نیوز سیتی!
16 اسفند 1401 - 13:27

اگر فرزندآوری نداشته باشیم، کشور ناپدید می‌شود

معاون نخست وزیر ژاپن می‌گوید که اگر به موضوع کاهش زاد و ولد در این کشور رسیدگی نشود، ژاپن ناپدید خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، ماساکو موری، یکی از معاونین فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن با ابراز نگرانی از نرخِ به شدت پایین زاد و ولد در این کشور، نسبت به عواقب جبران ناپذیر آن هشدار داد.

اندکی پس از آنکه وزارت بهداشت ژاپن آمار سالانه نرخ مرگ و میر و زاد و ولد را اعلام کرد، موری در مصاحبه‌ای تصویری نسبتاً ترسناک از واقعیت ترسیم کرد. بر اساس آمارهای سال گذشته، میزان مرگ و میر در ژاپن دوبرابر زاد و ولد بوده و در ازای ۷۹۹ هزار و ۷۲۸ تولد، ۱.۵۸ میلیون فوتی رقم خورده است.

آمار و ارقام اخیر، تداوم روند نزولی یک دهه‌ای رشد جمعیت ژاپن بوده و علاوه بر این، نرخ زاد و ولد برای نخستین بار در سال ۲۰۲۲ به زیر ۸۰۰ هزار نفر رسیده است. روند پیر شدن جمعیت ژاپن همچنان ادامه داشته و متوسط سن ۴۹ سال گزارش شده است. شمار افراد بالای ۶۵ سال ژاپن به بیش از ۲۹ درصد رسیده و این کشور بعد از کشور کوچک موناکو، به دومین کشور پیر جهان بدل شده است.

موری درباره این روند گفت: اگر این روند منفی ادامه یابد، ژاپن در خطر فروپاشی اجتماعی قرار می‌گیرد. شرایط نرخ زاد و ولد هر ساله وخیم‌تر می‌شود. اینطور نیست که نرخ به‌تدریج کاهش پیدا کند بلکه یک راست در سراشیبی سقوط است. اگر کاری انجام نشود، نظام امنیتی جامعه فرو می‌پاشد، قوای صنعتی و اقتصادی کاهش یافته و ارتش برای حفاظت از کشور نیروی کافی نخواهد داشت. با این روند، ژاپن ناپدید می‌شود.

کیشیدا در اواخر فوریه، شرایط زاد و ولد در ژاپن را خطری فوری برای جامعه ژاپن توصیف کرده و نسبت به افزایش هزینه و بودجه برای تحریک نرخ زاد و ولد متعهد شد که از جمله انها می‌توان به افزایش کمک‌هزینه برای زوج‌ها اشاره کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1078997

مهمترین اخبار ایران و جهان: