نیوز سیتی!
28 فروردین 1401 - 20:59

حل مسائل مالی طرح قائم دزفول مستلزم تجمیع اسناد مالکیت است

دزفول - ایرنا - رییس شورای اسلامی شهر دزفول با اشاره به اهمیت تجمیع اسناد مالکیت طرح قائم این شهر گفت: حل مسائل و مشکلات مالی این طرح بزرگ مستلزم تجمیع اسناد مالکیت است. به گزارش ایرنا محمد حسن پرآور عصر یکشنبه در نشست شورای شهر دزفول با شهردار و رییس اداره ثبت اسناد و املاک دزفول پیرامون تجمیع اسناد مالکیت طرح قائم افزود: تجمیع اسناد مالکیت طرح بزرگ تجاری تفریحی قائم یکی از مشکلات اساسی موجود در شهر دزفول است. وی ادامه داد: املاک زیادی در این طرح وجود دارد که شهرداری آنها را تملک کرده و لازم است برای رفع مشکلات بانکی اسناد آنها تجمیع شوند. رییس شورای اسلامی شهر دزفول با بیان اینکه این شورا آماده همکاری با اداره ثبت اسناد و املاک برای رفع مشکل است، گفت: انتظار می‌رود اسناد این طرح برای برون رفت از مشکلات در اسرع وقت تجمیع شوند. شهردار دزفول نیز در این نشست با بیان اینکه اقداماتی برای تجمیع اسناد طرح قائم و طاووس انجام شده است، گفت: حدود اربعه برخی املاک موجود در طرح قائم با توجه به اصابت موشک در دوران دفاع مقدس تعیین نشده بود و بعد از آن نیز اقدام خاصی برای سند انجام نشد. سید حسن عیسی زاده افزود: امیدواریم با همکاری اداره ثبت، دارایی‌های شهرداری دزفول را احیا و حقوق مردم را احقاق کنیم. اجرای طرح کاداستر در ۳۴۰ هزار هکتار از اراضی دزفول اجرای طرح کاداستر در ۳۴۰ هزار هکتار از اراضی دزفولرییس اداره ثبت اسناد و املاک دزفول نیز در این نشست اجرای طرح کاداستر را اولویت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دانست و گفت: سال گذشته این طرح در نزدیک به ۳۴۰ هزار هکتار از ۴۵۰ هزار هکتار اراضی ملی دزفول اجرا شد تا از تجاوز و زمین خواری و سایر موارد در امان بمانند. علیرضا قربانی با بیان اینکه ترافیک کاری اداره ثبت اسناد و املاک دزفول به دلیل اجرای طرح کاداستر بالا است، افزود: امسال قصد داریم طرح کاداستر را در اراضی کشاورزی شروع کنیم. وی ادامه داد: طبق قانون حدنگار هیچ جایی در پهنه ایران زمین از جمله رودها و معابر و... نباید بدون سند و کاداست وجود داشته باشد. رییس اداره ثبت اسناد و املاک دزفول با بیان اینکه این اداره جزو ادارات قدیمی و ریشه دار کشور است، اظهارداشت: با تمام این تفاسیر همواره سعی کرده ایم پرچمدار باشیم. وی با اشاره به وجود پنج بخش ثبتی در دزفول افزود: بخش یک و ۲ شامل بافت قدیم، بخش سه شامل بخش جدید شهر، بخش چهار شامل این سمت رودخانه به سمت اندیمشک و شوش و بخش پنج شامل سردشت و شهیون است. قربانی اجرای طرح حدنگار در بافت قدیم شهر دزفول را یکی‌ از مشکلات عدیده اداره ثبت اسناد و املاک دانست و گفت: بافت قدیم در برخی نقاط مورد اصابت موشک و بمب قرار گرفته است که در برخی نقاط تجدید بنا صورت گرفته و تغییرات زیادی در آنها ایجاد شده بود. وی افزود: طبق قانون باید طرح حدنگاری از سال ۹۳ تا ۹۸ انجام می‌شد ولی به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد. تجمیع اسناد طرح قائم با توجه به کمبود نیروی انسانی و اجرای طرح کاداستر کاری دشوار و زمانبر است تجمیع اسناد طرح قائم با توجه به کمبود نیروی انسانی و اجرای طرح کاداستر کاری دشوار و زمانبر استرییس اداره ثبت اسناد و املاک دزفول با بیان اینکه نزدیک به ۶ هزار و ۲۰۰ پلاک ثبتی در بخش‌های یک و ۲ دزفول ثبت شده است،  افزود: طرح قائم در بخش یک اداره ثبت است و تجمیع اسناد آن کاری سنگین است. وی افزود: نشستی با شورای قبل برگزار و مقرر شده بود نفر مشخص و اقداماتی انجام دهند ولی متاسفانه تعلل شد و زمان از دست رفت. قربانی گفت: قبل از اجرای هر طرح باید برای اسناد املاک از اداره ثبت استعلام و نقشه ارائه شود چراکه بعد از تخریب، تعیین حد و فواصل دشوار است. وی افزود: اکنون در طرح قائم تخریب صورت گرفته و معلوم نیست شهرداری چه تعداد پلاک مالکیت رسمی دارد و وضعیت کوچه‌های بین آنها چگونه بوده است. رییس اداره ثبت اسناد و املاک دزفول با بیان اینکه تجمیع اسناد طرح قائم نیازمند بررسی دقیق، نیرو و زمان است، اظهارداشت: املاک سه نوع هستند یا مجهول المالک، یا جاری و ثبت شده هستند که احتمالا اغلب پلاک‌های طرح قائم دفترچه‌ای هستند که باید به تک‌ برگ تبدیل و سپس تجمیع شوند. وی با بیان اینکه اداره ثبت اسناد و املاک دزفول همواره پای کار بوده است، افزود: نه تنها برای شهرداری بلکه برای همه ادارات و مردم خود را مکلف به خدمات رسانی به مردم می‌دانیم اگرچه با مشکل کمبود نیروی انسانی هم مواجه هستیم. اداره ثبت اسناد دزفول ۱۷ نیرو از دست داد اداره ثبت اسناد دزفول ۱۷ نیرو از دست دادقربانی با اشاره به از دست دادن ۱۷ نیرو در ۲ سال گذشته به دلیل بازنشستگی و جابه جایی گفت: فقط یک نفر در این مدت به ما اضافه شده و از نظر نیروی انسانی چارت ما خالی است. وی ادامه داد: متاسفانه از نظر تجهیزات هم کمبود داریم با وجود اینکه یکی از ادارات پردرآمد بعد از نفت و دارایی هستیم. رییس اداره ثبت اسناد و املاک دزفول بیان کرد: نزدیک به ۱۸ هزار درخواست ثبت داشتیم که بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ مورد را رسیدگی کردیم و اجازه ندادیم کار روی زمین بماند. اعضای شورای شهر دزفول نیز در این نشست درخصوص برخی مشکلات نظیر روند ثبت هوشمند ثبت شرکت‌ها و درگاه صدور مجوزها و مسائل و مشکلات بافت قدیم دزفول نظیر سند مالکیت بحث و تبادل نظر کردند.
منبع: ایرنا
شناسه خبر: 259897

مهمترین اخبار ایران و جهان: