دبیر اسبق خواهران خانه دانشجویان انقلاب اسلامی گفت: امام(ره) در مقابل خفقان سیاسی و اجتماعی زمانه ایستاد و موانع بیرونی ظلم را زدود و درباره زنان نیز حصارها خفقان فکری و اندیشهای را شکست.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، این روزها به مناسبت رحلت امام(ره) جمله معروفی دست به دست میشود که «امام زن ها را فهمید» ما این جمله را مدام میخوانیم اما آیا به درستی آن را درک کردهایم.
امام خمینی(ره) زن را موجودی میداند که انسانیت او بر جنسیتش غلبه دارد و با همین نگاه، در مقابل دو مانع تحجر و تجدد میایستد. تحجر که در جامعه سنتی وجود دارد و زنان را از بسیاری حقوق انسانی و فردی محروم میکند و تجویزش بدای حفظ عفت زن، پستو نشینی است و نگاه تجدد که جنسیت زن را اصل میداند و همان را دستمایه انتفاع مردان و استثمار میکند.
در جریان انقلاب امام(ره) به صورت محکمی در مقابل نگاههای سنتی ایستاد و به تعبیر رهبر انقلاب، حصار رأی و فکر امام و عزم امام، عرصه نقش آفرینی تازهای را برای زن مسلمان باز کرد.
اکنون زمانیکه میخواهیم به دنبال دیدگاههای امام(ره) درباره مسائل زنان برویم باید با همین دیدگاه، به مباحث ورود کرد و با صحبت از حجاب، نگاه آزادی بخش امام(ره) را نسبت به زن مد نظر قرار داد.
امام(ره) حجاب را برای زنان واجب میداند
محدثه بخشی، کارشناس ارشد روانشناسی و دبیر اسبق خواهران خانه دانشجویان انقلاب اسلامی در گفتوگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در تعاریف امام(ره) از زنها، جملات مهم و تاثیرگذاری میبینیم، امام زنها را مربی میداند و نقش زنان را در انسانسازی محوری و بر سوادآموزی زنان تأکید میکند.
وی ادامه داد: امام(ره) در جایی مطرح میکنند که ما نمیتوانیم و اسلام نمیخواهد که زن به عنوان یک شی و یک عروسک در دست ما باشد، در واقع اسلام به دنبال حفظ شخصیت زن است تا از او انسانی جدی و کارآمد بسازد.
بخشی با اشاره به دیدگاه امام(ره) نسبت به حجاب گفت: امام(ره) حجاب را برای زنان واجب میداند و قائل به این است که قانون حجاب باید به رسمیت شمرده شود و شما تصور کنید امامی که در عرصه سیاسی و اجتماعی در مقابل نگاههای سنتی اینگونه میایستد و عرصه را برای بروز زنان باز میکند، مگر میتواند در عرصه حجاب نگاه تنگ نظرانه و محدود کننده و ظالمانه داشته باشد؟
نگاه امام(ره) به حجاب به عنوان لباس مشارکت اجتماعی سالم
دبیر اسبق خواهران خانه دانشجویان انقلاب اسلامی نگاه امام(ره) به حجاب را دقیقا برخاسته از نگاه انسانی به زن دانست و افزود: امام(ره) با ترسیم محکم حجاب برای زنان، در صدد جلوگیری از بهرهکشی و انتفاع مردان از جنس زن است زیرا نمیخواهد با استثمار جنسیت زن، زمینه برای بروز استعدادهای فکری و عقلی زن بسته شود، در حالی که در نگاه پهلوی، زن باید فریبا باشد و زن فریبا، نسخهای است که در آن شخصیت واقعی زن در مسلخ فلسفه مادی غرب قربانی میشود.
وی تاکید کرد: امام(ره) به دنبال یک نسخه رهایی بخش برای زنان است چرا که زن را موجودی دارای اراده و مستقل میداند که وسیله رشد و تعالی جوامع و ملتهاست؛ امام به دنبال جلوگیری از ابتذال و انحطاط زنان بود زیرا نقش زنان را در جامعهسازی و تمدنسازی پررنگ میداند و به حجاب به عنوان لباس مشارکت اجتماعی سالم نگاه میکند.
بخشی با اشاره به بیانات امام(ره) از خاطرات کشف حجاب گفت: «شاید شما هیچ کدامتان یادتان نباشد که آنوقت چه کردند، کوچک بودید اما من تلخی این کشف حجابی که اینها کردند و اسمشان را بعداً پسر رضا خان «آزادی زنان» و «آزادی مردان» گذاشت، تلخیش باز در ذائقهام است. شما نمیدانید چه کردند با این زنهای محترمه و چه کردند با همه قشرها. الزام میکردند هم تجار را، هم کسبه جزء را، هم روحانیت را به این که مجلس بگیرید و زنهایتان را بیاورید در مجلس و مجالس عمومی. آنوقت اگر اینها تخلف میکردند کتک دنبالش بود، حرف دنبالش بود و اینها میخواستند زن را وسیله قرار بدهند از برای اینکه سرگرمی حاصل بشود برای جوانها و در کارهای اساسی اصلاً وارد نشوند.»
دبیر اسبق خواهران خانه دانشجویان انقلاب اسلامی بیان کرد: امام(ره) از خاطره کشف حجاب به تلخی یاد میکنند که «راههای مختلفی آنها داشتند برای اینکه جوانهای ما را، این دانشگاهیهای ما را و همه این قشرها را نگذارند به فکر خودشان بیفتند، به فکر مملکتشان بیفتند، از آن طرف همان مسأله کشف حجاب با آن فضاحتی که آنها کردند و با آن رفتاری که با زنهای محترمه کردند و با آن رفتاری که با روحانیون کردند قابل تحمل نبود».
خلاء حجاب و رقابت بر سر ارزشهای جنسیتی
وی معتقد است که حجاب نداشتن زنان مساوی است با باز بودن عرصه رقابت بر سر ارزشهای جنسیتی و در این رقابت اولین بازنده خود زنان هستند، زنان باید فراغت و فرصت برای رسیدن به ارزشهای متعالی و رشد فردی داشته باشند و با این نگاه حجاب عین آزادی بخشی به زنان است.
بخشی معنای نداشتن آزادی را نبود فرصت پرداختن به ازشهای فردی عنوان کرد و گفت: نبود آزادی به معنای نبود فرصت برای شناخت خود و کشف استعدادهاست که درصدد رشد آن ها باشند و گاهی این نتوانستن، مانع درونی دارد.
دبیر اسبق خواهران خانه دانشجویان انقلاب اسلامی تصریح کرد: به عبارتی درون ما میدان دغدغهای باز شده است که این میدان، جایی برای ورود و پردازش ارزشهای اصیل ندارد و این حصار درونی از حصار بیرونی، رنجآورتراست، این خودش زندانی بودن است و در حصار محدود بودن و کوتوله ماندن فکری است.
وی یادآور شد: امام(ره) در مقابل خفقان سیاسی و اجتماعی زمانه ایستاد و موانع بیرونی ظلم را زدود و درباره زنان نیز حصارها خفقان فکری و اندیشهای را شکست.
پایان پیام/۶۳۱۳۸/ع