نیوز سیتی!
07 شهریور 1402 - 15:07

«تحریم‌های غرب خم به ابروی مرد یخی نیاورد؛ شولتز شوکه شده بود!»

یک روزنامه آلمانی نوشت که صدراعظم این کشور از خونسردی کامل رئیس جمهور روسیه در مواجهه با تحریم‌های غرب که بلافاصله پس از شروع جنگ اوکراین علیه مسکو اعمال شد، غافلگیر شده بود!

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه بیلد در گزارشی نوشت «اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نسبت به تحریم‌های غرب که اندکی پس از شروع عملیات نظامی این کشور در اوکراین علیه مسکو اعمال شد، کاملا خونسرد بود و نگرانی نداشت، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان را غافلگیر کرد!»

بیلد در این گزارش، به محتوای مکالمه‌ای بین شولتز و امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه پرداخت؛ مکالمه‌ای که خبرنگاری به نام استفان لَمبی، در کتابش تحت عنوان «اورژانسی؛ حکمرانی در زمان جنگ» به آن اشاره کرده است.

این مکالمه که شولتز و ماکرون در آن درباره تماس‌های تلفنی‌شان با پوتین حرف زدند، ظاهرا چهارم مارس ۲۰۲۲ برقرار شده است؛ یعنی تنها کمی بیش از یک هفته بعد از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین.

براساس این گزارش، شولتز در این مکالمه به ماکرون گفته بود «وضعیت بهتر نمی‌شود؛ مساله‌ای وجود دارد که بیش از مذاکرات مرا اذیت می‌کند و آن هم این است که پوتین هرگز از تحریم‌ها گلایه نمی‌کند. نمی‌دانم در تماس با تو هم چنین کاری را کرد یا نه، اما وقتی با او حرف می‌زدم حتی یک بار هم به تحریم‌ها اشاره نکرد.»

رئیس جمهور فرانسه نیز در پاسخ گفته است که پوتین در جریان تماس با او نیز، درباره تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمالی غرب علیه مسکو، هیچ حرفی نزده و به آن نپرداخته است.

پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های شدیدی را علیه مسکو وضع کرده و انتظار داشتند که با تکیه به آن، اقتصاد روسیه را فلج و عملیات نظامی این کشور را با مشکل مواجه کنند. با این حال، این اقدامات راه به جایی نبرده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اوایل ماه جاری گفت که روسیه به طور تمام و کمال بر رکود اقتصادی ناشی از تحریم‌های غرب فایق آمده و «دورنمای خوبی برای رشد اقتصادی سریع خود متصور است.»

شولتز در این مکالمه به ماکرون گفته است که رئیس جمهور روسیه «نظرات و ایده‌های خود درباره نحوه دستیابی به یک توافق را مشخص کرده و از خلع سلاح و نازی‌زدایی حرف زده است.»

صدراعظم آلمان همچنین گفته است که پوتین «از او خواسته تا شبه‌جزیره کریمه را به عنوان بخشی از روسیه و جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را نیز به عنوان دولت‌هایی مستقل به رسمیت بشناسد.» پوتین همچنین اضافه کرده است که «رک بگویم، هیچ موضوع تازه‌ای نیست.»

جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک پاییز پارسال پس از برگزاری همه‌پرسی، به طور رسمی به روسیه الحاق شدند. کی‌یف و حامیان غربی‌اش این همه‌پرسی را «جعلی» خوانده‌اند.

همچنین به نوشته بیلد، صدراعظم آلمان پیشنهاد برگزاری اجلاسی جهت یافتن راه حلی برای بحران اوکراین را هم داده و پوتین هم به طور کامل با آن مخالفت نکرده است. با این حال، به گفته شولتز، رئیس جمهور روسیه برای برگزاری چنین اجلاسی، دو شرط گذاشت؛ یکی اینکه مذاکرات نباید زمینه‌ساز آتش‌بس باشد و دوم اینکه باید بدون حضور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برگزار شود.»

با این حال، نه تنها تاکنون چنین اجلاسی برگزار نشده، بلکه مکالمات و تماس‌های شولتز و ماکرون با پوتین نیز در ماه‌های اخیر متوقف شده است.

بیلد نوشته است که ماکرون در پایان این مکالمه گفته است: «ممنونم؛ این(مکالمه) خیلی شبیه مکالمه‌ دیروزم با پوتین بود. فکر می‌کنم(پوتین) حالا کاملا مصمم است که تا انتها پیش برود.»

منبع: مهر
شناسه خبر: 1475309

مهمترین اخبار ایران و جهان: