نیوز سیتی!
27 اردیبهشت 1402 - 16:20

تعاملات اقتصادی؛ نشانه جدیت مناسبات تهران-ریاض

مجموع مواضع مطرح شده از سوی مقامات اقتصادی 2 کشور بیان‌گر آن است که تهران و ریاض، نه تنها به دنبال توسعه مناسبات اقتصادی و جبران کاستی‌های گذشته هستند، بلکه می‌کوشند دامنه این هم‌گرایی به عرصه منطقه‌ای و چندجانبه گسترش یابد.

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- نورنیوز نوشت: «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران، اخیراً سفری رسمی به عربستان سعودی داشت تا در پی توافق سیاسی حاصل شده میان دو کشور، بسترهای لازم برای گسترش روابط اقتصادی نیز بررسی شود.

این سفر هر چند با عنوان حضور در اجلاس سالانه بانک توسعه اسلامی (IsDB) صورت گرفت اما مهم‌تر از آن و طرح‌ها و پیشنهادات راهبردی جمهوری اسلامی در این اجلاس، دیدار مقامات اقتصادی ایران و عربستان و توافقات طرفین بود. در اواخر سال ۱۴۰۱ دبیران شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی به میزبانی چین توافق‌نامه گسترش مناسبات امضا کردند تا فتح بابی باشد برای آنچه طرفین در چشم‌انداز مناسبات دوجانبه در نظر دارند. در اواسط فروردین‌ماه وزرای خارجه دو کشور در پکن توافق‌نامه‌ای دیگر را به امضا رساندند که نتیجه آن را در تلاش‌ها و اقدامات گسترده و سریع دو کشور در بازگشایی سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌هایشان می‌توان مشاهده کرد.

هم‌زمان با اقدامات و تاکیدات مقامات دو کشور مبنی بر توسعه فراگیر و همه‌جانبه روابط، رسانه‌های معاند فارسی‌زبان و برخی رسانه‌های داخلی با شبهه‌آفرینی درباره این مناسبات، کوشیدند آن را موضوعی موقتی معرفی کرده و از اهمیت آن بکاهند. البته نگرانی آمریکا و رژیم صهیونیستی از این توافق نشان داد که اتفاقا مسئله از نگاه آنها جدی است و سفر خاندوزی به ریاض نیز خط بطلانی بر این جوسازی‌ها بود، زیرا گسترش مناسبات اقتصادی و ترسیم چشم‌اندازی همه‌جانبه برای مانع‌زدایی در این عرصه، قاعدتا بیان‌گر اراده جدی کشورها جهت ارتقاء مناسبات فراگیر است.

حوزه‌هایی چون انرژی، حمل‌ونقل، سرمایه‌گذاری، پولی-بانکی و پتروشیمی از جمله مهمترین زمینه‌های همکاری اقتصادی میان دو کشور هستند که در دیدار خاندوزی و «محمد الجدعان» وزیر مالیه عربستان نیز مورد توجه قرار گرفت. مجموع مواضع مطرح شده از سوی مقامات اقتصادی دو کشور بیان‌گر آن است که تهران و ریاض نه تنها به دنبال توسعه مناسبات اقتصادی و جبران کاستی‌های گذشته هستند بلکه می‌کوشند دامنه این هم‌گرایی به عرصه منطقه‌ای و چندجانبه گسترش یابد.

این مهم در مواضع مقامات اقتصادی دو کشور در اجلاس سالانه بانک توسعه اسلامی قابل مشاهده بود، چنانچه خاندوزی گفت: جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد که ثمره تلاش‌ها، تجربیات و یافته‌های خود در حوزه‌‌های مختلف را با کشورهای عضو و با حمایت بانک توسعه اسلامی در چارچوب تعاملات اقتصادی ارزش آفرین به اشتراک بگذارد.

مقامات عربستانی نیز در این اجلاس بر لزوم هم‌گرایی میان کشورهای اسلامی و منطقه‌ای جهت هم‌پوشانی اقتصادی تاکید کردند، موضوعی که بر ضرورت عدم مداخله عناصر بیگانه تاکید داشته و الگو و مولفه‌ای مهم در شکل‌گیری اقتصادی منطقه‌محور خواهد بود، به‌ویژه اینکه اکنون بسیاری از کشورهای منطقه به این مهم رسیده‌اند که آمریکا جز بحران‌سازی هیچ کارکردی نداشته و نمی‌تواند شریکی قابل اعتماد باشد.

نتیجه این دیدگاه واقع‌گرایانه را در احیاء روابط دوجانبه کشورهای عربی با سوریه و نیز نگاه جمعی تعاملاتی آنها با دمشق در قالب اتحادیه عرب می‌توان مشاهده کرد. به هر تقدیر آنچه امروز در روابط ایران و عربستان مشاهده می‌شود اراده‌ای قوی و فراگیر برای جبران کاستی‌های گذشته و رسیدن به چشم اندازی قابل قبول و فراگیر در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی است.

پایان پیام/ت

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1219053

مهمترین اخبار ایران و جهان: