نیوز سیتی!
21 اسفند 1401 - 00:17

۹۰۰ هزار اصله درخت در سراسر کشور توزیع شد

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: همزمان با هفته منابع طبیعی ۹۰۰ هزار اصله درخت در سراسر کشور توزیع شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج،‌ عباسعلی نوبخت، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، همزمان با ششمین روز از هفته منابع طبیعی و آبخیزداری ضمن بازدید از نهالستان بزرگ منابع طبیعی البرز واقع در محمد شهر کرج با بیان اینکه حفظ منابع طبیعی وظیفه شرعی، قانونی، فرهنگی و تاریخی ماست که آموزه‌های دینی بر آن تأکید داشته، گفت: رهبر معظم انقلاب نیز توجه زیادی به موضوع منابع طبیعی و درختکاری دارند و از نظر فرهنگی در اشعار ما از این موضوع نیز فراوان یاد شده است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با تأکید براینکه حفظ منابع طبیعی تنها بر عهده یک ارگان نیست و یک وظیفه عمومی تلقی می‌شود ادامه داد: برای آگاهی بخشی سطح جامعه و جلوگیری توسعه بیابان و افزایش پوشش گیاهی می‌بایست مردم نیز مشارکت داده شوند که بهترین حالت تبلیغات این کار کاشت و نگهداری از درخت است.

وی توجه به احیا و جلوگیری فرسایش خاک را یکی از مأموریت‌های ذاتی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری عنوان کرد و افزود: در حال حاضر تعداد زیادی نهالستان جنگلی در سطح کشور داریم که هر نهالستان یک ظرفیت بالقوه و یک ظرفیت بالفعل دارد.

نوبخت ظرفیت فعلی تولید نهال در نهالستان‌های جنگلی کشور در بخش دولتی و خصوصی را سالانه حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون اصله ذکر کرد و گفت: در طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله نهال، گونه‌های بومی در پنج عرصه رویشی کاشته خواهند شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از توزیع ۹۰۰ هزار اصله نهال در نهالستان‌های سطح کشور برای هفته منابع طبیعی سال جاری خبر داد و اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم به اهداف مورد نظر یعنی تولید و کاشت یک میلیارد اصله نهال در طول چهار سال برسیم.

 وی با اشاره به وجود چالش‌های زیست محیطی در همه جای دنیا از جمله ایران، بیان کرد: برای جلوگیری از این امر باید به اقداماتی روی آورد که این چالش‌ها را به حداقل برساند و یکی از آنها شناخت گونه‌های گیاهی خاص هر منطقه و کمک به بهبود عرصه منابع طبیعی با کاشت، آفت زدایی و جلوگیری از قاچاق چوب است.

نوبخت اضافه کرد:گونه‌های بومی که برای توسعه، احیا و غنی‌سازی عرصه‌های جنگلی تولید می‌شوند، گونه‌هایی هستند که باید به تأیید کمیته فنی استان‌ها و شورای عالی جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری برسند.

وی هدف از کاشت یک میلیارد نهال را از جمله ترسیب، مقابله با فرسایش آبی و بادی خاک، کمک به پاکیزگی هوا و افزایش سرانه فضای سبز برشمرد و افزود: علاوه بر همه موارد فوق یکی از نیازهای پیرامون حفظ و احیای منابع طبیعی وجود طرح‌هایی با پشتوانه علمی که بتواند جواب گوی نیاز نسل آینده و فردای این سرزمین باشد و باید بدانیم در درختکاری چه گونه‌ای در حوزه شهری، روستایی، بیابان یا جنگل مناسب است که این مهم در دستور کار منابع طبیعی قرار دارد.

این مقام مسؤول با بیان اینکه تولید و کاشت سالانه ۴۰ میلیون اصله نهال برای استان البرز هدف گذاری شده است، اضافه کرد: این استان در منطقه خشک و کم بارشی قرار گرفته که این می‌تواند یکی از کانون‌های ایجاد ریزگردها باشد که تنها راه جلوگیری امکان سنجی گونه گیاهی مناسب، تعامل بخشی با سایر ارگان‌ها و دستگاه‌ها، دخیل کردن مردم در امور مشارکتی، استفاده از دانش فنی و مدرن و غیره محسوب می‌شود.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به ضرورت حفظ و پاسداشت نعمت‌های خدادادی، یادآور شد: حفظ منابع طبیعی وظیفه همگانی، اخلاقی و شرعی بوده که تحقق آن سرمایه ملی را مورد حمایت قرار می‌دهد.

پایان پیام/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1087397

مهمترین اخبار ایران و جهان: