المللی، عکس، فیلم و موارد مختلف دیگر بود؛ نکته‌ای که بعضاً اعتراض وکیل‌مدافع اسرائیل را نیز در پی داشت.

در پایان ارائه هر کدام از لوایح، هیئت قضات نقطه‌نظرات خود را در کالبد بیان نقاط قوت و ضعف لایحه تبیین کردند و پس از آن نیز مبادرت به ایراد پرسش‌های تخصصی خود از تیم ارائه‌دهنده کردند؛ موردی که با استقبال فراوان دانشجویان حاضر در جلسه به دلیل نگرش ریزبینانه و علمی اساتید نسبت به لوایح در کالبد پرسش‌های مزبور مواجه شد.

ارجاع به کنوانسیون‌های مختلف حقوق بشری و بندهای اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی از جمله نکات شاخص رأی مذکور بود و جلوه‌ای عینی از بعد آکادمیک این جلسه را برای حضار آشکار کرد.

پس از اتمام سخنان نهایی ریاست دادگاه، هیئت قضات نمرات قطعی خویش نسبت به لوایح ارائه شده را به‌صورت مخفی مبذول داشتند و در امتداد این روند، بستر تقدیر از تیم‌های برگزیده در نشست اختتامیه دادگاه شبیه‌سازی مذکور را فراهم شد.

لازم به ذکر است نشست اختتامیه دادگاه شبیه‌سازی در روز شنبه مورخ ۱۸ آذر ماه ۱۴۰۲ با حضور جمعی از مقامات برجسته کشوری، وزیر دادگستری، معاون حقوقی ریاست جمهوری، شماری از نمایندگان مجلس، اقلیت‌های دینی کشور و مهمانان بین‌المللی در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.

پایان پیام/۶۳۱۳۹/س

منبع: فارس
شناسه خبر: 1597509

مهمترین اخبار ایران و جهان: