نیوز سیتی!
05 شهریور 1402 - 17:46

تحرکات بیشتر ترکیه در قبرس، ممکن است باعث وضع تحریم‌هایی شود

یک سناتور آمریکایی امروز تهدید کرد درصورتیکه ترکیه تحرکات خود در قبرس را ادامه دهد، ممکن است هدف تحریم‌هایی قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از قبرس مِیل، یک سناتور آمریکایی امروز یکشنبه ترکیه را به اعمال تحریم هایی تهدید کرد.

بر اساس اعلام این رسانه، «رابرت منندز» سناتور آمریکایی پیشنهاد کرد در صورتیکه ترکیه به اقدامات بیشتر در منطقه محصور شده در «فاماگوستا» (Famagusta) ادامه دهد، تحریم هایی علیه آنکارا اعمال خواهد شد.

این سناتور آمریکایی در مصاحبه ای در این ارتباط به «فیلینیوز» (Philenews ) گفت: رویکرد انگیزشی چماق و هویج می تواند برای انگیزه دادن به ترکیه در راستای احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی قبرس استفاده شود.

«رابرت منندز» با اشاره به تمایل آنکارا برای احیای روند عضویت این کشور به اتحادیه اروپا، موافقت خود را با موضع یونان و قبرس برای طی یک مسیر تدریجی و بازگشت پذیر اعلام کرد.

وی در این ارتباط گفت: ترکیه باید قبل از تأیید اینکه معیارهای عضویت در اتحادیه اروپا را برآورده کرده است، مسائل مختلفی را حل و فصل کند و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی یک کشور عضو، در زمره یک الزام اساسی قرار دارد.

این سناتور آمریکایی افزود: اگر شاهد فعالیت بیشتر ترکیه در «واروش» (Varosha) باشیم، باید تحریم‌ ها را به عنوان ابزاری برای جلوگیری از این نوع فعالیت‌ ها بدانیم.

«منندز» همچنین از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا قطعنامه‌ ای را در محکومیت اقدامات اخیر ترکیه در منطقه حائل در «پیلا» (Pyla) تصویب کند.

این قانونگذار آمریکایی با اشاره به استقرار ۴۰ iهزار نظامی ترکیه در قبرس ترک‌ نشین و تبدیل کردن آن به یکی از نظامی‌ ترین مناطق جهان، تهدید آنکارا را بسیار جدی خواند.

گفتنی است که پافشاری ترکیه بر تقسیم جزیره قبرس به دو بخش روم‌ نشین و ترک‌ نشین و حمایت از دولت مستقل ترک‌های جزیره، موضوع مهمی است که به تنهایی، می تواند کل روابط ترکیه و غرب را به چالش بکشد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1471809

مهمترین اخبار ایران و جهان: