نیوز سیتی!
17 دی 1401 - 16:13

صنایع‌دستی نیازمند آموزش«هنرمند خوداشتغال»و«هنرمند کارآفرین»است

زنجان-مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با بیان اینکه چاقوی زنجان حداقل دارای ۱۷ نوع کاربری است، گفت: صنایع‌دستی نیازمند آموزش «هنرمند خوداشتغال» و «هنرمند کارآفرین» است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید سعید صفوی گفت: صنعتگران ریشه در تاریخ دارند و ما اکنون از این هنرمندان انرژی می گیریم. صنایع دستی و هنرهای سنتی، میراث گذشتگان ما هستند که به عنوان سفیرانی صادق و راستین به‌حساب می‌آیند و به خودی خود، گنجینه‌ای ارزشمند است که باید بیشتر مورد متوجه قرار گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: زنجان مرد نمکی دارد و این مرد نمکی چاقویی دارد که بهانه ای برای ۱۶ دی ماه شده است که تلاش داریم این روز را در تقویم به نام روز ملی چاقو ثبت کنیم.صنعتگران صنایع دستی با ساخت و تیزی چاقوهای خود مهربانی را در بین مردمان تقسیم می کنند. ما سعی کردیم که جایگاه هویت بخشی صنایع دستی و هنرهایب سنتی را در مجموعه خودمان نشان دهیم.

صفوی تأکید کرد: در کاوش های اخیر در زرین تپه چهرآباد به آثاری رسیده اند که نشان دهنده کوره و آهن است که ممکن است چاقوهای زنجان در آن عصر در آنجا ساخته می شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: چاقوی زنجان حداقل دارای ۱۷ نوع کاربری است. و این هنرها باید توسط استادان به شاگردانشان آموزش داده شوند. در حال حاضر خانه هنرمندان زنجان راه اندازی شده است که این آموزش ها در رشته های مختلف آموزش داده شوند.

صفوی تصریح کرد: صنعت چاقو سازی از رشته های ماندگار و تاریخی استان زنجان محسوب می شود. توجه به توسعه صنعت چاقو در استان باعث ایجاد اشتغال و در آمد می شود، بنابراین میراث فرهنگی بر تحقق این امر مهم برنامه ریزی لازم را دارد.

دومین بزرگداشت روز ملی چاقوی زنجان با همکاری انجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ زنجان، شهرداری، شرکت شهرک‌های صنعتی، خوشه چاقو، تعاونی چاقوسازان، دانشگاه آزاد اسلامی و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان و صنعتگران چاقوساز در محل سالن اجتماعات فرهنگسرای زندگی، پارک بانوان برگزار شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 960897

مهمترین اخبار ایران و جهان: