نیوز سیتی!
10 دی 1401 - 22:49

تشکیل کمیسیون مشترکی بین ایران و عراق/ موضوع ارائه ضمانتنامه فعالان اقتصادی ایران در عراق پیگری می‌شود

معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با ابراز امیدواری برای فراهم کردن زمینه تسهیل و تسریع امور سرمایه‌گذاری گفت: کمیسیون مشترکی بین ایران و عراق با دبیری معاونت وزیر اقتصاد با هدف تسهیل‌گری امور تشکیل شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، علی فکری، معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در نشست با فعالان اقتصادی استان به بازدیدهای خود را واحدهای تولیدی نمونه و معروف استان از جمله ایریکو، سیم و کابل ابهر و همچنین ایران ترانسفو اشاره و اظهار کرد: زنجان ظرفیت‌های اقتصادی قابل توجهی دارد.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با ابراز امیدواری برای فراهم کردن زمینه تسهیل و تسریع امور سرمایه‌گذاری افزود: کمیسیون مشترکی بین ایران و عراق با دبیری معاونت وزیر اقتصاد با هدف تسهیل‌گری امور تشکیل شده است.

وی به پیگیری موضوع ارائه ضمانتنامه برای فعالان اقتصادی ایران در عراق خارج از شبکه بانکی اشاره کرد و گفت: این مهم با پیگیری ویژه در عراق و اخذ اختیارات ویژه در داخل کشور در مرحله تصویب قرار گرفته است که شیوه‌ای جدید برای حل این مشکل اتخاذ خواهد شد.

فکری به کاهش آمار تجارت بین ایران و عراق اشاره و تاکید کرد: این کاهش ربطی به فعالان اقتصادی ندارد و آنچه که روی داده مربوط به صادرات گاز است که حل خواهد شد.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با ابراز تعجب از فعال نبودن دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در زنجان و با بیان اینکه فکر می‌کردم این دفتر در زنجان فعال باشد، افزود: این مهم را پیگیری خواهم کرد.

وی به مطرح شدن راه‌اندازی مرکز تجاری زنجان در کربلا اشاره و تصریح کرد: مسائل را ارائه کنید تا به صورت عملی پیگیری شود.

فکری با تاکید بر اینکه کشور در حال حاضر در یک جنگ همه جانبه که اقتصاد هم بخشی از آن است قرار گرفته است، ادامه داد: برای به ثمر نشستن نتایج فعالیت‌های باید راه‌کارهایی اتخاذ شود.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران به مطالب مطرح شده توسط فعالان اقتصادی از جمله محدود شدن صادرات آهن با توجه به عملکرد روسیه اشاره و تاکید کرد: تلاش کنید بازار چین را به هیچ وجه از دست ندهید چرا که این کشور همه تخم‌مرغ‌ها خود را در یک سبد نمی‌گذارد ضمن اینکه محل مصرف آهن در بازار عراق را هم شفاف بیان کنید تا اقدامات لازم انجام شود.

وی فعالیت سرب و روی را از نمادهای شهر زنجان دانست و گفت: در همکاری بین کشور ایران و عراق در این حوزه می‌توان به انتقال دانش فنی در این حوزه فکر کرد چرا که توان سرمایه‌گذاری در این بخش در ایران ضعیف است.

فکری ایجاد شهرک‌های مشترک بین ایران و عراق را برای تولید از راه‌کارهای توسعه همکاری بین دو کشور عنوان کرد و افزود: عملی شدن این پیشنهاد، همکاری دراز مدت فعالان اقتصادی را تضمین خواهد کرد، چرا که فعالان اقتصادی آن کشور را در نفع فعالیت‌ها شریک خواهد کرد.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران به موضوع مطرح شده در مورد آرد کردن گندم روسیه در کارخانه‌های ایران از جمله زنجان اشاره و تاکید کرد: این موضوع در همان ابتدا مورد استقبال کشور روسیه هم بود منتهی موضوع قرنظینه این محصول و مسائل مربوط به محیط زیست ما مانع انجام این پیشنهاد شد ولی می‌توان این موضوع را به صورت پایلوت در زنجان اجرا کرد.

پایان پیام/73004

منبع: فارس
شناسه خبر: 946553

مهمترین اخبار ایران و جهان: