نیوز سیتی!
01 اسفند 1401 - 13:15

اشاره تلویحی به تسلیم باخموت/ زلنسکی: به هر قیمتی دفاع نمی‌کنیم

رئیس جمهور اوکراین در اظهاراتی حاکی از شکست احتمالی ارتش این کشور در شهر شرقی «باخموت» گفت که کی‌یف با آگاهی از هزینه‌های جانی دفاع از این منطقه، موضع تدافعی خود را حفظ خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در بحبوحه بالا گرفتن گمانه‌زنی‌ها درباره خروج قریب‌الوقوع ارتش این کشور از شهر کلیدی باخموت در منطقه دونباس، گفت که کی‌یف به هر قیمتی از این شهر دفاع نخواهد کرد.

باخموت که در خط مقدم جبهه دونباس قرار دارد، تا پیش از جنگ ۷۰ هزار نفر جمعیت داشت و حالا مقامات اوکراینی جمعیت غیرنظامی آن را کمی بیشتر از ۵هزار نفر برآورد می‌کنند.

زلنسکی در گفت‌وگو با نشریه ایتالیایی «کوریره دلا سرا» گفت: بله، (باخموت) شهر چندان بزرگی نیست. در واقع، مثل سایر شهرهای دونباس، روس‌ها آن را ویران کرده‌اند. دفاع از این شهر برای ما اهمیت دارد اما نه به هر قیمتی و نه به قیمت کشته شدن همه. ما مقاومت خواهیم کرد و همزمان برای ضد حمله بعدی مهیا می‌شویم.

تحلیلگران می‌گویند که این شهر بیشتر از آنکه ارزش راهبردی داشته باشد، ارزش نمادین دارد هرچند از لحاظ راهبردی، دروازه شهرهای واقع شده در بخش‌های غربی‌تر دونتسک محسوب می‌شود.

زلنسکی مدعی شد که فرماندهان روس مصمم هستند تا به شهرهای کراماتورسک و اسلوویانسک و همچنین شهرهای غربی‌تر منطقه دونتسک و تا شهر «دنیپرو» پیشروی کنند.

روسیه یک سال پیش عملیات نظامی خود را در اوکراین آغاز کرد و کانون حملات خود را تصرف منطقه دونباس (متشکل از دونتسک و لوهانسک) قرار داد. نیروهای روسیه از جولای، شهر باخموت را محاصره کرده‌اند.

نیروهای روسیه در روستاهای مجاور دستاوردهایی را کسب کرده‌اند اما تحلیلگران ارتش اوکراین مدعی هستند شهر باخموت که با یک رودخانه و نواحی جنگلی پیرامونش در حصار امنیتی قرار دارد، برای متوقف کردن و محاصره نیروهای روسیه، اهمیت بسیار زیادی دارد.

اُلکساندر کوالِنو، تحلیلگر نظامی اندیشکده اوکراینی «مقاوت اطلاعاتی»، می‌گوید: هیچ دلیلی ندارد که ارتش اوکراین در این برهه باخموت را ترک کند. شهر در محاصره نیست. باخموت نقشی کلیدی ایفا و به عنوان یک تله عمل می‌کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1046053

مهمترین اخبار ایران و جهان: