نیوز سیتی!
10 اسفند 1401 - 13:38

سختگیری‌های لازم در مورد چاه‌های غیر مجاز آب انجام شود/ ۱۵۸ چاه پر شده است

استاندار مرکزی گفت: سختگیری ها علیه چاه های مجاز است در صورتی که باید این سختگیری ها در مورد چاه های غیر مجاز باشد تا همراهی های لازم صورت بگیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک فرزاد مخلص الائمه امروز در شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان مرکزی با اشاره به وضعیت چاه‌های مجاز و غیرمجاز اظهار کرد: سختگیری‌ها علیه چاه‌های مجاز است در صورتی که باید این سختگیری‌ها در مورد چاه‌های غیرمجاز باشد تا همراهی‌های لازم صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه علیرغم بارش‌ها اما همچنان با کمبود آب مواجه هستیم، افزود: نیاز است تا در راستای فرهنگ‌سازی و آموزش در خصوص وضعیت نامناسب منابع آبی به بهره‌برداران و کشاورزان اطلاعیه مشترک ارسال شود؛ این اطلاعیه‌ها می‌تواند در قالب کلیپ و موشن گرافی توسط مدیریت منابع آب استان و جهاد کشاورزی تهیه شود.

استاندار استان مرکزی بیان کرد: نیاز است تا در این اطلاعیه‌ها موارد مرتبط با برخورد با چاه‌های غیرمجاز و همچنین تشویق برای اجرای طرح اصلاح الگوی کشت گنجانده شود.

مخلص الائمه ادامه داد: خشک‌سالی‌های چند سال اخیر باعث شده تا در ذخایر زیرزمینی 15 سال عقب باشیم؛ شاید این تصور باشد در سال جاری بارش‌های خوبی داشتیم اما باید دقت کرد که این بارش‌ها کمبودها را جبران نکرده است.

اسدی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی نیز گفت: جهاد کشاورزی باید یک برنامه‌ریزی مناسب برای طرح اصلاح الگوی کشت داشته باشد؛ نیاز است تا مصرف بهینه آب جدی گرفته شود؛ شهرداران نیز باید کاشت گونه‌های کم‌مصرف را مورد توجه ویژه قرار دهند.

وی افزود: کنترل بارش‌های آسمانی را در دست ما نیست اما می‌توانیم برنامه‌ریزی مناسبی برای کاهش مصرف بی‌رویه آب داشته باشیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مرکزی نیز گفت: بارندگی در استان مرکزی در بلندمدت ۱۵۰ میلی‌متر، در سال گذشته ۱۴۵ میلی‌متر و در سال جاری نیز ۱۳۷ میلی‌متر بوده است.

عزت اله آمره با بیان اینکه بارش‌ها بیشتر در مناطق جنوبی استان بوده اظهار کرد: سدهای استان مرکزی وضعیت مناسبی ندارد، ورودی سد ساوه در حالی امسال ۹ میلیون مترمکعب بوده که این رقم در سال گذشته ۱۴ میلیون مترمکعب بود، حجم مخزن این سد ۲۷۷ میلیون مترمکعب است.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۵۰ میلیون مترمکعب حجم آب ذخیره شده در دریاچه این سد است که نشان می‌دهد تاکنون ۱۸ درصد از ظرفیت ۲۷۷ میلیون مترمکعبی آب سد الغدیر ساوه تکمیل شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مرکزی خاطرنشان کرد: سال ۷۲ سد الغدیر ساوه به منظور تأمین برق و آب کشاورزی با  حجم ذخیره آب ۲۷۷ میلیون مترمکعب و طول ۲۶۵ متر از نوع دو قوسی بتنی احداث شد که وظیفه تأمین آب ۲۳ هزار هکتار از اراضی شهرستان را بر عهده داشت.

آمره ای با بیان اینکه حجم سد دلیجان نیز ۹۵ میلیون مترمکعب است گفت: ورودی این سد در سال گذشته ۱۰ میلیون مترمکعب و در سال جاری ۸ میلیون مترمکعب بوده است. در حال حاضر ۳۰ میلیون مترمکعب آب که ۳۲ درصد حجم سد است ذخیره شده، این رقم در سال گذشته ۴۵ میلیون مترمکعب بوده است.

وی یادآور شد: در مجموع ۲۵ درصد از حجم کل سدهای استان پر است؛ این عدد در سال گذشته برابر با ۴۳ درصد بود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مرکزی با بیان اینکه در سال جاری مقرر شد ۲۵۰ چاه پر و مسلوب‌المنفعه شود خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۵۸ چاه پر شده و با این کار ۴.۲ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی انجام شده است.

آمره ای ابراز امیدواری کرد تا پایان سال آینده چاه غیرمجاز شناخته شده نداشته باشیم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1066353

مهمترین اخبار ایران و جهان: