نیوز سیتی!
09 اردیبهشت 1402 - 11:04

فارس من| لحظه‌شماری برای بازسازی بقیع پس از 100 سال/ محدودیت سعودی‌ها در مدینه ادامه دارد+عکس و فیلم

با گذشت 100 سال از تخریب بقیع توسط وهابیون سعودی، همچنان محدودیت‌ها برای تشرف به این قطعه از بهشت ادامه دارد. با این وجود، با توجه به برقراری روابط با عربستان، بسیاری برای بازسازی بارگاه ائمه مدفون در بقیع لحظه‌شماری می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، در سال ۱۳۴۴ قمری ۱۵ نفر از مفتیان مدینه ساخت بنا روی قبور را شرک اعلام کردند و به این ترتیب حرم ائمه بقیع تخریب و با خاک یکسان شد. اکنون پس از گذشت ۱۰۰ سال از این فاجعه و در حالی که روابط ایران و عربستان بعد از هشت سال برقرار شده است، بسیاری از مشتاقان تشرف به سرزمین وحی و مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه «فارس من»، خواستار پیگیری برای ساخت بارگاهی برای ائمه مدفون در بقیع هستند و برای این امر کمپینی ثبت کرده‌اند. (اینجا بخوانید)

قبرستان بقیع ـ روز گذشته 

۱۰۰ سال پیش در چنین روزی با تخریب حرم ائمه علیه‌السلام در بقیع با فتوای وهابیون سعودی، این روز، یوم الهدم یعنی روز ویرانی نامیده شد. وهابیون سعودی طوری بارگاه نورانی ائمه بقیع را تخریب کردند که هیچ اثری از بنا دیگر در آنجا نبود و بقیع به مخروبه‌ای تبدیل شد. حتی وهابیون سعودی تا مدت‌ها اجاره ندادند که مسلمانان به زیارت ائمه مدفون در بقیع مشرف شوند.


تشرف زائران به بقیع

در آن سال حتی به دلیل نبود امنیت، ایرانیان به حج اعزام نشدند و یک سال حج تمتع تعطیل شد و عمره مفرده هم برگزار نشد. البته قرار بود پس از تخریب بارگاه ائمه مدفون در بقیع، حرم نبوی نیز تخریب شود که با اتحاد مسلمانان در نقاط مختلف جهان، دیگر وهابیون جرأت تعرض به حرم مطهر پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله را به خود ندادند.

با خیزش مسلمانان علیه وهابیون سعودی و جلساتی که برخی از علمای اسلام با پادشاه وقت سعودی داشتند، شاه سعودی عقب‌نشینی کرد و قول بازسازی این بارگاه منور را داد که هنوز هم این وعده محقق نشده است.

با این وجود، علامه محمد‌حسین حائری اصفهانى معروف به صاحب الفصول به کربلا در عراق و دمشق در سوریه سفر کرد و در این سفرها با سفیر وقت عربستان در این کشورها دیداری داشت و موضوع بازسازی بقیع را مطرح کرد. در آن دوران سفیر عربستان در سوریه از صاحب الفصول دعوت کرد تا به حج تمتع مشرف شود و با توجه به اینکه برخی از کشورها از تشرف به حج تمتع به دلیل ناامنی و اقدامات وهابیون سعودی انصراف داده بودند، آنجا را محلی امن برای مسلمانان دانست.


بقیع چند سال پس از تخریب توسط وهابیون سعودی

صاحب الفصول در سفر به حج تمتع با پادشاه وقت عربستان هم دیدار کرد و خواستار بازسازی بقیع شد. در آن زمان پادشاه وقت عربستان درخواست او را پذیرفت و آن را برای اطمینان مکتوب کرد. حتی در این سفر صاحب الفصول که به عنوان فردی محبوب نزد پادشاه وقت عربستان شناخته می‌شد، به مدینه رفت و با گروهی از مسلمانان ایران و عراق و حتی سوریه مزار ائمه مدفون در بقیع که زیر آوار بود، مشخص و با سنگچین‌هایی آن را از سایر قبور جدا کرد؛ تا جایی که مزار  امام حسن مجتبی (ع)، امام سجاد (ع)، امام محمد باقر (ع) و جعفر صادق (ع) هم‌اکنون هم با همان شکل قابل مشاهده است و تغییری روی آن انجام نشده است.

پس از چندین سال، در سال ۱۳۷۱ قمری کنگره اسلامی در کراچی پاکستان تشکیل شد و حجت‌الاسلام شریعت‌زاده اصفهانی، نماینده آیت‌الله بروجردی در پاکستان به ساخت بقیع اشاره و این امر مورد توافق قرار گرفت. اما پادشاه سعودی که باز هم این پیشنهاد را پذیرفت، اقدامی برای بازسازی بقیع انجام نداد و حتی سایه‌بانی که قول ساخت آن را هم داده بود، اجرایی نکرد.

 

اکنون در حالی که ۱۰۰ سال از این فاجعه می‌گذرد، سعودی‌ها همچنان حاضر به بازسازی بقیع نشده‌اند و حتی درهای بقیع در ساعات مختلف به روی زائران بسته است و بانوان هم امکان تشرف به آن را ندارند. البته در ماه‌های گذشته سعودی‌ها محدودیت‌ها برای تشرف به بقیع را کاهش و ساعت ورود به این قطعه از بهشت را افزایش داده‌اند؛ به طوری که درهای بقیع بعد از نماز صبح بازگشایی شده و تا حوالی ساعت ۹ صبح باز است و ظهرها هم پس از نماز ظهر تا حوالی نماز عصر پذیرای زائران است. البته هنوز مأموران سعودی در اطراف قبور ائمه مدفون در بقیع حضور داشته و مانع تجمع یا حتی نزدیک شدن زائران می‌شوند. 

به گزارش فارس، شب‌ها که همه حرم‌های ائمه مطهر در عراق و ایران شلوغ و میزبان هزاران زائر است، بقیع و حرم ائمه مدفون در آن در سکوت فرو می‌‌رود و حتی نوری در آن وجود ندارد. زائران هم با وجود محدودیت به سختی از پشت نرده‌ها امکان زیارت ائمه اطهار مدفون در بقیع را دارند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1175397

مهمترین اخبار ایران و جهان: