نیوز سیتی!
13 شهریور 1402 - 15:30

پوتین: آماده مذاکره درباره توافق غلات هستیم

رئیس جمهور روسیه می‌گوید که مسکو آماده است تا درباره توافق غلات مذاکره کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پوتین که امروز (دوشنبه) در سوچی از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه میزبانی می‌کند، خطاب به همتای ترکیه‌ای خود گفت که روسیه آماده است تا مذاکرات «توافق غلات» را از سر بگیرد.

وی تاکید کرد: با ترکیه حوزه‌های همکاری زیادی داریم و به‌زودی مذاکرات‌مان درباره مرکز توزیع گاز را به سرانجام می‌رسانیم. با اطیمنان و اعتماد، در حوزه انرژی پیشرفت می‌کنیم و با خریداران بزرگ، قراردادهایی داریم.

رئیس جمهور روسیه تصریح کرد: همچنین در حوزه انرژی هسته‌ای نیز همچنان به همکاری با ترکیه ادامه خواهیم داد.

پوتین همچنین با اشاره به توافق غلات که مسکو چندی پیش آن را به حالت تعلیق درآورد نیز افزود: آماده‌ایم تا درباره توافق غلات مذاکره کنیم. امروز درباره آخرین تحولات در شرایط اوکراین بحث و گفت‌وگو خواهیم کرد.

روسیه تیرماه سال جاری توافق غلات با اوکراین را به حالت تعلیق درآورد. این توافق تردد امن محموله‌های غلات اوکراین به کشورهای نیازمند را در طول سال گذشته تضمین می‌کرد. توافق مذکور به میانجی‌گری سازمان ملل و ترکیه در راستای کمک به تسهیل بحران جهانی غذا پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، منعقد شد. مسکو و کی‌یف هر دو جزو پیشتازان حوزه صادرات غلات محسوب می‌شوند. مسکو اعلام کرده است که اگر درخواست‌های مسکو ذیل توافق مبنی بر بهبود صادرات غلات و کود شیمیایی این کشور محقق شود، به توافق بازخواهد گشت.

پوتین همچنین در پیامی برای شرکت‌کنندگان «مجمع اقتصادی شرق» گفت که مسکو به‌دنبال برقراری روابط سازنده با تمام شرکای خارجی است که خواستار چنین روابط هستند و از گفتمان گسترده درباره مسائل ضروری استقبال می‌کند.

پوتین اظهار داشت: موضوع اصلی این مجمع، یعنی «به سوی تعامل، صلح و سعادت»، تمایل روسیه به ایجاد روابط سازنده با تمام شرکای خارجی علاقه‌مند را بازتاب می‌دهد.

وی افزود: کشور ما کاملاً از گفتمان فراگیر درباره موضوعات اضطراری منطقه‌ای استقال کرده و تمایل دارد تا در راستای ایجاد سازوکاری برای روابط بین کشوری در منطقه آسیا-اقیانوسیه و برپایه مساوات، منافع مشترک و احترام متقابل به منافع مشروع یکدیگر، همچنان با جدیت در این اقدامات مشارکت کند.

رئیس جمهور روسیه همچنین بر لزوم مشخص کردن راه‌هایی برای ایجاد زنجیره‌های تولید جدید و حصول اطمینان از امنیت غذایی تاکید کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1484909

مهمترین اخبار ایران و جهان: