نیوز سیتی!
17 خرداد 1402 - 14:58

لزوم بازنگری اساسی در مصرف و مدیریت منابع آبی در خوزستان

اهواز- سرپرست معاونت امور اقتصادی خوزستان گفت: بازنگری اساسی در مصرف و مدیریت منابع آبی در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعت و مصارف خانگی امری الزامی است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد راضی جلالی ظهر امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران عنوان کرد: بهره‌وری لازم از منابع آبی و زمین در تولید محصولات کشاورزی با جایگزین شدن مدل‌های نوین و دانش‌بنیان در زمینه آبیاری به جای روش‌های سنتی میسر می‌شود.

سرپرست معاونت امور اقتصادی خوزستان افزود: بازنگری اساسی در مصرف و مدیریت منابع آبی در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعت و مصارف خانگی امری الزامی است.

وی با بیان اینکه روش‌های سنتی کشاورزی نمی‌توانند بهره‌وری لازم از منابع آبی و سطح کشت اراضی را محقق کنند، ادامه داد: با توجه به اینکه هر یک از روش‌های آبیاری سطحی دارای معایبی هستند، متخصصان کشاورزی و صاحب نظران بر استفاده از روش زیرسطحی به عنوان یک الگوی جدید و علمی تاکید دارند.

راضی جلالی در خصوص آبیاری زیرسطحی بیان می‌کند: با استفاده از این الگو، آب تقریباً در عمق ۳۰ سانتیمتری زیرزمین در بخش ریشه گیاه ذخیره می‌شود که اتلاف آب به واسطه تبخیر و نفوذ در سطح زمین را به دنبال ندارد.

وی با بیان اینکه روش زیرسطحی آبیاری محصولات کشاورزی با حداقل آب مصرفی و حداکثر بهره‌وری در برداشت محصول همراه است، اضافه کرد: مجموعه‌های کشاورزی از جمله نیشکر به صورت آزمایشی، مزارعی را به روش زیرسطحی آبیاری می‌کنند که نقش مهمی را در راستای مدیریت منابع آبی دارد.

سرپرست معاونت امور اقتصادی خوزستان بر تبیین مزیت‌ها و ترویج آبیاری زیرسطحی از سوی نیروهای جهاد کشاورزی برای کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری تاکید کرد.

وی در ادامه کشت گلخانه‌ای را به عنوان دیگر الگو مدیریت منابع آبی برشمرد و افزود: استفاده از این روش، صرفه‌جویی مصرف آب را به دنبال دارد و محصولات با ارزش افزوده بیشتر تولید می‌شود که قابلیت صادرات و ارزآوری مناسبی را برای کشاورزان استان و کشور دارد.

سرپرست معاونت امور اقتصادی خوزستان گفت: استفاده از آب‌های غیرمتعارف که به صورت زهاب و یا پساب وارد محیط زیست می‌شوند با یکسری روش‌های علمی، قابلیت بازیافت و تصفیه دارند و برای آبیاری برخی مزارع قابل استفاده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1268397