نیوز سیتی!
24 بهمن 1401 - 19:31

حمایت 5.4 میلیون یورویی اروپا از دموکراسی در قزاقستان

کمیسیون اروپا اعلام کرد به منظور کمک به توسعه جامعه مدنی در قزاقستان 5.4 میلیون یورو در اختیار سازمان‌های غیر دولتی این کشور قرار خواهد داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، کمیسیون اروپا اعلام کرد به منظور کمک به توسعه جامعه مدنی در قزاقستان 5.4 میلیون یورو در اختیار سازمان‌های غیر دولتی این کشور قرار خواهد داد.

این پروژه شامل دو بخش «تقویت ظرفیت جامعه مدنی» و دیگری «کمک به جامعه مدنی» می‌شود.

در رابطه به بخش اول که بودجه آن 3 میلیون یورو خواهد بود، بیشتر موضوع لابی‌گری و ارتقاء آگاهی‌های جامعه مد نظر قرار داده شده است.

در اطلاعیه کمیسیون اروپا مبنی بر این پروژه آمده است: هدف جهانی ما ارتقاء و حمایت از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی، دموکراسی و حاکمیت قانون است.

طبق این منبع، به عرصه کار با جوانان و سازمان‌های زنان توجه ویژه‌ای خاص خواهد شد.

بخش دوم با هزینه 2.4 میلیون یورویی شامل فعالیت‌هایی است که به نمایندگان جامعه مدنی برای ایفای نقش «بازیگران مستقل برای مدیریت و توسعه مناسب» در قزاقستان کمک خواهد کرد.

گفته شده است که دریافت کنندگان بودجه باید توانایی چنین ساختارهایی را برای «تشویق فضای دموکراتیک» در این کشور افزایش دهند و 2.4 میلیون یورو برای این کارها اختصاص خواهد یافت.

کمیسیون اروپا با توجه به رویدادهای غم انگیز ژانویه 2022 در قزاقستان، اصلاحات سیاسی جدی برای رشد پایدار اقتصادی این کشور را لازم عنوان کرده است.

کارشناسان اروپایی معتقدند که نهادهای جامعه مدنی می‌توانند به تسریع روند تغییرات ساختاری و رفتاری عمیق در جامعه قزاقستان کمک کنند.

کمیسیون اروپا انتظار دارد که انجام اصلاح قانون اساسی در سال 2022 و انتخابات پارلمان و شوراهای محلی در سال 2023 منجر به افزایش نقش جامعه مدنی در حوزه‌های سیاسی خواهد شد.

ضمنا سال گذشته میلادی کمیسیون اروپا اعلام کرده بود که قصد دارد تا سقف 500 هزار یورو برای «رشد و حمایت» آزادی‌های اساسی و حقوق بشر در قزاقستان اختصاص دهد.

به باور کارشناسان مسائل منطقه، هدف کمیسیون اروپا و سایر نهادهای خارجی از تحقق چنین پروژه‌هایی فراهم کردن زمینه برای نهادینه کردن ایدئولوژیک و ارزش‌های غربی در جوامع آسیای مرکزی و به خصوص قزاقستان است.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1036697

مهمترین اخبار ایران و جهان: