نیوز سیتی!
06 مهر 1402 - 06:01

تحرکات دیپلماتیک ارمنستان پس از حمله به قره باغ

مقامات ارشد ارمنستان آخرین وضعیت قره باغ به ویژه آوارگان این منطقه را با همتایان کانادایی و فرانسوی در میان گذاشتند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،  در ادامه تحرکات دیپلماتیک پس از حمله جمهوری آذربایجان به قره باغ، وزیر خارجه و نخست وزیر ارمنستان با مقامات ارشد کانادایی و فرانسوی تلفنی گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا»، «آرارات میرزویان» وزیرامور خارجه ارمنستان  روز چهارشنبه با «ملانی جولی» وزیر امور خارجه کانادا تلفنی گفت‌وگو کرد.در این تماس تلفنی، دو طرف درباره مسائل امنیت و ثبات منطقه گفت وگو کردند.

وزیر امور خارجه ارمنستان در خصوص پیامدهای حمله جمهوری آذربایجان به قره باغ  به همتای کانادایی خود توضیحاتی داد. وزرای خارجه ارمنستان و کانادا در زمینه روابط دوجانبه نیز به تبادل نظر داختند.

نخست وزیر ارمنستان نیز چهارشنبه شب با رئیس جمهور فرانسه در زمینه آخرین تحولات «قره باغ» و وضعیت انسانی این منطقه پس از حمله جمهوری آذربایجان گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا» وزارت خارجه ارمنستان اعلام کرد که «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان و «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه تلفنی گفت‌وگو کردند.

در ۲۸ شهریور تنش‌ها در قره‌باغ  شدت گرفت و باکو اعلام کرد آنچه «اقدامات محلی ضدتروریستی» خواند را آغاز می‌کند و خواستار خروج نیروهای ارمنستانی از منطقه قره‌باغ شد. ایروان در طرف دیگر اعلام کرد نیروی ارمنستانی در این منطقه وجود ندارد و اقدام باکو را تجاوز بزرگ خواند.

پاشینیان و ماکرون در مورد وضعیت انسانی موجود در قره باغ، وضعیت آوارگان و دیگر موضوعات مورد علاقه بین دو طرف گفت‌وگو کردند.

رئیس جمهوری فرانسه اخیرا در واکنش به تحولات اخیر میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان تاکید کرد که پاریس از نزدیک ناظر یکپارچگی سرزمینی ارمنستان است و بر تحولات نظارت می‌کند. ماکرون گفت:«فرانسه از نزدیک در حال رصد حاکمیت ارضی و یکپارچگی ارمنستان است زیرا این همان چیزی است که در خطر است. در صورتیکه تمامیت ارضی ارمنستان به خطر بیافتد، فرانسه مطابق با قوانین بین‌المللی در کنار مردم ارمنستان خواهد ایستاد.»

منابع خبری سه شنبه گزارش کردند که فرانسه در ادامه حمایت از ارمنستان قصد دارد در استان سیونیک (هم مرز با ایران) یک کنسولگری افتتاح کند. «کاترین کولونا» وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد که پاریس یک وابسته نظامی به ایروان فرستاده و قصد دارد به نشانه حمایت از تمامیت ارضی ارمنستان، یک کنسولگری دراستان سیونیک افتتاح کند.

چندی قبل، سنای فرانسه با ۲۹۵ رای موافق، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از دولت فرانسه خواسته شده جمهوری آذربایجان را به دلیل حملات علیه ارمنستان در سپتامبر ۲۰۲۲ تحریم کند(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1518353

مهمترین اخبار ایران و جهان: