نیوز سیتی!
03 فروردین 1402 - 13:40

آسیب‌های ماهی قرمز به چرخه محیط زیست جدی است

بندرعباس - رئیس حفاظت از زیست بوم‌های دریایی و پایش آلودگی‌های دریایی هرمزگان در خصوص آسیب‌های ماهی قرمز به چرخه محیط زیست هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید حسن هاشمی در خصوص آسیب‌های ماهی قرمز به چرخه محیط زیست، افزود: این ماهی موجب آسیب رساندن و برهم زدن کف محیط آبی (بستر محیط) می‌شود. این موضوع باعث از بین رفتن گیاهان که خود محیطی برای تخم گذاری ماهی‌ها محسوب می‌شوند، خواهد شد. همچنین بر هم خوردن بستر موجب کاهش کیفیت آب می‌شود.

رئیس اداره حفاظت از زیست بوم‌های دریایی و پایش آلودگی‌های دریایی هرمزگان با اشاره به این موضوع که ماهی قرمز را نباید در طبیعت رها کرد، خاطرنشان کرد: احتمال انتقال بیماری از طریق این گونه ماهی‌ به سایر ماهی‌ها وجود دارد.

وی ادامه داد: همچنین به علت همه چیز خوار بودن، باعث خوردن تخم و لارو سایر ماهی‌ها می‌شود. این ماهی به رقابت تغذیه‌ای با سایر ماهی‌ها می‌رود و به صورت کلی این گونه در محیط طبیعی حالت تهاجمی دارد.

هاشمی اضافه کرد: این گونه ماهی بومی کشور ایران نیست و به طور کلی پرورش آن باید به صورت اصولی، تحت کنترل و بهداشتی صورت گیرد و از رهاسازی آن در محیط‌های طبیعی خودداری شود.

رئیس اداره حفاظت از زیست بوم‌های دریایی و پایش آلودگی‌های دریایی هرمزگان در پایان عنوان کرد: هر ساله از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، دامپزشکی و سایر ادارات مرتبط، آگاهی رسانی درخصوص ضررها و خطرات این گونه انجام می‌شود. در این خصوص با توجه به خطرات بیماری‌زا، حقوق حیوانات و… نیازمند تغییر نگرش فرهنگی استفاده‌کنندگان هستیم تا استفاده از آن کمتر شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1105897

مهمترین اخبار ایران و جهان: