نیوز سیتی!
20 اردیبهشت 1402 - 16:38

افزایش حضور بانوان در طرح‌ها و برنامه‌های عام‌المنفعه

سازمان داوطلبان در توافقی با شبکه ارتباطی سازمان‌های غیردولتی بانوان، تفاهم‎نامه‎ ای به منظور افزایش حضور بانوان در طرح‌ها و برنامه‌های عام‌المنفعه امضا کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، وحید سلیمی، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر، در حاشیه مراسم امضای این تفاهم‌نامه، با اشاره به اینکه میزان اثرگذاری و ارزش‌آفرینی مشارکت بانوان در طرح‌ها و برنامه‌های امدادی و انسان‌دوستانه یکی از سیاست‌های مبنایی و تحول‌آفرین جمعیت هلال‌احمر است، گفت: در حال حاضر تلاش ما بر آن است تا در جلب حمایت و مشارکت‌های سمن‌ها، مؤسسات نیکوکاری و خیریه‌ها بازنگری کنیم. لازم است که شاخص‌های دیگری مانند افزایش کیفی و کمی حضور بانوان را به مطلوبیت‌های سازمانی و عرصه فعالیت‌های داوطلبی اضافه کنیم.

سلیمی با اشاره به اینکه پس از ۶ دهه حرکت سازمان داوطلبان در مسیر حمایت و کمک به توسعه فعالیت‌های عام المنفعه و ترویج فرهنگ داوطلبی در کشور، حال تنوع و تعدد خدمات داوطلبانه به رشد قابل توجه‌ای رسیده است، ادامه داد: در سال‌های اخیر، موضوع هم‌افزایی با سایر مؤسسات خیریه و تشکل‌های مردم نهاد کشور مطرح شده و رویکرد ما در این باره، ایجاد یک فضای حمایتی و به طور متقابل بهره‌گیری از ظرفیت‌های آنها و تجربه‌های مشترک برای توسعه طرح‌ها و برنامه‌های انساندوستانه به خصوص در شرایط حادثه و اضطرار است.

وی عنوان کرد: بدون در نظر گرفتن بانوان که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، دست‌یافتن به توسعه و ترویج فرهنگ داوطلبی میسر نخواهد بود؛ چرا که مشارکت بانوان در زمینه فعالیت‌های خیریه و امدادی جمعیت هلال احمر یک واقعیت چند وجهی است و باید این افزایش مشارکت را که بیشتر بر ابعاد کمی استوار است، با توجه به کیفیت، هدایت و برنامه‌ریزی کرد.

همچنین رئیس شبکه ارتباطی سازمان‌های غیردولتی زنان نیز در این مراسم گفت: شبکه سازمان‌های غیردولتی زنان ایران به عنوان بزرگترین تشکل مردم‌نهاد کشور، متشکل از ۲۰۰ مرکز خیریه است و این مرکز نیکوکاری در سطح بین‌المللی، مطالبات مؤسسات خیریه را مطرح می‌کند.

شکوه نوابی نژاد با اشاره به تجربه موفق حضور زنان آموزش‌دیده در کاهش آلام و امدادرسانی به مجروحان جنگی و شیمیایی در دوران دفاع مقدس، ادامه داد: انسجام تشکیلات و ارتباطات تعریف شده موجود در شبکه ارتباطی سازمان‌های غیردولتی زنان، می‌تواند تسهیل‌گر مناسبی برای اجرای برنامه‌های خیرخواهانه و افزایش تاب‌آوری به خصوص در مناطق آسیب دیده و شرایط بحرانی باشد.

وی افزود: بی تردید طرح زنجیره امداد بین ۲۰۰ مؤسسه خیریه با همگرایی جمعیت هلال احمر به نتیجه می‌رسد و تعاملات بیش‌تر برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و حمایت از تقویت مراکز توانمندسازی زنان، در متن برنامه ریزی‌ها قرار دارد.

گفتنی است، در این تفاهم نامه که به مدت یکسال در ۸ ماده تنظیم و به امضای طرفین رسیده است، کمک به شناسایی، معرفی و ایجاد ارتباط بین خیریه‌ها و مؤسسات نیکوکاری عضو شبکه با سازمان، زمینه سازی و ایجاد امکان استفاده از ظرفیت‌های شبکه برای برپایی نمایشگاه‌های مشترک فرهنگی، اجتماعی و خیریه و معرفی توانمندی‌ها و ارائه تجربه‌ها، شناسایی و معرفی سمن‌های فعال و همچنین معرفی قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و تجربه‌های حمایتی هلال احمر به سمن‌های طرف تعامل به منظور سازماندهی در مواقع ضروری مطابق ضوابط، انجام امور مشاوره‌ای و روان شناسی برای مددجویان حادثه دیده و کمک به ایجاد فضای مناسب برای کارآفرینی اجتماعی داوطلبان جمعیت و آسیب دیدگان از حوادث به عنوان سرفصل‌های مشترک همکاری تعیین شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1202853

مهمترین اخبار ایران و جهان: