نیوز سیتی!
15 بهمن 1401 - 10:57

نوجوانان همدانی و اعتکافی به روشنی آینده

همدان- این روزها حضور پرشور نوجوانان و جوانان را در مساجد سراسر کشور برای انجام مراسم معنوی اعتکاف شاهد هستیم، فضایی که می‌تواند نسل جدید را روشنی بخشد.

خبرگزاری مهر، استان‌ها: اعتکاف فرصتی برای سر فرود آوردن به درگاه حق تعالی و طلب بخشش از آن یکتای بی‌همتا است. حاصل این عبادت سه روزه تازه شدن روح و پاکی از آلودگی‌ها است. خلوت کردن با خدای خود در این ایام از ماه رجب حس و حالی معنوی به دنبال دارد و چه زیباست که این فرصت را غنیمت شمریم و از آن به بهترین شکل استفاده کنیم.

نوجوانان و جوانان صفای غیرقابل وصفی به مراسم معنوی اعتکاف می‌دهند

حجت الاسلام روح الله حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ماه رجب از نیکوترین ماه‌ها و متعلق به ذات باری تعالی است، اعتکاف را تمرین از دیگران بریدن و بندگی و همچنین روزنه‌ای برای ورود به عالم بالا دانست و گفت: این مسیر مقدمه‌ای برای ترک گناه است.

مدیر تبلیغات اسلامی شهرستان رزن با بیان اینکه در این مراسم معنوی، نوجوانان و جوانان صفای غیر قابل وصفی به این مراسم معنوی می‌دهند، یادآور شد: در اعتکاف مهمترین چیزی که برای یک جوان مطرح بوده، بازیابی هویت و قوی کردن باورهایش است؛ چرا که هر روز به دلیل ندانستن این مطلب مهم، بسیاری از جوانها در گرداب تهاجم از سوی افراد یا کشورهایی که قصد سو استفاده از کشور و این جوانان عزیز را دارند، غرق می‌شوند.

حجت الاسلام حسینی به روایت امام صادق (ع) اشاره کرد که می‌فرمایند «جوانان را دریاب زیرا که آنان سریع‌تر به کارهای خیر روی می‌آورند» و افزود: در مراسم باشکوه و با عظمت اعتکاف، جوان و نوجوان ما برای پی بردن به اصالت خویش، به قرآن کریم، مناجات، عبادت و خلوت با خدای خود روی می‌آورند.

نوجوانان همدانی و اعتکافی به روشنی آینده

در اعتکاف، انسان احساس نزدیکی به خداوند می‌کند

زینب قادری؛ دانش آموز پایه هشتم دبیرستانی در همدان است که از عطر دل انگیز مراسم اعتکاف برای خبرنگار مهر گفت و افزود: سال قبل از سن تکلیفم به عنوان خادم گاهی به محل اعتکاف می‌رفتم اما هیچ وقت نتوانسته بودم از لذت شیرین اعتکاف بهره مند شوم.

وی ادامه داد: در سال بعد که به سن تکلیف رسیده بودم، به صورت اتفاقی زمان اعتکاف با آزمون مدرک تجوید قرآن یکی شده بود، مدرکی که برایش مدت‌ها زحمت کشیده بودم و نمی‌خواستم گرفتنش لغو شود یا به تعویق بیفتد.

این دختر نوجوان با بیان اینکه تنها هدفم حضور به عنوان معتکف در خانه خدا، حتی به قیمت نگرفتن مدرکم بود؛ گفت: مادرم با معلم جامعة القرآن صحبت کرد و خداوند مقدر کرد که تاریخ تحویل مدرک به تعویق بیفتد.

قادری با بیان اینکه تلاوت آیات قرآن و نماز خواندن در این مدت قشنگ‌تر و با معنویت‌تر و دارای خلوص نیت بیشتر است و انسان احساس نزدیکی بیشتری به خداوند می‌کند، گفت: در ۳ روزی که در پیشگاه خداوند بودم، با دیگر معتکفین آشنا شدم و خاطرات زیبایی برایم به یادگار ماند و دوستانی یافتم که گاهی تا صبح پای روضه گریه می‌کردند و گاهی باهم از ته دل می‌خندیدیم.

در اعتکاف، تولد دوباره را تجربه می‌کنیم

فاطمه ویسی دیگر دانش آموز همدانی است که از فضا و حال و هوای تجربه‌ای که در اعتکاف داشته است به خبرنگار مهر گفت: کسی که از لذت‌های معنوی بهره‌مند شود، به آن معتاد می‌شود! زیرا اعتکاف جایی است که در ابتدا انسان آلوده به گناه‌ها به آن‌جا وارد می‌شود و اما در آخر انسانی با احساس تولدی دوباره و با علاقه‌ای بیش از همیشه به خودش از آن‌جا خارج می‌شود.

وی با بیان اینکه بسیار علاقه‌مند به اعتکاف است و به بقیه و دوستان خود نیز پیشنهاد می‌کند که اعتکاف را امتحان کنند، اظهار کرد: پایان اعتکاف و موقع خداحافظی بسیار سخت و ناراحت‌کننده است؛ طوری است که بغض تمام وجود معتکفین را می‌گیرد.

نوجوانان همدانی و اعتکافی به روشنی آینده

معتکفین دوست دارند، تمام دنیا را بدهند ولی یک روز دیگر در این فضا بمانند

این نوجوان همدانی یادآور شد: افرادی که اعتکاف را تجربه کرده‌اند؛ دوست دارند تمام دنیا را بدهند ولی یک روز دیگر در این فضا بمانند.

وی حال و هوای آن فضا را عجیب و لذت‌بخش دانست و افزود: فضای اعتکاف، جایی است که تنهایی و با خداوند خلوت می‌کنی و بدون هیچ دغدغه‌ای سه روز فقط در بندگی خداوند هستی.

ویسی که بازهم دوست دارد به اعتکاف برود، در ادامه افزود: همیشه به کوتاهی زمان اعتکاف در سال اعتراض دارم.

این دختر نوجوان با بیان اینکه به بقیه نوجوانان نیز توصیه می‌کنم که حتماً حداقل یک‌بار اعتکاف و فضای آن را تجربه کنند، یادآور شد: قول می‌دهم، دنیای هر فرد به یک روز قبل و بعد از اعتکاف تقسیم می‌شود.

با آغاز ماه رجب، ماه بندگی خدا و فراهم شدن زمینه‌ای برای راز و نیازی خالصانه و عاشقانه با خدای متعال، افراد مختلف اعم از کوچک و بزرگ، مرد و زن، جوان و نوجوان شور و شوق خاصی برای شرکت در مراسم معنوی اعتکاف دارند تا سه روز با خود و خدای خویش خلوت کرده و توشه‌ای برای بهره‌وری بهتر از ماه مبارک رمضان بردارند.

در همین روزهاست که حضور پرشور جوانان و نوجوانان را در مساجد سراسر کشور برای انجام مراسم معنوی اعتکاف شاهد خواهیم بود؛ فضایی که می‌تواند نسل جدید را روشنی بخشد، مسیری به روشنی آینده.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1018153

مهمترین اخبار ایران و جهان: