نیوز سیتی!
14 اسفند 1401 - 10:53

میرضیایف: اعضای جنبش عدم تعهد باید کرسی دائم در شورای امنیت کسب کنند

رئیس جمهور ازبکستان گفت: در روند اصلاحات سازمان ملل متحد، اعضای جنبش عدم تعهد باید کرسی دائم در شورای امنیت کسب کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در نشست گروه تماس جنبش عدم تعهد در شهر «باکو»گفت: راه‌حل‌های جهانی برای درگیری‌های که طی مدت طولانی در منطقه خاورمیانه و افغانستان ادامه یافته، هنوز پیدا نشده است.

رئیس جمهور ازبکستان به ریسک‌های مرتبط با تغییرات اقلیم، آفات طبیعی و فاجعه‌های انسانی که در سال‌های اخیر علاوه بر مبارزه با همه گیری بشریت با آن مواجه است، تاکید کرد.

میرضیایف ادامه داد: هر روز ابعاد آنها افزایش می‌یابد و برای امنیت و توسعه پایدار نه تنها برخی کشورها، بلکه تمام مناطق تهدیدی جدی است. در این راستا ازبکستان خواستار تشدید همکاری‌ها در چارچوب قالب جهانی در دستیابی به اهداف اصلی برنامه سندای تا سال 2030 میلادی است.

با اهداف بررسی عمیق علل بروز چنین شرایط اضطراری و پیشگیری موثر از پیامدهای آنان رئیس جمهور ازبکستان پیشنهاد ایجاد شبکه ویژه نظرسنجی و پژوهش‌های علمی جنبش غیرمتعهدها را مطرح کرد.

وی عنوان کرد که در دوره پس از همه گیری رویارویی‌های ژئوپلیتیکی و ایدئولوژیکی تشدید شده است و تحت تأثیر آنان در مناطق مختلف جهان کانون‌های جدید بی‌ثباتی پیدا می شود.

میرضیایف گفت: راه‌حل‌های جهانی برای درگیری‌های که طی مدت طولانی در منطقه خاورمیانه و افغانستان ادامه دارد، هنوز پیدا نشده است.

وی بر لزوم روزافزون گسترش همکاری‌های عملی در چارچوب جنبش عدم تعهد در شرایط تشدید تهدید تروریسم و ​​افراط گرایی در همه کشورها تاکید کرد.

با توجه به این امر ابراز اطمینان شد که جنبش غیرمتعهدها باید تلاش‌هایی را برای تحکیم پایه حقوقی بین المللی برای مبارزه با تمام اشکال تروریسم مدیریت کند. این امر برای تشدید همکاری‌های چندجانبه همه کشورهای عضو جنبش در چارچوب سازمان ملل متحد کمک خواهد کرد.

رئیس جمهور ازبکستان خاطرنشان کرد که در هماهنگی و حل و فصل مؤثر این مشکلات در سطح بین المللی نقش اصلی باید به سازمان ملل متحد و ساختارهای تخصصی آن تعلق گیرد.

میرضیایف همچنین اظهار داشت که در روند اصلاحات سازمان ملل متحد، اعضای جنبش عدم تعهد باید کرسی دائم در شورای امنیت کسب کنند.

وی با اشاره به کاهش پیامدهای بحران اقتصادی ادامه‌دار گفت: کمبود غذا، منابع آب و انرژی یک آزمون جدی برای نظام‌های اجتماعی و اقتصادی کشورهای ماست. متأسفانه، در چنین شرایط سخت، بار اصلی این تأثیر منفی دقیقاً بر عهده کشورهای در حال توسعه است.

میرضیایف همچنین برای فراهم کردن امکانات اقتصادی گسترده برای گسترش همکاری‌های عملی، پیشبرد برنامه‌های مشترک منطقه‌ای و پروژه‌های بزرگ، پیشنهاد برگزاری منظم نشست‌های اقتصادی در آستانه اجلاس‌های جنبش غیرمتعهدها را ارائه کرد.

به گفته وی، چنین مراسم‌های مهم برای تسریع تبادل نوآوری‌ها، دانش مدرن و فناوری‌های پیشرفته و به طور کلی، ایجاد یک پایه محکم برای انقلاب چهارم صنعتی از جمله توسعه اقتصاد «هوشمند» کمک خواهد کرد.

رئیس جمهور ازبکستان یادآوری کرد: تأثیر منفی پاندمی در درجه اول بر نسل جوان تأثیر می‌گذارد. امکانات جوانان برای کسب آموزش و حرفه، خدمات پزشکی و ورزش به شدت کاهش می‌یابد. به ویژه جای نگرانی است که اطمینان نسل جوان به این که در آینده می‌توانند جایگاه شایسته خود را در زندگی به دست آورند، کاهش می‌یابد. همچنین تأثیر ایدئولوژی‌های مخرب و رادیکال در ذهن هزاران جوان افزایش یافته است.

رئیس جمهور ازبکستان همچنین قصد خود را برای سازماندهی «نشست امکانات نامحدود» شبکه جوانان جنبش غیرمتعهد در یکی از مراکز تمدن جهان - «سمرقند» باستانی با هدف هماهنگی سیاست و برنامه‌ها، تبادل تجربیات در سال آینده را ابراز داشت.

رئیس جمهور ازبکستان در پایان یک بار دیگر به طرف آذربایجان ریاست مؤثر در جنبش عدم تعهد و برگزاری موفق نشست را صمیمانه تبریک گفت.

در این نشست که به ریاست «الهام علی‌یف» رئیس جمهور آذربایجان برگزار شد، «سردار بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان، «عبداللطیف جمال رشید» رئیس جمهور عراق، «محمد یونس المنفی» رئیس شورای ریاست جمهوری لیبی، «ژلیکا سیویانوویچ» رئیس هیئت بوسنی و هرزگوین، «سالوادور مسا» معاون رئیس جمهور کوبا، «رز راپوندا» معاون رئیس جمهور گابون، «فیلیپ امپانگو» معاون رئیس جمهور تانزانیا و «ایمن بن عبدالرحمن» نخست وزیر الجزایر نیز حضور داشتند.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1073653

مهمترین اخبار ایران و جهان: