نیوز سیتی!
04 خرداد 1402 - 19:21

آیین روز بزرگداشت امامزادگان و بقاع متبرکه در دماوند برگزار شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران از برگزاری مراسم بزرگداشت بقاع متبرکه در ۲۵ امامزاده شاخص این استان خبر داد و گفت: 313 امامزاده شناسایی شده در استان تهران وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از دماوند، آیین روز بزرگداشت امامزادگان و بقاع متبرکه ظهر امروز با حضور میرکریمی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران، حجت‌الاسلام فتاح دماوندی امام جمعه شهرستان دماوند و دیگر مسؤولان در آستان مقدس امامزاده هاشم(ع) دماوند برگزار شد.

سیدحسن میرکریمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دماوند اظهار کرد: به مناسبت روز بزرگداشت امامزادگان و بقاع متبرکه تصمیم گرفته شد با برگزاری برنامه‌های مختلف در جهت معرفی هرچه بیشتر این اماکن مقدس تلاش شود.

وی افزود: طی سال‌های گذشته تاکنون، این برنامه‌ها هر سال شکل منسجم‌تری به خود گرفته و امسال نیز همزمان با دهه کرامت، برنامه‌های متنوعی در ۲۵ امامزاده شاخص استان تهران پیش‌بینی شده که در حال برگزاری است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران با بیان اینکه در استان تهران ۳۱۳ بقعه متبرکه شناسایی شده وجود دارد، گفت: در این راستا، ۲۵ امامزاده شاخص وجود دارد که در شهر تهران و شهرستان‌های استان واقع شده است.

میرکریمی تصریح کرد: طی سال‌های گذشته، بقاع متبرکه توسعه کمی قابل توجهی از حیث امکانات رفاهی جهت خدمات‌رسانی به زائران و مسافران پیدا کردند و سازمان اوقاف نیز نقش راهبری این مسؤولیت را بر عهده دارد تا مردم، خیرین و کسانی که محب اهل بیت(ع) را جهت فراهم‌سازی این امکانات راهنمایی کند و کارهای لازم به کمک امنای بقاع متبرکه صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه حداقل‌هایی فراهم شده تا مردم بتوانند در اماکن مقدس از آن بهره‌مندی بهتری داشته باشند، بیان کرد: در کنار توسعه فضاهای فیزیکی ساختمان‌های بقاع متبرکه، برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و قرآنی به همین نسبت به مردم ارائه می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران ادامه داد: در فصل تابستان، برنامه‌های مختلفی در قالب مرکز فرهنگی افق برای کودکان در یک محیط مذهبی توأم با ارائه آموزش‌های صحیح اجرا می‌شود و در کنار آن، برگزاری مراسم‌های مختلف ملی و مذهبی در بقاع متبرکه برنامه‌ریزی شده که اجرا خواهد شد.

وجود ۴۰ بقعه متبرکه و ۳ امامزاده شاخص در دماوند

حجت‌الاسلام کاظم فتاح‌دماوندی، امام جمعه دماوند با بیان اینکه در شهرستان دماوند مردم متدین و انقلابی هستند و یکی از علت‌های تدین مردم، وجود بقاع متبرکه و امامزادگان است، گفت: در شهرستان دماوند حدود ۴۰ بقعه متبرکه و سه امامزاده شاخص وجود دارد که در سطح کشور مطرح هستند.

وی ادامه داد: از جمله این امامزادگان، امامزاده هاشم(ع) دماوند است که با ۹ واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسند؛ مردم دماوند از قرون گذشته، خادم امامزاده هاشم(ع) بودند و به این خادمی افتخار و از برکات آن استفاده می‌کنند.

امام جمعه دماوند تصریح کرد: امامزادگان باید به قطب‌های فرهنگی هر شهر و شهرستان تبدیل شوند و باید بیش از گذشته به این اماکن مقدس توجه گردد.

در پایان مراسم احکام هیات امنای آستان مقدس امامزاده هاشم(ع) دماوند اهدا شد و در این راستا، با حکم رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، علیرضا فخاری استاندار تهران، حجت‌الاسلام حاج علی اکبری امام جمعه تهران و حجت‌الاسلام فتاح دماوندی امام جمعه دماوند به مدت سه سال به عنوان هیات امنای آستان مقدس امامزاده هاشم(ع) دماوند منصوب شدند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1238309

مهمترین اخبار ایران و جهان: