نیوز سیتی!
17 مهر 1402 - 01:15

پژوهشگر مطالعات سیاسی: طوفان الاقصی نتیجه اسلام انقلابی است؛ نه اسلام سازشگر

مسعود رضایی، پژوهشگر مطالعات سیاسی گفت: عملیات طوفان‌الاقصی نیروهای فلسطینی را باید نتیجه اسلام سیاسی و انقلابی دانست که از سازش و نرمش با نیروهای اسرائیلی فاصله گرفته و برای حقوق خود و دفع دشمن با تمام قوا حرکت می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، عملیات طوفان‌الاقصی که تبدیل به حماسه‌ای بزرگ برای جبهه مقاومت و جهان اسلام شد، ۲ روز است که همه را در بهت و حیرت فرو برده است. سؤال اصلی این است که چگونه مسلمانان تحت تحریم فلسطینی توانستند یکی از ارتش‌های قوی جهان را غافلگیر کنند و بدین شکل آنان را در هم بکوبند. برای پاسخ به این سؤال با مسعود رضایی، پژوهشگر مطالعات سیاسی گفت‌وگویی داشتیم. 

اسلام، دینی جامع و ذوابعاد

رضایی در ابتدا گفت: اسلام دینی جامع و با ابعاد مختلف و زیادی است که سطوح مختلف زندگی بشر را پوشش داده است. دید ما باید به دین اسلام، دید به کل آن باشد و اگر بخواهیم آن را تکه تکه ببنیم و تنها بخش‌هایی از آن را بپذیریم و برداشت کنیم و الباقی را کنار بگذاریم، نتیجه آن می‌شود درک و فهم ناقصی از دین اسلام داشته باشیم. 

امام خمینی، احیاگر اسلام سیاسی در قرن بیستم بود

وی افزود: در تاریخ اسلام همیشه افرادی بودند که با تأکیدهای مبالغه‌آمیز از زندگی شخصی و مسائل فردی کار را به جایی رساندند که ابعاد اجتماعی و سیاسی اسلام به حاشیه برود و چنین تصور شود که اگر کسی بیاید و از وجوه سیاسی و اجتماعی دین حرف بزند، دچار خطا و اغراق شده است. این موضوع ادامه داشت تا اینکه حضرت امام خمینی(رحمة‌الله علیه) در قرن بیستم با حرکت انقلابی و سیاسی خود بار دیگر وجوه سیاسی و اجتماعی اسلام را با عنوان اسلام ناب محمدی احیا کرد و به مردم شناساند. اسلام معرفی شده از سوی امام همه ابعاد دین را در برمی‌گرفت و در دوران انقلاب اسلامی و حتی پس از آن؛ چنین دینی که مروج‌اش نهضت اسلامی ایران بود مکتب رهایی‌بخش تلقی شد که هم به ابعاد شخصی و هم به ابعاد فردی اهتمام می‌ورزد. 

روشنفکران و اسلام خنثی و بی‌دردسر چگونه‌اند؟

او اشاره کرد: شاید مهم‌ترین دستاورد چنین خوانشی از اسلام را باید در دوران دفاع مقدس جست‌وجو کرد که اندیشه اسلامی با رسوخ خود بین جامعه ایران موجب شد تا مردم به عنوان «جهاد» و در راستای «شهادت» در راه حق، با دست خالی در برابر نظام تا دندان مسلح بعثی ایستادگی کنند و آن را عقب برانند. طبیعتاً چنین فلسفه و جهان‌بینی‌ای مطلوب غرب و جریان سلطه نبوده و آنان از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا انگاره سیاسی و اجتماعی از دین را کنار بزنند. روشنفکران سکولار را باید نیروهای پیاده‌نظام استعمار دانست که با با حمایت غرب در پی سیاست‌زدایی از اسلام هستند. 


مسعود رضایی

اسلام سازشگر، اسرائیل را جری‌تر می‌کند

رضایی ادامه داد: متأسفانه در طی سالیان گذشته برخی نیروهای مقاومت فلسطینی دچار رخوت شدند و با انحراف از مسیر مبارزه با صهیونیسم سیاست سازش با رژیم صهیونیستی را پیش گرفتند. ورود اندیشه‌های سکولاریستی و غیر اسلامی بین برخی نفرات فلسطین عامل وقوع این اتفاق بود که نتیجه آن پیمان‌هایی مثل پیمان «اوسلو» است که قراردادی بین یاسر عرفات، مبارز کهنه‌کار فلسطینی و رهبران رژیم شاغالگر قدس بود. تجریه سازش و کنار آمدن با رژیم صهیونیستی نشان داد که عملاً هیچ رواداری و همراهی با آنان غیر ممکن است. عادی‌سازی روابط با اسرائیل ثابت کرده است که چنین اقداماتی فراغت بال را برای صهیونیست‌ها فراهم می‌کند تا بهتر به سرکوب و جنایت علیه مسلمین دست بزنند. 

طوفان الاقصی نتیجه اسلام انقلابی است

این کارشناس سیاسی بیان کرد: امروزه رهبران فلسطینی به خوبی پی بردند که سازش هیچ نفعی برای آنان و جوامع اسلامی ندارد و در موضع‌گیری‌های خود خوانش سیاسی و انقلابی از اسلام  را لحاظ می‌کنند. عملیات طوفان‌الاقصی نیروهای فلسطینی را باید نتیجه اسلام سیاسی و انقلابی دانست که از سازش و نرمش با نیروهای اسرائیلی فاصله گرفته و برای حقوق خود و دفع دشمن با تمام قوا حرکت می‌کند. اسلام سیاسی با ترویج مفهوم «شهادت» نیروی پیشرونده‌ای را خلق می‌کند که شخص برای هدفش دست به هر فداکاری‌ای می‌زند. 

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1532197

مهمترین اخبار ایران و جهان: