نیوز سیتی!
12 شهریور 1402 - 11:47

مفهوم هوش مصنوعی/ گفتار اول

هوش مصنوعی یک مغزافزار است که توان پردازش انواع داده‌های ورودی و تحلیل انواع داده‌های خروجی و ارزیابی لحظه‌ای شاخص‌ها را دارد. امروزه با توجه به حجم بالای داده‌های محیطی و تغییرات لحظه‌ای محیط کسب و کار و ضرورت افزایش دقت در تصمیمات، مدیریت درست فناورانه در کشور بسیار حائز اهمیت است. سید احمد قاسمی

دکتر سید احمد قاسمی، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مؤسس مرکز رشد فناوری هوشمند

نظام تربیت در تمدن سایبری، درگیر پدیده های مختلفی شده، و بافتهای متفاوتی به خود می گیرد. یکی از زوایا و بافتهای مهم نظام تربیت در تمدن سایبری، هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی، بافت نظام تربیت و سایر نظامهای مرتبط با آن را دچار دگردیسی می کند. این موضوع فقط منحصر به حوزه مستقیم تربیت، برنامه درسی و امور آموزشی نیست. از مدیریت در نظام تربیت، تا کسب و کار، صنعت، بازاریابی و اقتصاد تربیت، تا مدیریت شهری و معماری، مطالعات اجتماعی و رفتار شناسی، امنیت در حوزه تربیت، و ابعاد دیگر. در سلسله مقالاتی که استاد بزرگوار، جناب آقای دکتر قاسمی به رشته تحریر در می آورند، به زوایای مختلف کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه های مختلف پرداخته، و به صورت اجمالی به مسائل مهم آن در هر حوزه اشاره می کنند. از این رو، اغلب این مقالات، برای متخصصان طراحی نظام آموزشی و حکمرانی تعلیم و تربیت نیز مفید و آموزنده است. تحریریه پنجره تربیت.

هوش مصنوعی ظرفیتی بزرگ در زمینه اشتغال و اقتصاد جهانی از سال ۱۹۶۰ میلادی ایجاد کرده تا حدی که بیش از ۶۰ درصد اقتصاد جهانی در زمینه سخت‌افزار و نرم‌افزار و بخصوص مغزافزار یعنی حوزه کلان داده و پایگاه دانش و اقتصاد اطلاعات و تحلیل داده را به خود اختصاص داده است.

هوش مصنوعی بیش از ۶۰ درصد اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده است.

 

در سال ۲۰۲۵ این دانش به اوج کاربری خود بخصوص در حوزه مدیریت و اقتصاد و البته پزشکی و کشاورزی و صنعت می‌رسد.

کسب‌وکار هوشمند بالاترین سطح هوش مصنوعی ازنظر کاربری و حجم و پیچیدگی است.

 

کسب‌وکار هوشمند بالاترین سطح هوش مصنوعی ازنظر کاربری و حجم و پیچیدگی است که می‌تواند تحولی بزرگ در اشتغال آینده و بهره‌وری بالای ۹۰ درصد در کسب‌وکارها ایجاد کند.

هوش مصنوعی یک مغزافزار است که توان پردازش انواع داده‌های ورودی و تحلیل انواع داده‌های خروجی و ارزیابی لحظه‌ای شاخص‌ها را دارد. 

 

هوش مصنوعی یک مغزافزار است که توان پردازش انواع داده‌های ورودی و تحلیل انواع داده‌های خروجی و ارزیابی لحظه‌ای شاخص‌ها را دارد.

قدرت تحلیل داده به یک‌دهم ثانیه برای میلیون‌ها ترابایت می‌رسد.

 

قدرت تحلیل داده به یک‌دهم ثانیه برای میلیون‌ها ترابایت می‌رسد.

درگفتارهای بعدی، به کاربردهای هوش مصنوعی بر اساس همین مدل درست تعریف از هوشمندسازی در زمینه مدیریت هوشمند کسب‌وکار (برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری، مدیریت منابع انسانی، نظارت و بازرسی و ...)BI، تجارت هوشمند (ارزیابی بازار، نمانام سازی، قیمت‌گذاری، مدیریت انبار، ارزیابی حصول و ...)MKIS، مدیریت ارتباط با مشتری هوشمند (تحلیل نیاز، رضایتمندی، تحلیل ارزش و ...) CRM و کاربرد هوش مصنوعی در زمینه پزشکی (تشخیص‌های پزشکی و مدیریت تولید و توزیع دارو، پرونده‌های پزشکی و ...) MIS، در حوزه‌های فنی و مهندسی (خودروهای هوشمند، خط تولید هوشمند، لجستیک هوشمند و ...) AI و در حوزه‌های کشاورزی (گلخانه‌های هوشمند و اصلاح ژنتیک و...) I.Farm، بیشتر صحبت خواهیم کرد.

با توجه به حجم بالای داده‌های محیطی و تغییرات لحظه‌ای محیط کسب‌وکار و نیازها و ضرورت افزایش دقت در تصمیمات، تنها راه، مدیریت درست فناورانه در کشور است.

 

با توجه به حجم بالای داده‌های محیطی و تغییرات لحظه‌ای محیط کسب‌وکار و نیازها و ضرورت افزایش دقت در تصمیمات، تنها راه، مدیریت درست فناورانه در کشور است.

انتهای پیام/

از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل [email protected] مکاتبه فرمائید.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1482909

مهمترین اخبار ایران و جهان: