نیوز سیتی!
21 خرداد 1402 - 14:09

مشکلات سکونت گاه های جنوب و شرق شیراز حل شود

شیراز-نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت:سکونت گاه های مناطق جنوب و شرق کلان‌شهر شیراز دارای مشکلات مختلفی هستند و باید با اتخاذ راهبرد های جدید این موضوعات را برطرف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جعفر قادری در خصوص این خبر بیان کرد: اگرچه تقاضا برای سکونت در بخش‌های غربی شیراز بیشتر از بخش‌های شرقی و جنوبی این کلان‌شهر بوده، ولی محل‌های اصلی تولید فرصت‌های شغلی؛ خصوصاً در بخش صنعتی، عمدتاً در جنوب و شرق واقع شده است.

وی ادامه داد: طی سنوات گذشته بدون توجه به ممنوعیت ساخت و ساز خارج از محدوده در روستاهای کرونی، سلطان آباد، کیان آباد و شاپور جان به عنوان ۴ روستای واقع در حریم کلان‌شهر شیراز، ایجاد واحدهای مسکونی و غیرمسکونی در داخل و خارج محدوده روستاهای یاد شده، سرعت گرفته است؛ هرچند هنوز پاسخگوی نیاز اهالی و تقاضای موجود نبوده اما ادامه این روند، موجب شده که اداره روستا در قالب دهیاری، امکانپذیر نبوده و پاسخگوی نیازها و ضرورت‌ها نباشد.

این نماینده مجلس گفت: بر اساس تبصره دو ماده سه قانون «تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها» و ماده ۴ قانون «تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری» در صورتی که جمعیت یک روستای واقع در حریم شهر از ۱۰ هزار نفر تجاوز کند، این روستا به عنوان یک منطقه متصل و یا منفصل، به شهر ملحق خواهد شد. در این راستا روستای قصر قمشه در غرب شیراز با جمعیتی بالغ بر ۱۰ هزار نفر به عنوان یک محدوده منفصل، به شهر شیراز اضافه شده است.

قادری گفت: با توجه به اینکه چند مرکز ثقل ایجاد فرصت‌های شغلی صنعتی یعنی شهرک بزرگ صنعتی، منطقه ویژه اقتصادی و شهرک صنعتی غیردولتی وابسته به منطقه ویژه اقتصادی شیراز و نیز شهرک‌های صنفی تولیدی و صنفی- توزیعی در جنوب و شرق شیراز واقع شده و با استقرار تصفیه خانه‌ها در بخش‌های جنوبی و شرقی شیراز، امکان تأمین آب خاکستری برای واحدهای صنعتی در این مناطق و شهرک‌های صنعتی و صنفی فراهم شده است، جا دارد که سکونتگاه‌های کارگری در اطراف واحدهای ایجاد اشتغال ایجاد و یا توسعه یافته تا مشکل اتلاف وقت و افزایش هزینه تردد بین محل سکونت و محل کار مرتفع شود.

نماینده مردم شیراز و زرقان پیشنهاد داد که اگر بنا باشد این چهار روستا به عنوان دو مجموعه در نظر گرفته شوند، کیان آباد و شاپور جان به عنوان یک مجموعه و سلطان آباد و کرونی به عنوان مجموعه دیگر، به عنوان دو شهر شناخته شوند.

او همچنین گفت: برای حل مشکل ارتباطی این روستاها به مراکز عمده ایجاد کننده شغل در شهرک و نواحی صنعتی، علاوه بر اجرای توافق شهرداری با وزارت راه مبنی بر ایجاد چهار تقاطع غیر همسطح جدید بر روی کمربندی جنوبی فعلی به وسیله شهرداری و وزارت راه و تبدیل آن به عنوان یک محور درون شهری و اقدام سریع بر روی سیاخ دارنگون به عنوان کمربندی جدید، باید اقداماتی که برای تعریض و بهسازی مسیر میانرود به کیان آباد و کیان آباد به گردنه بابا حاجی در جریان است سریع‌تر انجام شود.

قادری در خصوص احداث شهرک‌های جدید در شرق شیراز نیز اضافه کرد: به جای اینکه سکونتگاه‌ها و شهرک‌های جدید مسکونی صرفاً در بخش‌های غربی و شمالی شیراز برنامه‌ریزی و اجرایی شود، باید قطب‌های مهم پذیرش جمعیت در بخش‌های شرقی شیراز هم تدارک دید و در این زمینه نیاز است که ایجاد شهرک مسکونی در جوار شهر داریون و شرق دریاچه مهارلو، به شکل جدی پیگیری شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1277353

مهمترین اخبار ایران و جهان: