نیوز سیتی!
17 اسفند 1401 - 11:36

روایتی از دلدادگی منتظران عاشق

رشت- برنامه‌های معرفتی با محوریت «مهدویت و انتظار» و «امام شناسی» در دستور کار قرار گیرد تا جامعه به سمت سبک زندگی «مهدوی» سوق پیدا کند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- بهرام قربانپور: «انتظار» کلمه نام آشنا در ادبیات جهان اسلام است. رسم و سنت ایرانی‌ها با فرهنگ «انتظار» عجین شده است در هم تنیدگی فرهنگ «انتظار» را می‌توان در آموزه‌های اعتقادی و رفتاری مردم به نظاره نشست. «انتظار» برای ایرانی‌ها بویژه مردم متدین، مذهبی و معتقد دیار میرزا یک سبک زندگی است بخصوص اینکه این «انتظار» برای دیدار حضرت یار باشد.

چشم‌های خیس و منتظر چه جمعه‌ها و شنبه‌هایی را به هم پیوند زدند تا رخ زیبای حضرت عشق مهدی موعود امام زمان (عج) را به نظاره بنشینند اما گویا لیاقت این سعادت هنوز میسر نشده است و باید در کنار پسوند «انتظار»، پیش نیاز و آمادگی «حضور» حضرت عشق را هم درک و تجربه کنید تا حضرت باران بر این پیکره بیابان شکل دنیا ببارد.

مردمی سازی برنامه‌های مذهبی و مناسبتی اثرگذار است در شهر که قدم می زنید فضای رنگ بندان و پرچم‌های رنگارنگ که از پس هر نسیمی به تو دست تکان می‌دهند، از یک سو و آذین بندی و چراغانی و معماری نورانی شهر از سوی دیگر، نوید دهنده یک روز خجسته و معنوی را می‌دهد، آری امروز تولد منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود امام زمان (عج) است، همان موعود سفر کرده‌ای که فرهنگ «انتظار» را جامعه اسلامی و دنیای بشریت زنده کرد.

آن قدر فضای شهر مملو از لطف، صفا، صمیمت، شور و شعف است که دوست دارید به دور از هیاهوی ترافیک کشنده و شکننده، لحظاتی را با پای پیاده قدم بزنید. همانگونه که محو تماشای عشق بازی مردم در جشن و شادی میلاد حضرت عشق هستید، نوجوانی که نامش را رضا معرفی کرد به تو چای و شیرینی تعارف می‌کند.

این نوجوان در کنار هم سن و سال‌های خود با برپایی موکب و ایستگاه صلواتی، با پخش شربت، چای و شیرینی اینگونه به ساحت مقدس منجی عالم بشریت عرض ادب و ارادت می‌کند.

هر کس به طریقی می‌خواهد خودش را در دل «آقا» جا کند، یکی با چای و شیرینی، یکی با پخش دعای ندبه و کمیل، دیگری هم با نان نذری یکی هم مثل من درمانده با وقف «قلم».

روایتی از دلدادگی منتظران عاشق

برپایی موکب ها و ایستگاه‌های صلواتی عموماً مردمی است

«رضا» نوجوان گیلانی که به من چای تعارف کرد، با اشاره به برپایی موکب و ایستگاه‌های صلواتی، اظهار کرد: برپایی موکب ها و ایستگاه‌های صلواتی عموماً مردمی است.

وی با اشاره به نگاه اعتقادی و معرفتی مردم به اهل بیت (ع)، افزود: ارادت مردم به اهل بیت علیهم السلام بویژه امام زمان (عج) وصف نشدنی است.

این شهروند گیلانی با بیان اینکه هر ساله جشن‌ها و مراسم میلاد امام زمان (عج) پرشور تر می‌شود، گفت: مردمی سازی برنامه‌های مذهبی و اعتقادی اثرگذاری بیشتری در جامعه دارد.

وی با تاکید بر شناخت معرفتی ائمه اطهار (ع)، افزود: جوان و نوجوان امروز تشنه ادبیات و معارف «مهدویت» است اما در جامعه کمتر به این موضوعات پرداخته می‌شود.

جای خالی برنامه‌های معرفتی و امام شناسی در جامعه

«محمدحسین صادق زاده» یکی از شهروندان گیلانی با گرامیداشت ایام نیمه شعبان و میلاد امام زمان (عج)، اظهار کرد: مردم گیلان عاشق امام زمان هستند و این شیفتگی و دلدادگی با فرهنگ و سنت این دیار آمیخته است.

وی با تاکید بر بسط و گسترش فرهنگ «مهدویت» در جامعه، افزود: میلاد امام عصر (عج) فقط نباید در جشن‌ها و برپایی موکب و ایستگاه‌های صلواتی خلاصه شود.

این شهروند گیلانی با بیان اینکه جای برنامه‌های معرفتی و امام شناسی در جامعه خالی است، گفت: برنامه‌ها باید در مدار تبیین مفاهیم فرهنگ «مهدویت»، فلسفه «انتظار» و آمادگی برای «ظهور» بچرخد.

صادق زاده با بیان اینکه بسیاری از جوانان با فرهنگ «مهدویت» نا آشنا هستند، اضافه کرد: آشنایی جوانان و نوجوانان با فرهنگ «مهدویت» آنها را از کج روی‌ها مصون می‌دارد.

وی با اشاره به اینکه برپایی جشن‌ها و مراسم معنوی و مذهبی در وصف اهل بیت (ع) دستاورد انقلاب اسلامی است، افزود: قبل از انقلاب حتی درب کوچک‌ترین محافل فرهنگی و مذهبی را تخته می‌کردند.

این شهروند گیلانی با اشاره به مسائل اقتصادی و معیشتی جامعه، بیان کرد: مردم ایران بویژه گیلانی‌ها در سخت‌ترین شرایط هم باشند پای اعتقادات خود می‌مانند.

صادق زاده، «دشمن شناسی» را لازمه جامعه دانست و اضافه کرد: «دشمن شناسی» با امام شناسی و توجه به فرهنگ «مهدویت» اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به پایین بودن بار معنایی و محتوایی سخنرانی‌های مراسم معنوی، افزود: سخنرانی‌های امروز باید بروز رسانی شود و طبق ادبیات روز و نیاز جامعه ادا شود.

روایتی از دلدادگی منتظران عاشق

گیلانی‌ها الگوی معرفتی و اعتقادی هستند

«طیبه حقی» یکی از بانوان گیلانی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: گیلان مهد انسان‌های معتقد و متعهد است و این مهم را در بزنگاه‌های حساس به اثبات رسانده است.

وی با بیان اینکه شور و نشاط میلاد امام زمان (عج) باید همراه با شعور مهدوی باشد، افزود: در برخی موکب ها و ایستگاه‌های صلواتی موسیقی‌هایی منتشر می‌شود که با سبک و سیاق فرهنگ «مهدویت» فاصله زمین تا آسمان دارد.

این بانوی گیلانی با اشاره به نهادینه شدن فرهنگ «نذر مهدی» در گیلان، بیان کرد: روحیه اعتقادی مردم گیلان به عنوان یک الگوی معرفتی شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه فرهنگ «مهدویت و انتظار» نجات دهنده است، افزود: سبک زندگی «مهدوی» و «رضوی» از مسیر شناخت «مهدویت و انتظار» می‌گذرد که باید مورد توجه همه قرار گیرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1080897

مهمترین اخبار ایران و جهان: