نیوز سیتی!
26 شهریور 1402 - 19:47

نخستین اثر باستانی استان بوشهر ثبت جهانی شد

فرماندار دشتستان از ثبت جهانی کاروانسرای مشیرالمک به عنوان نخستین اثر تاریخی استان خبر داد.

احمد بنافی فرماندار شهرستان دشتستان عصر امروز در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: کاروانسرای مشیرالملک به عنوان بیست و هفتمین اثر میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید.  

بنافی افزود: در چهل و پنجمین اجلاس کمیته یونسکو که در ریاض عربستان برگزار شد پس از رای گیری صورت گرفته توسط اعضا شورا با ثبت جهانی کاروانسرای مشیر الملک برازجان موافقت شد و این بنا نخستین اثر ثبت شده جهانی استان می‌باشد که قطع به یقین در آینده شاهد دستاوردهای زیادی برای استان و شهرستان خواهیم بود.  

فرماندار دشتستان با اشاره به اینکه ثبت جهانی این اثر تاریخی می‌تواند در جذب گردشگر و معرفی شهرستان و استان موثر باشد، گفت: نخستین فاز مرمت این بنای تاریخی با پیگیری‌های صورت گرفته و مرتفع نمودن موانع آغاز گردیده است.  

وی تصریح کرد: کاروانسرای مشیرالملک برازجان در سال ۱۲۵۰ به دستور مشیرالملک شیرازی والی وقت استان فارس بنا شده بود که در سال گذشته توسط ارزیابان یونسکو این اثر تاریخی مورد بازدید و در فهرست ثبت جهانی قرار گرفت. 

 بنافی خاطر نشان کرد: دشتستان گنجینه‌ای از آثار‌ تاریخی را دارد که هر کدام ظرفیت ثبت در فهرست جهانی را دارند و در همین راستا برای ثبت دیگر بناهای شهرستان تلاش خواهیم کرد.

پایان خبر/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1501709

مهمترین اخبار ایران و جهان: