نیوز سیتی!
31 فروردین 1402 - 02:28

قاهره خواستار عدم دخالت خارجی در سودان شد

وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای خواستار خودداری طرف‌های خارجی از مداخله در سودان شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای که پس از تماس تلفنی «سامح شکری» وزیر خارجه این کشور و «خوزه مانوئل آلبارز» همتای اسپانیایی آن صادر شد، بر خودداری طرف‌های خارجی از دخالت در امور سودان و بحرانی شدن اوضاع این کشور تأکید کرد.

به نوشته روزنامه «رأی الیوم»، وزیر خارجه اسپانیا در این تماس تلفنی از پیآمدهای درگیری نظامی در سودان و تأثیرات آن بر مردم این کشور و اقلیت‌های خارجی ابراز نگرانی کرد.

وزیر خارجه مصر نیز بر ضرورت تلاش برای بهره‌مندی از فرصت فرا رسیدن عید سعید فطر برای برقراری آتش‌بس و جلوگیری از ریخته شدن خون مردم سودان تأکید کرد و خودداری هر گونه طرف‌های خارجی از مداخله در این کشور و دامن زدن به درگیری‌های آن را ضروری خواند.

از چند هفته قبل به دلیل اختلاف میان فرماندهی نیروهای مسلح سودان و نیروهای پشتیبانی سریع درباره زمان‌بندی و فرماندهی ارتش، تنش میان «عبدالفتاح البرهان» فرمانده نیروهای مسلح و «محمد حمدان دقلو» معروف به (حمیدتی) فرمانده نیروهای پشتیبانی در این کشور تشدید شد و از روز شنبه این درگیری‌ها کلید خورد.

از سوی دیگر عصر دیروز (سه‌شنبه، ۱۸ آوریل)، نیروهای پشتیبانی سریع و ارتش سودان موافقت خود را با آتش‌بس ۲۴ ساعته در این کشور اعلام کرده‌اند. این آتش‌بس از ساعت شش بعد از ظهر به وقت محلی اجرایی شد.

اما تنها دقایقی پس از اعلام آتش‌بس ۲۴ ساعته در سودان، صدای تیراندازی و انفجار در اطراف خارطوم، پایتخت سودان به گوش رسید.به همین دلیل ناظران و تحلیلگران سیاسی، این آتش‌بس را بسیار شکننده اعلام می‌کنند. 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1161009

مهمترین اخبار ایران و جهان: