نیوز سیتی!
07 شهریور 1402 - 14:48

پارک فاوا در چهارمحال و بختیاری ایجاد می‌شود

شهرکرد_مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری گفت: مجوز ایجاد شعبه پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در چهارمحال و بختیاری دریافت شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی بلایی پیش از ظهر سه‌شنبه در نشست خبری با خبرنگاران چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ضریب نفوذ تلفن ثابت در استان ۲۷.۲۲ درصد، اظهار کرد: درحال حاضر ۹۸۱ روستای در استان وجود دارد که برخی از آن‌ها بدون سکنه هستند، از این تعداد در ۵۷۵ روستا بیش از ۲۰ خانوار وجود دارد و ۷۹۷ روستا در استان از پوشش تلفن ثابت بهره‌مند هستند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری افزود: در حوزه ارتباطات سیار سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل وجود دارد که ضریب نفوذ همراه اول در استان ۱۲۷ درصد، ایرانسل ۳۱.۶ درصد و رایتل ۵.۲۵ درصد است همچنین با توجه به اینکه پوشش جاده‌های اصلی یکی از الزامات و تکالیف اپراتورها است درحال حاضر اپراتور همراه اول در ۱۳۰۲ کیلومتر از جاده‌های اصلی استان پوشش‌دهی نسل دو، ۹۱۶ کیلومتر نسل سه و ۴۳۶ کیلومتر پوشش‌دهی نسل چهار دارد اپراتور ایرانسل نیز ۹۱۰ کیلومتر پوشش‌دهی نسل دو، ۷۶۱ کیلومتر پوشش‌دهی نسل سه و ۲۰۵ کیلومتر نسل چهار دارد، اپراتور رایتل نیز ۱۹۲ کیلومتر از جاده‌های اصلی استان را تحت پوشش نسل سه و یک کیلومتر نیز تحت پوشش نسل چهار دارد.

وی با بیان اینکه ضریب نفوذ XDSL در چهارمحال و بختیاری ۱۰.۵۲ درصد است، ادامه داد: آمار مشترکین پهن باند اینترنت ثابت در استان ۱۰۳ هزار و ۹۷۸ کاربر است همچنین آمار مشترکین پهن باند اینترنت سیار یک میلیون و ۱۵۵ هزار و ۷۱۲ کاربر است.

بلالی عنوان کرد: ۳۴۳ روستا در چهارمحال و بختیاری دارای مرکز مخابراتی هستند و از اینترنت ADSL استفاده می‌کنند همچنین درحال حاضر ۱۰ واحد پست شهری و ۳۲ واحد پست روستایی یعنی درمجموع ۴۲ واحد پستی در استان وجود دارد که درحال فعالیت و خدمات‌رسانی هستند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه کل دفاتر ICT روستایی در چهارمحال و بختیاری ۸۲ دفتر است، اضافه کرد: درحال حاضر ۱۱۱ باجه بانکی پست بانک در روستاها و پنج شعبه در شهرهای استان وجود دارد که خدمات مالی و پولی به شهروندان ارائه می‌دهد.

وی تصریح کرد: ۲۵ دستگاه خودپرداز ATM برای روستاهای چهارمحال و بختیاری از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه، نصب و راه‌اندازی شده که درحال سرویس‌دهی به روستاییان هستند.

بلالی با بیان اینکه اجرای هر یک کیلومتر فیبر نوری به هزینه‌ای بالغ‌بر ۳۰۰ میلیون تومان نیاز دارد، یادآور شد: اجرای فیبر نوری در استان به دو حوزه روستایی و شهری تقسیم‌بندی می‌شود، در فاز اول این طرح مجوز اجرای ۴۰۸ کیلومتر فیبر نوری در استان از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دریافت و از این میزان ۳۵۰ کیلومتر اجرا شده است همچنین در فاز دوم مجوز اجرای ۸۸۹ کیلومتر دیگر دریافت شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری بیان کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته مقرر شده تا پایان سال ۱۴۰۴ تمامی خانوارهای مرکز استان و ۸۰ درصد خانوارهای سایر شهرها به بستر فیبر نوری متصل شوند و این از الزامات شرکت پیمانکار این طرح است.

وی با اشاره به مشوق‌های در نظر گرفته شده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای متصل شدن به بستر فیبر نوری، گفت: منازلی که به این بستر متصل شوند مودم رایگان دریافت می‌کنند همچنین اجرای فیبر نوری در مدارس دولتی و غیردولتی به صورت رایگان انجام می‌شود همچنین برای این مدارس یک سال اینترنت رایگان درنظر گرفته شده است.

بلالی اضافه کرد: مجوز ایجاد شعبه پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در چهارمحال و بختیاری دریافت شده که این موضوع می‌تواند کمک بسیاری به توسعه کسب و کارها داشته باشد، نکته قابل توجه این است که در کشور تنها چهار استان دارای مجوز ایجاد این پارک هستند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: مجوز ایجاد سه گلخانه هوشمند در استان نیز دریافت شده که زمین و آماده‌سازی آن‌ها در یک شهرک گلخانه‌ای انجام خواهد شد و توسط پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات تجهیز شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد تا د بخشی از گلخانه به فعالیت مشغول شوند، این افراد پس از اتمام کار خود می‌توانند از تسهیلات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بهره‌مند شده و گلخانه راه‌اندازی کنند.

وی با اشاره به پنجره واحد خدمات دولت، خاطرنشان کرد: تاکنون ۹۰ درصد از دستگاه‌های چهارمحال و بختیاری به این پنجره متصل شده‌اند و مقرر شده تا پایان سال ۱۴۰۲ تمامی خدمات به صو رت هوشمند در این پنجره ارائه شود همچنین ۱۶ دستگاه متولی زمین در استان به پنجره واحد مدیریت زمین متصل هستند که این پنجره نقش بسزایی در جلوگیری از زمین‌خواری دارد، تا امروز نیز متأسفانه ۱۳ مورد زمین‌خواری در استان شناسایی شده که تنها در یک مورد از آن‌ها حدود یک هکتار زمین‌خواری صورت گرفته بود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1475253

مهمترین اخبار ایران و جهان: