نیوز سیتی!
07 اسفند 1401 - 12:38

احیا و مرمت بافت تاریخی اصفهان نگاه به آینده انجام شود

اصفهان - استاندار اصفهان گفت: اصل برنامه و احیای بافت تاریخی یقیناً مورد تأیید است اما بایستی برای ادامه مسیر و احیای واقعی بافت برنامه مشخص با نگاه به آینده داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، سید رضا مرتضوی صبح یکشنبه در دویست و بیست و ششمین نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان اصفهان اظهار داشت: احیای بافت تاریخی به مؤلفه‌های فرهنگی و تمدنی ایران زمین باز می‌گردد؛ از این رو ضروری است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

وی ادامه داد: در این خصوص برنامه‌هایی که در استان مصوب می‌شوند بایستی با نگاه به آینده پیوست تحویل و پشتیبانی اقتصادی داشته باشند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: در راستای احیا و مرمت بافت‌های تاریخی اصفهان طرح‌های مختلفی دنبال شده اما به دلیل در نظر نگرفتن شرایط آینده و نداشتن پیوست‌های تحویلی و اقتصادی ناتمام مانده است.

وی با اشاره به ظرفیت بخش خصوصی در مرمت و احیای بافت تاریخی استان، اظهار کرد: در این راستا، بخش خصوصی که در عملیات مرمت و احیای بافت تاریخی کوشا و فعال باشد را می‌توانیم با تعریف کردن نشان‌هایی خاص بعنوان دوست داران فرهنگ و آثار میراثی در دنیا معرفی کنیم.

استاندار اصفهان تأکید کرد: اصل برنامه و احیای بافت تاریخی یقیناً مورد تأیید است اما بایستی برای ادامه مسیر و احیای واقعی بافت برنامه مشخص با نگاه به آینده داشته باشیم.

اطلاعات بافت فرسوده و تاریخی استان جمع بندی شده اما اجرای برنامه‌ها زمین مانده است

مهران زینلیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان نیز در این خصوص گفت: در کمیسیون ماده ۵ و کمیته بازآفرینی شهری در خصوص پهنه بندی بافت‌های تاریخی به جمع بندی رسیدیم.

وی ادامه داد: اطلاعات استان در خصوص بافت تاریخی و فرسوده از چند سال گذشته جمع بندی شده و تنها در برخی موارد نیاز به بروزرسانی اطلاعات است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان اظهار کرد: خلائی که در این خصوص احساس می‌شود عملیاتی کردن برنامه هاست زیرا در سال‌های گذشته حمایت، مرمت و احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی استان مغفول مانده است.

ضرورت تغییر نگاه در حوزه مرمت و احیای بافت‌های تاریخی از کالبد به نرم افزار و از عمرانی به اقتصادی

مصطفی خضری، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان نیز با اشاره به اینکه جنس بافت تاریخی با بافت فرسوده متفاوت است، گفت: بایستی رکن اصلی مواجهه با بافت تاریخی نرم افزاری و اقتصادی باشد.

وی افزود: اگر تاکنون در حوزه احیا و مرمت بافت تاریخی اصفهان اتفاق چشمگیری نیفتاده به این دلیل بوده که نگاه و رویکرد به این حوزه کالبدی و فیزیکی بوده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان عنوان کرد: در احیای بافت تاریخی مباحث اقتصادی و اجتماعی مغفول مانده اگر مردم و مالکین حس کنند در بافت تاریخی فعالیت اقتصادی سودآور است، بافت زنده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تغییر نگاه از کالبدی به نرم افزاری و از عمرانی به اقتصادی می‌تواند مؤثر باشد. مردم به عنوان ذی نفعان واقعی و بخش خصوصی می‌توانند در این اتفاق مثمرثمر باشند.

همچنین در این نشست گزارش اقدامات دستگاه‌های اجرایی در خصوص استفاده از ظرفیت‌های قانون بودجه ارائه شد و مصوبات کارگروه اقتصادی اشتغال و سرمایه‌گذاری استان و بند (ه) تبصره ۹ قانون بودجه ۱۴۰۱ (یک درصد اعتبارات پژوهشی) مورد بررسی قرار گرفت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1058297

مهمترین اخبار ایران و جهان: